نسخه چاپی

كاهش محدودیت خرید هواپیما و قطعات با لغو تحریم‌

معاون اسبق سازمان هواپیمایی گفت: به فرض رفع تحریم‌های صنعت حمل و نقل هوایی ایران، در گام اول باید بازسازی ساختاری در بخش‌های مدیریتی و بازرگانی ایرلاین‌ها رخ دهد.

به گزارش نما، علیرضا منظری در گفت‌وگو با فارس درباره تأثیر بیانیه لوزان در تحریم‌های صنعت حمل و نقل هوایی کشور اظهار داشت: در بیانیه اخیر لوزان مواردی درباره رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مطرح شده ‌است ضمن اینکه این امر، مقدماتی برای رفع تحریم‌ها در توافق نهایی سه ماه آینده است.
* لزوم بازسازی ساختاری ایرلاین‌‌های داخلی در صورت رفع تحریم‌ها

منظری ادامه داد:‌ حال به فرض اینکه تحریم‌های صنعت حمل و نقل هوایی ایران برداشته شود و یا کاهش یابد، بازسازی ساختاری شرکت‌های حمل‌ و نقل هوایی ‌باید در دستور کار قرار گیرد.

نماینده سابق ایران در ایکائو بیان کرد: با فرض رفع‌ تحریم‌‌‌ها در صنعت حمل و نقل هوایی ایران، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در دوره‌ای که مشمول تحریم بوده‌اند و با مشکلات تحریم دست و پنجه نرم کرده‌اند عموماً به سمتی حرکت کرده‌اند که برخی از مسائل مربوط به اداره ایرلاین‌ها و فعالیت‌های بازرگانی مربوط را به درستی و در چارچوب مقررات لازم تعریف شده، انجام نمی‌دادند.

این کارشناس حمل و نقل هوایی افزود: ایرلاین‌ها مدعی هستند تحریم‌های صنعت تأثیراتی بر آنها دارد بنابراین باید پس از رفع تحریم‌ها، ‌الزاماتی نوین عملیاتی شود. لازم است ‌حاکمیت، فکر اساسی در رابطه با صنعت حمل‌ و نقل هوایی و هوانوردی انجام دهد. شرکت‌‌ها باید به سمتی حرکت کنند که الزامات بازسازی نوین را برای خود ایجاد کنند تا بتوانند هواپیماهای بهتر و با قیمت بالاتر خریداری کرده و در ناوگان به کار ببرند.

نماینده سابق ایران در ایکائو گفت: اگر این اتفاق رخ دهد آن زمان می‌توان گفت با رفع تحریم‌ها و اجرای این الزامات، می‌توانیم برای یک صنعت هوانوردی بسیار پویا، در خور مردم و با کیفیت مطلوب داشته باشیم.

* ضرورت تغییر ساختار بازرگانی و رقابتی ایرلاین‌های داخلی در صورت رفع تحریم‌ها

منظری با بیان اینکه بخشی از این الزامات در بازسازی ساختاری شرکت‌ها پس از رفع تحریم مدیریتی است، اظهار داشت: در کنار بازسازی ساختاری، باید ساختار داخلی شرکت‌ها هم مشخص و شفاف شود.

نماینده سابق ایران در ایکائو توضیح داد: به عنوان مثال‌ در شرایط فعلی تحریم، صنعت ایرلاینی هواپیمایی دارای سن بالاتر را به قیمت دو میلیون دلار خریداری می‌کند و با قیمت فعلی متوسط هر ساعت صندلی پرواز 120 هزار تومان خدمات می‌دهد،‌ حال اگر با رفع تحریم‌ها این شرکت هواپیمایی، هواپیمایی را با قیمت 30 تا 40 میلیون دلار خریداری کند، آیا با چنین قیمت‌هایی (هر ساعت صندلی پرواز 120 هزار تومان) شرکت‌‌ هواپیمایی ‌توان بازگشت سرمایه‌گذاری هواپیمای خریداری شده را دارد یا خیر؟ که مسلماً پاسخ این سؤال طبق نگاه کارشناسی «خیر» است.

منظری اضافه کرد:‌ در شرایط رفع تحریم‌ها لازم است در رویه‌های مربوط به ایرلاین‌ها در بحث قیمت‌گذاری خدمات پروازی، نحوه مدیریت، روابط بازرگانی، برنامه‌ریزی پروازی در مسیرهای جدید، مباحث رقابتی و از این قبیل، اصلاحات ساختاری انجام شود و اگر عملیاتی نشود با مشکل مواجه خواهند شد.

* احتمال کاهش سختگیری‌ کشور‌ها برای ایران در خرید هواپیما و قطعات ‌

نماینده سابق ایران در ایکائو درباره امکان خوش‌بینی به بیانیه اخیر لوزان گفت: خوش‌بینی که می‌توان در این بیانیه نسبت به صنعت حمل‌ و نقل هوایی کشور داشت، این است که فضای عمومی مناسبی ایجاد می‌شود تا شرکت‌های هواپیمای داخلی بتوانند در این فضا کمی نفس بکشند و این نقطه مثبت بیانیه مذکور است.

این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی توضیح داد: کاهش سخت‌گیری‌ها در مباحث واسطه‌گری و خرید هواپیمای دسته دومی و افزایش ارتباطات، از دیگر مصادیق مثبت این بیانیه است.

منظری اضافه کرد: جابجایی قطعات هواپیما در گمرکات بعضی از کشورها برای ایرلاین‌های داخلی مشکلاتی دارد، در باربری قطعات در کشورهای دیگر هم مشکلاتی داریم که قطعاً با صدور این بیانیه، تسهیلاتی در این باره برای ایرلاین‌ها رخ می‌دهد.

۱۳۹۴/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...