نسخه چاپی

ادامه رایزنی‌های وزرای خارجه ایران و امریكا در روز سوم مذاكرات

مذاكرات وزیران خارجه ایران و آمریكا با حضور هیات‌های مذاكره‌كننده دو طرف صبح امروز سه شنبه در لوزان سوییس از سر گرفته می‌شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، روز گذشته وزرای خارجه ایران و آمریکا به مدت ۵ ساعت با حضور معاونین و وزیر انرژی آمریکا دیدار کردند. محمدجواد ظریف دیروز پس از پایان ۵ ساعت مذاکرات هسته ای مقامات سیاسی - فنی ایران و آمریکا در لوزان سوییس در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما تصریح کرد: لازم است تا روز جمعه با همه طرف ها مذاکره کنیم تا اینکه ببینم در نهایت به چه نتایچی منجر می شود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان همچنین عصر دیروز پس از دیدار ۵ ساعته با جان کری عازم بروکسل شد با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دیدار کند. وی قرار است در ادامه رایزنی ها در بروکسل با وزرای خارجه فرانسه و آلمان دیدار کند.

ظریف در دیدار با موگرینی آخرین تحولات مربوط به روند مذاکرات هسته ای، رابطه ایران و اتحادیه اروپا و همچنین آخرین تحولات منطقه ای را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار داد.

ظريف در ديدار با موگريني همچنين افزود: باید درباره راه حل ها صحبت کنیم، روی آنها توافق کنیم و سپس نگارش را آغاز نماییم. وی گفت: روی هیچ موضوعی توافق نخواهد شد مگر آنکه بر تمامی موضوعات توافق شود. ماهمواره برنقش اروپا و توسعه همکاریها با کشورهای اروپایی تاکید کرده ایم و دستیابی به توافق در موضوع هسته ای می تواند جهشی در این همکاری ها ایجاد کند.

موگرینی نيز در اين ديدار تأكيد كرد: باید همه تلاش کنند تا فاصله های موجود در مذاکرات را کاهش دهند. شخصا نهایت سعی خود راخواهم کرد تا نقش خود را در این زمینه بخوبی ایفا كنم. وي ادامه داد: انگیزه اروپاییان برای به ثمر نشستن تلاشها جهت دستیابی به توافق هسته ای بالاست و نقش موثرترخود را ایفا خواهند كرد.

همچنین سید عباس عراقچی عضو ارشد هیات مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: در نشست امروز بیشتر بحث ها عمل گرا و اجرایی بود و با این روند شاید بتوان به راه حل ها نزدیک شد.

وی با بیان اینکه نشست امروز در مجموع راضی کننده بود، گفت: روال کار کاملا مشخص است، باید در همه موارد راه حل هایی پیدا و بعد همه راه حل ها باجزئیات کامل مکتوب شود. دراین صورت است که می توان گفت به توافق نزدیک شدیم.

در این بین وزیر امورخارجه کشورمان به صورت دوجانبه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیرخارجه انگلیس دیدار کرد.

ظریف در ملاقات با موگرینی آخرین تحولات مربوط به روند مذاکرات هسته ای ،رابطه ایران و اتحادیه اروپا و همچنین آخرین تحولات منطقه ای را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار داد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز بعد از مذاکرات ۵ ساعته خود با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه کوتاه با خبرنگاران حاضر در لوزان گفت که نسبت به ادامه مذاکرات خیلی خوشبین هستم.

علی اکبر صالحی با تاکید براینکه جلسات همواره بخش های فنی و سیاسی دارد، گفت: جلسه فنی ما با طرف آمریکایی از یکشنبه بعدازظهر آغاز شد و احساس می کنم هر بار که دراین جلسات شرکت می کنیم مقداری توانسته ایم به جلو برویم که همین به نوبه خود نشانه مثبتی است.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز در این باره ضمن ابراز امیدواری درباره دستیابی به توافق پایدار در مذاکرات هسته‎ای گروه ۱+۵ با ایران اعلام کرد که همچنان نکات مهمی درباره توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران وجود دارد که حل نشده است.

فابیوس تصریح کرد: ما توافق می‌خواهیم اما توافقی که محکم و پایدار باشد. توافقی صورت گرفته است اما نکات مهمی وجود دارد که هنوز حل نشده است

۱۳۹۳/۱۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...