نسخه چاپی

درهای كاخ «شمس» برای همیشه باز شد

پس از گذشت یك سال از تحویل گرفتن كاخ «شمس»، درهای این عمارت تاریخی برای همیشه به روی گردشگران باز شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: پس از گذشت یک سال از تحویل گرفتن کاخ «شمس»، درهای این عمارت تاریخی برای همیشه به روی گردشگران باز شد.

اوایل اردیبهشت سال گذشته، بر اساس رای دادگاه 30 درصد از مجموعه‌ کاخ مروارید «شمس» (خواهر شاه مخلوع) به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز واگذار شد تا با مرمت و سامان‌دهی فضای کاخ، امکان بازدید مردم از آن فراهم شود.

و حالا با وجود این‌که سال گذشته در سه مقطع هفته‌ها‌ی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همزمان با انجام حفاظت و مرمت‌های اضطراری درهای این مجموعه به روی گردشگران به روی مردم باز بود، تعطیلات نوروز نیز این اتفاق تکرار و سرانجام اعلام شد، درهای این عمارت تاریخی که حدود ده سال مهجور و متروک مانده بود، قرار است مانند دیگر کاخ - موزه‌های کشور برای بازدید مردم باز باشد.

ابوالفضل عبیدی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به استقبال گسترده‌ی مردم از این بنای تاریخی در نوروز از تصمیم برای باز بودن درهای این کاخ قدیمی برای همیشه به روی گردشگران خبر داد.

وی با اشاره به بازدید 12 هزار نفر از گردشگران از این کاخ تاریخی در ایام نوروز اظهار کرد: با توجه به استقبال گسترده مردم در طول یک سال گذشته از این بنای تاریخی قرار شد درهای کاخ‌های مروارید برای همیشه به روی گردشگران باز باشد و مردم حتی در زمان مرمت این بنا هم می‌توانند از این عمارت تاریخی دیدن کنند.

او در ادامه با تاکید بر اینکه مرمت فضای داخلی کاخ از یک ماه آینده آغاز می‌شود، گفت: تاکنون هر اقدامی که در این بنای تاریخی انجام شده است بیشتر حول حفاظت و مرمت‌های اضطراری‌، ساماندهی و فضای سبز مجموعه بوده است و قرار است از یک ماه آینده سقف فضای اصلی مرمت شود.

عبیدی همچنین درباره‌ی قولی که اردیبهشت سال گذشته پس از تحویل گرفتن این فضا به خبرنگاران داد - مبنی بر اینکه با تشکیل کمیته‌ای پیگیر وضعیت آثار داخلی این فضای تاریخی خواهد بود - گفت: چند نفر از همکاران این اداره در یک سال گذشته مامور بررسی، مطالعه و جمع‌آوری اسناد و مدارک از مراکز مختلف شدند تا با موارد مستند به دست آمده، نخست به موجودیت اشیای داخل این عمارت تاریخی پی ببریم و پس از آن با توجه به مدارک موجود به جمع‌آوری آثار بپردازیم.

وی تاکید کرد: تا کنون نیز تصاویر و اطلاعات خوبی در این زمینه پیدا کرده‌ایم امیدواریم هرچه زودتر درباره‌ی عمارت شمس (مروارید) به جمع‌بندی نهایی برسیم.

به گزارش ایسنا، بازدید از کاخ مروارید براساس بخشنامه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هر روز از 9 صبح تا شش بعد از ظهر است و هزینه بلیت ورودی آن برای گردشگران ایرانی 1500 تومان و گردشگران خارجی 10 هزار تومان است.

کاخ مروارید توسط موسسه‌ی «رایت» طراحی و با نظارت مهندس «ویلیام کیس» بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این بنا محل سکونت شمس پهلوی و خانواده‌ی او تا سال ۱۳۵۷ بود. این مجموعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۶۳ با رأی دادگاه انقلاب اسلامی در مالکیت بنیاد مستضعفان قرار گرفت و پس از آن، در قراردادی، این مجموعه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فروخته و در اختیار «بنیاد تعاون سپاه» گذاشته شد.

حریم و عرصه‌ی این کاخ توسط اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران در سال 1379 روی نقشه (تهیه‌شده توسط اداره‌ی لجستیک ستاد مشترک سپاه) تعیین شد. کاخ مروارید ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و تا سال ۱۳۸۲ به‌عنوان موزه و با نام «مجتمع اردویی تفریحی شهید فهمیده (کاخ مروارید)» از آن استفاده می‌شد؛ اما بعد از آن، تعطیل شد.

اوایل سال گذشته با اعتراض سیدمحمود کاشانی - حقوقدان و فرزند آیت‌الله کاشانی - نسبت به وضعیت تملک زمین‌های مجموعه‌ی کاخ مروارید، توجه‌ها به این مجموعه‌ی تاریخی جلب شد و سرانجام براساس رأی دادگاه، 30 درصد از این مجموعه به اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز داده شد.

۱۳۹۴/۱/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...