نسخه چاپی

جزئیات حمله به كاخ پادشاه عربستان

بنا بر گزارش‌ها، در حمله مسلحانه به كاخ سلام در شهر جده عربستان سعودی حداقل دو نفر كشته و سه نفر زخمی شدند. وزارت كشور عربستان سعودی طی بیانیه ای اعلام كرده است كه مرد مهاجم، با خودرو به طرف دروازه كاخ راند و شروع به تیراندازی كرد.

به گزارش نما به نقل از فرارو: بنا بر گزارش‌ها، در حمله مسلحانه به کاخ سلام در شهر جده عربستان سعودی حداقل دو نفر کشته و سه نفر زخمی شدند. وزارت کشور عربستان سعودی طی بیانیه ای اعلام کرده است که مرد مهاجم، با خودرو به طرف دروازه کاخ راند و شروع به تیراندازی کرد.

مقامات می گویند که مهاجم، منصور عامری، کشته شده است. روز شنبه سفارت آمریکا در عربستان سعودی از شهروندان ایالات متحده خواست که از نزدیک شدن به کاخ یاد شده خودداری کنند.

در بیانیه وزارت کشور عربستان آمده است: عامل این حمله، فردی به نام «منصور بن حسن بن علی آل فهید العامری» است که در درگیری با نیروی‌های گارد پادشاهی این کشور کشته شده است.

عامل حمله مسلحانه شهر جده شهروند عربستان سعودی بوده و 28 سال دارد.

وی در حمله امروز به گارد پادشاهی عربستان، یک قبضه کلاشنیکوف و 3 بمب آتش‌زا در دست داشته است.

رسانه های محلی می گویند که حمله حدود ساعت ۳:۱۵ دقیقه بعد از ظهر رخ داد.

از شواهد چنین بر می‌آید که حمله صورت گرفته از سوی عوامل داعش صورت گرفته باشد؛ چراکه پیش از این هم حملاتی در عربستان انجام گرفته بود که داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفته بود.

برخی ناظران بر این باورند که نوک پیکان داعش به چند دلیل عربستان را نشانه رفته است: از یکسو، حملات مداوم این کشور به یمن است که باعث ریشه دواندن برخی هسته‌های این گروه در یمن شده است. گروه بین‌المللی بحران گزارش داده که رقابت میان القاعده و داعش در یمن شروع شده است. از سوی دیگر، همگرایی عربستان با ائتلاف بین‌المللی علیه داعش است.

آن طور که در گزارش دنیای اقتصاد آمده است، پیش از این داعش هشدار داده بود که دولت عربستان باید تاوان همراهی خود با ائتلاف ضدداعش را بپردازد. همچنین نزدیک شدن این کشور به روسیه و قرار گرفتن در کنار نیروهای مورد حمایت آمریکا و همراه شدن با دولت عراق در زمینه مبارزه با داعش از دلایلی است که باعث شده عربستان در سیبل داعش قرار بگیرد.

رهبران خلافت همچنین بر این باورند که «سرزمین وحی به اشغال صلیبیون» درآمده است. چنین است که این گروه در بیانیه‌ای می‌گوید «باید تاج‌وتخت‌ سرکشان و طاغوت‌ها را به آتش بکشیم» و از پیروان خود می‌خواهد به عربستان حمله برده و این کشور را آماج حملات خود قرار دهند. در عین حال، شکست داعش در عراق و سوریه باعث شده هسته‌های این گروه که بیشترشان عربستانی هستند به کشور خود بازگردند و در قالب «گرگ‌های تنها» دست به عملیات تروریستی بزنند. در ادامه سابقه‌ای از حملات داعش در عربستان آمده است:

حمله داعش به مکه: داعش قصد داشت یک عملیات در بیت‌الحرام در تیر ماه ۹۴ انجام دهد. منصور الترکی، سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان سعودی از خنثی شدن یک عملیات تروریستی خبر داد که «امنیت مسجد‌ الحرام و زائران آن را هدف قرار داده بود».

به گفته‌ الترکی چند عضو یک گروه تروریستی در دو شهر مکه و جده شناسایی و دستگیر شدند. یکی از تروریست‌ها که در محله اجیاد المصافی در نزدیکی مسجد الحرام در محاصره ماموران امنیتی قرار گرفته بود خود را منفجر کرد. مطابق گزارش منابع خبری عربستان در این حادثه عامل انفجار کشته شده و سه زائر و پنج مامور امنیتی مجروح شدند.

وزارت کشور عربستان اعلام کرده که ماموران امنیتی در شهرهای جده و مکه پنج مظنون به عملیات تروریستی از جمله یک زن را بازداشت کردند. حدود یک سال پیش همچنین یک مهاجم انتحاری در مدینه چهار مامور امنیتی عربستان سعودی را در نزدیکی مسجد النبی به قتل رساند.

حمله داعش به جده: خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در همان زمان اعلام کرد که یک بمب‌گذار انتحاری به قصد انجام عملیات در نزدیکی کنسولگری آمریکا در جده خود را منفجر کرد؛ اما تنها خودش کشته شد. به گزارش سی‌ان‌ان، زمانی که نیروهای پلیس قصد داشتند تا خود را به فرد مظنون در اطراف پارکینگ این کنسولگری نزدیک کنند او ناگهان با کشیدن ضامن کمربند انفجاری خود را منفجر می‌کند. این انفجار در ۱۰ متری دیوار کنسولگری ایالات‌متحده رخ می‌دهد اما آسیبی به کارکنان این کنسولگری وارد نمی‌شود. شاهدان عینی می‌گویند تنها چند نیروی پلیس در اثر این حمله جراحت‌های سطحی برداشته‌اند.

حمله به مساجد شیعیان در قطیف و دمام: داعش در سال ۹۵ اعلام کرده بود که یکی از هدف‌هایش تصرف شهر مکه و مدینه و تبدیل آنها به مقر پایتخت «دولت اسلامی» است. بنابراین، در اقدامی دیگر، حملاتی علیه مساجد شیعیان ترتیب داد و به پیروان خود برای خونریزی‌های بیشتر و گسترش عملیات تروریستی در عربستان فراخوان داد. داعش با این جمله که «باید تاج‌وتخت‌ سرکشان و طاغوت‌ها را به آتش بکشیم» از پیروان خود خواست تا دست به عملیات تروریستی گسترده‌تر بزنند. بنابراین، مسجد امام علی (ع) و مسجد امام حسین(ع) در استان قطیف و دمام عربستان مورد حمله قرار گرفت که موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها نمازگزار شد.

حمله داعش به پاسگاه مرزی تازه تاسیس «سویف»: در نیمه اول سال ۹۵ گفته شد ۴تروریست به پاسگاه مرزی حمله کردند. به گفته تیمسار منصورالترکی، سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان، این ۴ تروریست به پاسگاه مرزی حمله کردند و نظامیان موجود در پاسگاه سویف به سرعت تقاضای امداد کردند. با توجه به اعلام حالت آماده‌باش ارتش آل‌سعود در مرزهای بغداد، بلافاصله نیروهای ارتشی و امنیتی به منطقه اعزام شدند.

۱۳۹۶/۷/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...