نسخه چاپی

ترافیك شیراز از تهران سنگین‌تر است

حل مشكل ترافیك شیراز باید از سطحی بالاتر و با در نظر گرفتن مبدأ و مقصد و نقطه شروع و پایان حركت خودروها مورد مطالعه قرارگرفته، طرح‌هایی دقیقی برای آن پیش‌بینی شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، دکتر سید احمدرضا دستغیب عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در تهران با تدابیری که اتخاذشده یا شاهد ترافیک روان هستیم یا در خیابان‌ها و معابری که ترافیک سنگین وجود دارد جایگزین‌هایی‌ از قبیل «بی آر تی» و مترو در دسترس مردم است.

وی افزود: در این شرایط با مقایسه گره‌های ترافیکی شیراز و تهران می‌توانیم بگوییم این روزها ترافیک شیراز وضعیت نامناسب‌تری از پایتخت دارد و در مواردی که پل هوایی یا زیرگذری ساخته‌شده، بار ترافیک به نقاط دیگر انتقال‌یافته است.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم انجام اقدام عملی و جدی برای حل معضل ترافیک شیراز، خاطرنشان کرد: حل مشکل ترافیک شیراز باید از سطحی بالاتر و با در نظر گرفتن مبدأ و مقصد و نقطه شروع و پایان حرکت خودروها مورد مطالعه قرارگرفته، طرح‌هایی دقیقی برای آن پیش‌بینی شود.

وی اضافه کرد: این‌که به‌صورت مقطعی خودروها را با تدابیری از زیر سطح یا روی سطح عبور دهیم مشکل ترافیک شیراز را حل نمی‌کند و این موضوع باعث افزایش آسیب‌های جسمی و روحی به شهروندان خواهد شد.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این شرایط شاهد آن هستیم که اجرای طرح ترافیک دوباره مورد بحث قرارگرفته و در این زمینه با توجه به آن‌که شیراز شکل خطی داشته و ترافیک آن محدود به مرکز شهر نیست، باید به‌صورت عمیق‌تری اجرای طرح‌های ترافیکی را موردبررسی قرار دهیم.

دستغیب بیان کرد: در این زمینه اشکالی ندارد که کارشناسانی از کلان‌شهرهای دنیا و پایتخت کشور دعوت شوند و موارد ترافیکی شیراز را به صورتی کلان موردبررسی قرار دهند.

مترو از ابتدا نسخه شیراز نبود

این نماینده مجلس در ادامه ابراز داشت: مترو از همان ابتدا نسخه مناسبی برای شهر گردشگر پذیر و زیارتی شیراز نبود و این امکان وجود داشت که با استفاده از بستر رودخانه خشک مانند شهر قم از این ظرفیت تردد استفاده شود.

دستغیب افزود: مترو حجم زیادی از ثروت این شهر را می‌بلعد و برای تمام موقعیت‌ها مناسب نیست و از سویی آن زمان که بیان می‌شد زخمی کردن پروژه‌ها منجر به جذب اعتبار می‌شود دیگر گذشته و زخمی کردن پروژه‌ها تنها زمان و هزینه بهره‌برداری را افزایش می‌دهد.

کمربندی شیراز شبه‌کمربندی است

نماینده مردم شیراز در مجلس سپس گفت: کمربندی شیراز در این شرایط «شبه‌کمربندی» بوده و در برخی نقاط وارد حریم شهر شده است.

وی با اشاره به تأمین اعتبار لازم برای روشنایی کمربندی شیراز، عنوان کرد: در شرایط فعلی جا دارد که بر روی اجرای طرح مونوریل مطالعه جدی صورت پذیرد.

دبیر هیئت‌امنای آستان مقدس احمدی و محمدی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: هیئت‌امنای آستان در سال رو به اتمام، 9 جلسه برگزار کرد و پیش‌نویس طرح راه‌های دسترسی به حرم را مورد تصویب قرار داد.

دستغیب ادامه داد: با در نظر گرفتن طرح تفصیلی شیراز، دسترسی راحت‌تر شهروندان به حرم موردبررسی قرار گرفت و مواردی مانند پارکینگ از دغدغه‌های جدی ما است که سال آینده اقدامات جدی در این زمینه آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: مصوبه مهم دیگر هیئت‌امنا بهسازی منازل ارزشمند میراثی است که در نقاط مختلف طرح توسعه 57 هکتاری قرارگرفته و این کار متناسب با محیط پیرامونی و طرح و بافت هماهنگ، اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل شورای راهبردی متشکل از وزرای راه و شهرسازی، وزیر کشور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، تولیت آستان، نماینده ولی‌فقیه در فارس و استاندار این استان، ابراز داشت: هماهنگی مسائل کلان بافت تاریخی شیراز با محوریت حرم، در این کارگروه موردبررسی قرار خواهد گرفت.

تصویب بودجه ویژه شهرهای زیارتی کشور

نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: برای نخستین بار اتفاق خوبی در کلان‌شهرهای مذهبی افتاد و در بودجه سال آتی سه شهر قم، مشهد و شیراز دارای تعریف و ردیف بودجه مشخص شدند.

وی ادامه داد: این اتفاق مورد حمایت دولت بود و در مجلس نیز با اقبال مواجه شد تا شهرهایی که میزبان زائران هستند بتوانند به‌گونه‌ای مناسب‌تر خدمات را به زائران داخل و خارج از کشور ارائه کرده و جایگاهی درخور ایران اسلامی داشته باشند.

دستغیب تصریح کرد: با این اتفاق سال آینده بودجه بهتری برای مباحث زیارتی این شهرها اختصاص خواهد یافت به‌ویژه این‌که اماکن مذهبی این سه شهر معمولاً در مناطقی قرار دارد که محرومیت داشته و شاهد نابسامانی‌های حاشیه کلان‌شهرها هستند.

نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری برای اتمام عملیات مصلی تهران در سال آینده، بیان کرد: پروژه مصلی تهران بنای عظیمی است که روند احداث آن طولانی شده و مردم انتظار دارند هر چه زودتر شاهد بهره‌برداری از این طرح مهم باشند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت بنابر مصوبه مجلس باید توان خود را به میدان بیاورد و بخش قابل‌توجهی از اعتبارات خود را به مناطق حاشیه‌ای جنوب شهر و بافت تاریخی اختصاص دهد.

به گزارش فارس، تعدد مراکز تصمیم‌گیر در بحث ترافیک شهر شیراز باعث شده که مطالعات و نظرهای کارشناسان خبره حمل‌و‌نقل در این شهر عملی نشده و معضل ترافیک شیراز روز‌به‌روز گسترده‌تر شده و پاکی هوای این شهر که یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های اعتبار آن است را مورد تهدید قرار دهد.

۱۳۹۳/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...