نسخه چاپی

تحریم ها با حكم اوباما حذف می شوند

مشاور رئیس‌جمهوری آمریكا می‌گوید تحریم‌های كشورش علیه ایران در صورت پایبندی ایران به توافقنامه احتمالی با حكم اجرایی رئیس‌جمهور حذف می‌شود تا امكان بازگشت‌پذیری فوری آنها وجود داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «بن رودز»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید ایران باید حق رژیم صهیونیستی برای بقا را به رسمیت بشناسد.

وی در این گفت‌وگو با کانال ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به رغم این گفته، توافق با ایران محدود به مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

وی گفت:

اگر ایران توافق را نقض کند، تمامی گزینه‌ها روی میز هستند. رئیس‌جمهور ـ این رئیس‌جمهور یا رئیس‌جمهور بعدی ـ تمامی گزینه‌ها از جمله اقدام نظامی را روی میز خواهد داشت. اگر نقض توافقی در کار باشد، تمامی گزینه‌ها بررسی خواهند شد.

بن رودز در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت رفع تحریم‌ها، گامی است که ایرانی‌ها باید آن را «به دست آورند.»

رودز اضافه کرد تحریم‌های آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی از سوی رئیس‌جمهور حذف خواهند شد و این به معنی آن است که در صورتی که نقض توافقی در کار باشد آنها به سرعت می‌توانند بازگردانده شوند.

تحریم­های آمریکا یا به واسطه صدور یک مصوبه قانونی از سوی کنگره آمریکا وضع می­‌شوند و یا به وسیله حکمی که رئیس جمهور صادر می­‌کند (دستور اجرایی یا فرمان اجرایی)؛ البته نوعی از هم­پوشانی هم بین این دو وجود دارد زیرا کنگره حدود ۶۰ درصد از تحریم­هایی که با حکم ریاست جمهوری وضع شده‌­اند را به مصوبه قانونی هم تبدیل کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا از اختیار تعلیق یا حذف آن دسته از تحریم‌هایی که با حکم اجرایی تصویب شدهه‌اند برخوردار است اما تصمیم‌گیری درباره تحریم‌هایی که در کنگره به مصوبه تبدیل شده‌اند تنها در اختیار قوه مقننه است.

بن رودز درباره قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هم گفت به جای آنها یک قطعنامه جدید صادر خواهد شد که تعیین می‌کند کدام تحریم‌ها پابرجا بمانند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هشت قطعنامه علیه ایران دارد که در چهار قطعنامه آن تحریم‌های شدیدی بر مبادلات تکنولوژی، خرید و فروش سلاح و تجهیزات هسته‌ای وضع شده است.

ایران خواهان لغو تحریم‌های شورای امنیت است با این استدلال که این تحریم‌ها سنگ‌بنای تحریم‌های وضع شده اروپا و آمریکا علیه تهران است.

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ پنجشنبه (۱۳ فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده ۳۰ ژوئن (۱۱ تیرماه) باشد.

بیانیه مشترکی که آقای «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و خانم «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.

علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده‌اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می‌پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت‌شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.

رفع تحریم‌ها، به رغم این، چنانکه از اظهارات مقامات ایرانی و غربی در روزهای گذشته برمی‌آید از جمله موضوعات قابل تفسیر و محل اختلاف بین دو طرف است.

مقام‌های آمریکایی و غربی در روزهای قبل در حالی از «تخفیف» یا «تعلیق» تحریم‌ها پس از اقدامات راستی‌آزمایی آژانس سخن گفته‌اند که مقام‌های ایران می‌گویند این اقدامات بلافاصله پس از اجرایی شدن توافقنامه «حذف» خواهند شد.

تحریم‌های یکجانبه و بین‌المللی علیه ایران بر اساس ادعاهای بی‌پایه‌ای که کشورهای غربی به رهبری آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند، وضع شده‌اند.

ایران از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) است که به کشورهای عضو حق برخورداری از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را می‌دهد.

۱۳۹۴/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...