نسخه چاپی

مقام آمریكایی: دادن بعضی امتیازات برای ما واقعا دشوار بود

یك مقام وزارت خارجه آمریكا گفت: دادن بعضی از امتیازات در روند مذاكرات هسته ای با ایران برای ما واقعا دشوار بود.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، افزود: قبول فعالیت حتی یک سانتریفیوژ در 'فردو' برای ما بسیار دشوار بود.

بر اساس این گزارش، دیپلمات های آمریکایی که هشت روز در اتاق های هتلی در لوزان مذاکره می کردند؛ تا لحظات پایانی احساس می کردند همه زحمات آنان برباد خواهد رفت.

یک مقام آمریکایی گفت: در دو روز آخر احساس می کردیم توافق نزدیک است، نشانه ها را تشخیص می دادیم؛ اما باز هم نتیجه گیری نهایی دشوار بود.

'موفقیت ناگهانی در نشست چهارشنبه شب محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و گروه معدودی از مذاکره کنندگان روی داد. مواضع طرفین به هم نزدیک شد و در نتیجه یک هزار دستگاه سانتریفیوژ در فردو فعالیت می کند.'

در پایان نشست، ایران و آمریکا بیانیه های خود را برای انتشار در رسانه های داخلی خود و ارائه به بیش از 100 خبرنگار حاضر در لوزان تدارک دیده بودند.

دیپلمات های آمریکایی این نکته را از دست ندادند که بیانیه ایرانی ها پیش از برگه اطلاع رسانی (فکت شیت) آمریکایی ها منتشر و در اختیار رسانه ها قرار گرفت. همچنین از این نکته غافل نشدند که دو بیانیه روایت متفاوتی از مذاکرات را ثبت کرده اند.

مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: می دانیم که روایت های ما متفاوت است اما متناقض نیست.

گروه مذاکره کنندگان ایرانی از روز چهارشنبه (5 فروردین) برای پیگیری مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 در شهر لوزان سوئیس در ماراتن نشست های چندجانبه و دو جانبه با مقامات سیاسی وزارت خارجه این کشورها و وزیران خارجه شرکت کردند.

در نتیجه این نشست ها محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه پنجشنبه (13 فروردین) بیانیه مشترکی را قرائت کردند که در آن راه حل های لازم برای دست یافتن به توافق جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 تشریح شده بود.

۱۳۹۴/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...