نسخه چاپی

4 نكته مهم لاریجانی درباره بیانیه لوزان

عضو شورای مركزی فراكسیون اصولگرایان رهروان با بیان اینكه ارزیابی كلی لاریجانی از بیانیه لوزان مثبت بوده و آن را عقلایی و در راستای تصمیمات نظام می دانست از ۴ نكته وی به این بیانیه خبر داد.

به گزارش نما به نقل از مهر: عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان با بیان اینکه ارزیابی کلی لاریجانی از بیانیه لوزان مثبت بوده و آن را عقلایی و در راستای تصمیمات نظام می دانست از ۴ نکته وی به این بیانیه خبر داد.

اسماعیل جلیلی در خصوص اظهارات لاریجانی در فراکسیون رهروان، گفت: لاریجانی معتقد بود کشمکش‌ها و دعواهایی که در مدت مذاکرات وجود داشت، کاملا مشخص شد که نمی‌توانند در ریز و جزئیات مذاکرات به نتیجه برسند. متونی را آنها پیشنهاد کرده بودند، اما آنقدر اشکالات وجود داشت که معلوم بود به نتیجه نمی‌رسد؛ لذا به یک بیانیه مطبوعاتی اکتفا کردند.

لاریجانی: بیانیه لوزان یک توافقنامه نیست

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ادامه داد: رئیس مجلس با اعلام اینکه بیانیه لوزان یک توافقنامه نیست اظهار داشت، روی برخی عناصر کلیدی توافقاتی به صورت شفاهی انجام شده است، اما این بدان معنا نیست که موافقتنامه امضا شده است.

جلیلی گفت: لاریجانی معتقد بود با شناسایی این توافقات می‌توان بررسی کرد که آیا در چارچوب منافع ملی بوده است یا خیر؟ البته ممکن است ابهاماتی نیز وجود داشته باشد، زیرا یک موافقتنامه مطبوعاتی آن هم به این صورت کلی، بدون ابهام نخواهد بود.

وی با اشاره به بررسی فراز و فرودهای مذاکرات در جلسه با لاریجانی، گفت: ریاست مجلس توصیه کرد که همه دوستان صحبت‌های ظریف و صالحی را بشنوند و بعد از آن موضع‌گیری کنند، زیرا برخی اظهارات که مطرح می‌شود دقیق نیست که می‌تواند هم به خود افراد و هم به منافع ملی کشور لطمه وارد کند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان با اشاره به بررسی اظهارات اوباما و کری در جلسه فراکسیون، گفت: لاریجانی معتقد بود اظهارات اوباما و کری و متنی که روی سایت کاخ سفید گذاشته شده، مبنای قضاوت نیست چون آنها مطالبی را که به نفع خودشان است، در راستای برخی منافع داخلی مطرح می‌کنند.

همه تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت که جنبه اقتصادی دارد، لغو می شود

جلیلی با تاکید بر اینکه ریاست مجلس معتقد بود برخی مطالبی که در فکت شیت گذاشته شده، حتما مورد توافق نیست، گفت: لاریجانی معتقد بود اظهارات اوباما مبنی بر اینکه تحریم‌ها مرحله‌ای برداشته می‌شود، هم درست و هم غلط است.

وی تصریح کرد: لاریجانی اعلام کرد همه تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت که جنبه اقتصادی دارد، باید لغو شود که طرف مقابل نیز آن را قبول کرده است، اما در بحث مسائل هسته‌ای و اشاعه رفع تحریم‌ها، پلکانی شده است. بدین معنا که در ابتدا وجود دارد و تعلیق شده و بعد از مدتی لغو خواهد شد.

جلیلی ادامه داد: در صورت لغو سفر اردوغان به ایران، در جلسه دولت و مجلس مسائل هسته‌ای بررسی خواهد شد؛ در غیر این صورت در جلسه غیرعلنی با حضور ظریف و صالحی این موضوع بررسی می‌شود.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان افزود: لاریجانی معتقد بود باید بررسی شود که در بیانیه مطبوعاتی آیا چارچوب‌های نظام در نظر گرفته شده است یا خیر که البته در کلیات این چارچوب‌ها در نظر گرفته شده، البته ممکن است جزئیاتی وجود داشته باشد که باید بررسی شود.

فعالیت نطنز در سطح مورد تفاهم مورد تائید نظام است

وی با بیان این که ریاست مجلس معتقد بود فعالیت نطنز در سطح مورد تفاهم مورد تائید نظام بود، گفت: لاریجانی اعلام کرد غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو مربوط به آینده است و نیاز امروز نیست. الان کلا ۱۹ هزار سانتریفیوژ نصب شده داریم که حدود ۹۰۰۰ سانتریفیوژ کار می‌کند که در تفاهم از این ۹۰۰۰ سانتریفیوژ مقرر شده که حدود ۶۰۰۰ سانتریفیوژ کار کند که حدود ۵۰۰۰ سانتریفیوژ در نطنز کار می‌کند و قرار شده حدود ۱۰۰۰ سانتریفیوژ در فوردو فعالیت کند.

فعالیت فردو در سطح مورد تفاهم در لوزان حتما تصمیم نظام بود

جلیلی ادامه داد: لاریجانی معتقد بود اینکه هزار سانتریفیوژ در فردو بماند و دو زنجیره نیز فعالیت کند، منتهی بدون تزریق، حتما تصمیم نظام بوده است؛ یعنی مجموعاً به این نتیجه رسیدیم که در فوردو ما امکانات آماده‌ای را داشته باشیم.

در مورد تفاهم برای تبدیل مواد غنی سازی شده تخلفی از سوی تیم مذاکره کننده صورت نگرفته است

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان با اشاره به بررسی نگهداری انتقال مواد غنی شده در بیانیه لوزان، گفت: لاریجانی معتقد بود برای مواد غنی‌ شده نیز چند راه‌حل وجود داشت؛ یا باید این مواد به قرص تبدیل می‌شد، یا رقیق می‌شد که نظام تصمیم گرفت و تخلفی از سوی تیم مذاکره‌کننده صورت نگرفته است.

لاریجانی:ادامه تحقیقات هسته‌ای تا IR۸ تصمیم نظام بوده است.

وی ادامه داد: لاریجانی اعلام کرد ادامه تحقیقات هسته‌ای تا IR۸ نیز تصمیم نظام بوده است، اما ظرایفی در این خصوص وجود دارد که باید توضیحات دوستان شنیده شود.

جلیلی گفت: لاریجانی اعلام کرد این تحقیق و توسعه رویIR۶ و IR۸ تصمیم نظام است و باید ادامه داشته باشد و مخالفتی از سوی غربی‌ها در این خصوص صورت نگرفته است و تولید آن نیز در آینده به صورت صنعتی صورت خواهد گرفت.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ادامه داد: لاریجانی اعلام کرد فردو از ابتدا برای غنی‌سازی طراحی نشده بود. و از نظر فنی تصمیمات نظام به نفع توسعه انرژی هسته‌ای است.

تصمیمات نظام در شرایط فعلی و با توجه به مجموعه فعالیت‌ها کاملاً عٌقلایی است/ بیانیه لوزان در کل به مصلحت کشور است

جلیلی گفت: لاریجانی تصمیم نظام را در شرایط فعلی و با توجه به مجموعه فعالیت‌ها کاملاً عٌقلایی خواند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان افزود: لاریجانی معتقد بود که این بیانیه در کل به مصلحت کشور است؛ یعنی با این کار اولاً دانش هسته‌ای حفظ می‌شود، غنی‌سازی‌ ما را نیز پذیرفته‌اند، تحریم‌ها نیز برداشته خواهد شد.

اگر تحریم‌ها برداشته نشود، نباید توافقی صورت گیرد

وی اظهار داشت: لاریجانی تاکید کرد اگر تحریم‌ها برداشته نشود، نباید توافقی صورت گیرد. اگر تحریم‌ها را برندارند، نباید در هیچ مساله‌ای عقب‌نشینی کنیم و باید به فعالیت‌های خود ادامه دهیم.

جلیلی با بیان اینکه لاریجانی اعلام کرد که حدود ۹۰ درصد تحریم‌ها اقتصادی، بانکی و بیمه‌ای است و تنها هفت الی هشت درصد مربوط به تسلیحات و مسائل هسته‌ای است، گفت: البته این تحریم‌ها متاثر از فعالیت‌های هسته‌ای است اما رابطه مستقیم با مواد و دستیابی به دانش هسته‌ای ندارد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان گفت: لاریجانی معتقد بود که نباید به حرف‌های اوباما در این خصوص اعتماد کرد زیرا وی دوگانه صحبت می‌کند.

وی ادامه داد: لاریجانی اعلام کرد مساله مهم در مذاکرات این است که شش قطعنامه شورای امنیت برداشته شود و از ذیل فصل ۷ بیرون بیاییم. به علاوه تحریم‌های یکجانبه کنگره رئیس‌جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا برداشته شود.

اروپایی‌ها نیز به متن فکشیت کاخ سفید اعتراض کردند و اعلام کردند که اتحادیه اروپا تحریم‌ها را لغو خواهد کرد

جلیلی اظهار داشت: لاریجانی تاکید کرد که اروپایی‌ها نیز به متن فکشیت کاخ سفید اعتراض کردند و اعلام کردند که اتحادیه اروپا تحریم‌ها را لغو خواهد کرد و در این مساله به توافق رسیده‌ایم که این اظهارنظرها ناشی از کشمکش داخلی ۱+۵ است.

۴ نکته لاریجانی به تفاهم نامه لوزان

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ادامه داد: لاریجانی معتقد بود ابهاماتی نیز وجود دارد که در چند قسمت است و باید در مسیر بررسی جزئیات رفع شود. یکی از این ابهامات در خصوص مساله تحقیق و توسعه است. دوم زمان تولید صنعتی، سوم روند لغو تحریم‌ها؛ اینکه کی ما عمل می‌کنیم و کی آنها تحریم‌ها را لغو می‌کنند. ما نمی‌توانیم جلوتر از آنها عمل کنیم.

وی افزود: لاریجانی با بیان اینکه برداشتن قلب راکتور اراک تصمیم نظام است، گفت: آقای صالحی معتقد بود که حتما باید قلب راکتور عوض شود اما اینکه این اقدام چه زمانی باید انجام شود، بسیار مهم است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان گفت: لاریجانی تاکید داشت که حساسیت باید بر نگارش توافقنامه وجود داشته باشد؛ به نحوی که کلاه سرمان نرود. تیمی که از این به بعد روی توافقنامه کار می‌کند، بسیار مهم است.

ارزیابی من در کل از تفاهمنامه لوزان مثبت است

وی گفت: لاریجانی از نمایندگان خواست برای اظهارنظر عجله نکنند و دقیق و پخته در این خصوص وارد شوند، زیرا اظهارنظر عجولانه به منافع ایران ضرر وارد می‌کند.

جلیلی افزود: لاریجانی اعلام کرد که ارزیابی من در کل از این تفاهمنامه مثبت است و فکر می‌کنم که از این تفاهمنامه باید حمایت کنیم تا کشور از این مرحله عبور کند؛ البته ابهامات و نگرانی‌هایی وجود دارد که رفع آن نیز راه‌حل دارد.

نظر لاریجانی در مورد اجرای پروتکل الحاقی

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان تصریح کرد: لاریجانی همچنین در خصوص اجرای پروتکل الحاقی نیز گفت، دو بحث وجود دارد یکی اینکه پروتکل الحاقی به صورت قانونی اجرا شود و ما بپذیریم که این چارچوب را اجرا کنیم که باید به مجلس بیاید و این معاهده در مجلس تصویب شود اما صورت دوم این است که برخی از بندهای آن به صورت داوطلبانه اجرا شود که در زمان بنده و آقای جلیلی نیز انجام شد و برای حل برخی مسائل ورای NPT به صورت داوطلبانه اقداماتی را انجام می‌ دادیم. الان هم به صورت داوطلبانه است. برای اینکه تحریم‌ها رفع شده و از ذیل بند هفت خارج شویم.

وی ادامه داد: اگر پروتکل بخواهد تبدیل به یک مساله حقوقی شود که الی الابد آن را مبنا قرار دهیم، باید در مجلس تصویب شود، اما اگر داوطلبانه باشد نیازی به تصویب مجلس ندارد.

۱۳۹۴/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...