نسخه چاپی

روابطمان با تركیه و عراق در حال رشد است

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: حجم مبادلات اقتصادی كشور در سال 93 بیش از 150 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش نما به نقل از راه دانا،‌ اسحاق جهانگیری طی سخنانی در مراسم بهره برداری از سیستم کنترل اتوماتیک راه آهن تهران مشهد ضمن تبریک فرا رسیدن سال 94 اظهار کرد: امیدوارم سال آینده از هر نظر سال بسیار خوبی برای ملت ایران باشد ودر آن شاهد موفقیت‌های بزرگ در صحنه‌های داخلی یبن‌المللی، بازکردن گره‌ها و تسریع‌ در سرعت توسعه کشور باشیم.

وی با بیان این‌که «سال 93 سال خوبی برای کشور بود» افزود: در این سال ما در عرصه‌های بین‌المللی توفیقات مهمی داشتیم و کشور موفق شد با ساز و کارهایی که اندیشیده شده بود و حرکت‌های منطقی و دیپلماسی فعالی که به راه افتاد پروژه‌ ایران‌هراسی را به شکست بکشاند و نشان داده شود که ملت ایران نه تنها به فکر حل مشکلات خود بلکه به فکر حل مشکلات منطقه نیز هست. چنانکه از قبل هم نسبت به خطر تروریسم در منطقه هشدارداده بود.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «ایران در جایگاه بین‌المللی نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند» یادآور شد: در سال 92 رئیس‌جمهور محترم در سازمان ملل موضوع جهان عالی از خشونت را مطرح کرد که این امر مورد استقبال قرار گرفت.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان این‌که «ما در حال برطرف کردن موانع هستیم» افزود: روابط ما با عراق به سطح بسیار بالایی رسیده و روابطمان با ترکیه نیز در حال رشد است. هرچند مقداری در بخش مالی روابط با ترکیه افت داشته ولی با سفرهایی که انجام خواهد شد این روابط بهبود خواهد یافت.

وی تصریح کرد:‌در سال 93 حجم مبادلات اقتصادی کشور بالغ بر 150 میلیارد دلار بود و در این سال بیش از 18 میلیارد دلار فاینانس با چین داشتیم که بخشی از آن‌ها در همین بخش راه‌آهن است.

وی گفت: بحمدالله انسجام داخلی بهتر شده و فضای تند بداخلاقی داخلی کمتر شده است و امیدواریم نشاط سیاسی در سال 94 هم ادامه داشته باشد و رقابت‌ها در چارچوب قانون وجود داشته باشد.

جهانگیری با اشاره به تلاش دولت در زمینه کنترل تورم گفت: این در 18 ماه تورم را از 40 به 16 درصد برسانیم غیرقابل باور بود و البته چنان‌که بعضا گفته می‌شود این امر در اثرسیاست‌های انقباضی نیست.

وی گفت: در سال 92 بعد از 2 سال رشد منفی شدید اقتصادی برای اولین بار سال را با رشد مثبت به پایان رساندیم و فکر می‌کنیم سال 93 نیز 3 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که اشتغال و رونق اقتصادی موضوع اصلی در سال 94 باشد و همچنین در این سال برنامه‌های متفاوتی نسبت به 5 سال گذشته هم از نظر فکری و هم از نظر محتوایی در زمینه‌های مختلف از جمله آب و محیط زیست ، توازن منطقه‌ای و راه آهن داشته باشیم.

۱۳۹۳/۱۲/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...