نسخه چاپی

بازتاب سفراردوغان به ایران در رسانه‌های ترك

عکس خبري -بازتاب سفراردوغان به ايران در رسانه‌هاي ترک

مطبوعات تركیه در تاریخ ۸ آوریل یعنی یك روز پس از سفر رئیس جمهور این كشور به ایران، این سفر یك روزه را به شكل وسیعی پوشش دادند.

به گزارش نما به نقل از مهر، از جمله مهمترین موضوعاتی که مطبوعات ترکیه در مورد سفر اردوغان به تهران به بازتاب وسیع آن پرداختند، می توان به اظهارات اردوغان در مورد گران بودن گاز خریداری شده از ایران و لزوم ارائه تخفیف در مورد قیمت گاز صادراتی کشورمان به ترکیه، دیدار اردوغان با رهبر معظم انقلاب و اظهارات نسبتا جدید و تعدیل شده «رجب طیب اردوغان» در مورد بحران یمن و سوریه و امکان همکاری دو کشور ایران و ترکیه برای یافتن راه حل هایی برای پایان دادن به اوضاع متشنج منطقه اشاره کرد.

روزنامه صباح (صاباح) که از روزنامه های نزدیک به حزب عدالت و توسعه به شمار می رود تیتر اول امروز خود را به سفر اردوغان به تهران اختصاص داد و نوشت: پیام تاریخی رئیس جمهور به ایران: دریای خون موجود در منطقه را باهم بخشکانیم.

از سوی دیگر روزنامه حریت که از روزنامه های قدیمی و سابقه دار ترکیه به شمار می رود و دارای مواضع نسبتا بیطرفانه نسبت به احزاب در ترکیه است، در صفحه اول خود با انتشار تصویری از حسن روحانی و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری ایران و ترکیه که دست در دست هم قدم می زنند، از قول اردوغان نوشت : من به مذهب اعتقادی ندارم، با هم در سوریه میانجیگری کنیم.


بازتاب سفر اردوغان


روزنامه جمهوریت که از روزنامه های به شدت منتقد حزب عدالت و توسعه به شمار می رود و به نوعی ارگان مطبوعاتی بزرگترین حزب مخالف دولت یعنی حزب جمهوری خلق به شمار می رود نیز در صفحه اول امروز خود با انتشار تصویری از اردوغان و روحانی در کنار یکدیگر نوشت: اردوغان و روحانی در مراسم رسمی استقبال در کاخ سعد آباد دست در دست هم قدم زدند.

روزنامه زمان نیز که به حرکت خدمت و یا همان حرکت گولن تعلق دارد و در پی مسائل پیش آمده بین سران حزب عدالت و توسعه و این حرکت اکنون به منتقد اصلی دولت و شخص اردوغان تبدیل شده است در شماره امروز خود با انتقاد از ناتوانی حزب عدالت و توسعه در کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران، از قول اردوغان نوشت که گاز وارداتی ترکیه از ایران گران ترین گاز طبیعی است که ترکیه وارد می کند و حتما باید در قیمت آن از سوی ایران تخفیف داده شود.

روزنامه طرف از دیگر روزنامه های منتقد حزب عدالت و توسعه که در سالهای اخیر با اخبار جنجالی و گاها اطلاعات محرمانه ای که منتشر کرده است در بین ترکیه ای ها به شدت محبوب است، تیتر اول خود را به سفر اردوغان به تهران اختصاص داد و در سرتیتر دو کلمه ای خود " ملاقات ملتهب" را به کار برد. همچنین این روزنامه با اشاره به انتقادهایی که از سوی برخی گروه های سیاسی ایران به سیاست های حزب عدالت و توسعه و سفر اردوغان به تهران وجود دارد نوشت که «دون کیشوت عثمانی باید سفر خود به تهران را به تعویق می انداخت و به زمان دیگری موکول می کرد.»

روزنامه آیدینلیک نیز که به جریان چپ تعلق دارد، در صفحه اول خود با اشاره به سفر رجب طیب اردوغان به تهران و ملاقات وی با رئیس جمهور اسلامی ایران حسن روحانی و رهبر انقلاب، از این سفریک روزه رجب طیب اردوغان به عنوان عقب نشینی تاریخی وی یاد کرد.

۱۳۹۴/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...