نسخه چاپی

فرش‌ های ایرانی در راه كشورهای عربی

سرپرست مركز ملی فرش گفت: بزرگ‌ترین فرش‌های دستباف ایرانی در ابعاد 2500 متری، 4500 متری و 6500 متری برای كشورهای عربی بافته شده كه در ركورد‌های گینس نیز به ثبت رسیده و در حال حاضر در ابوظبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: سرپرست مرکز ملی فرش گفت: بزرگ‌ترین فرش‌های دستباف ایرانی در ابعاد 2500 متری، 4500 متری و 6500 متری برای کشورهای عربی بافته شده که در رکورد‌های گینس نیز به ثبت رسیده و در حال حاضر در ابوظبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حمید کارگر اظهار کرد: سالانه حدود سه میلیون مترمربع فرش دستباف در کشور تولید می‌شود که حدود دو سوم از این میزان به 80 کشور دنیا صادر می‌شود.

وی گفت: بعضی کشورهای اروپایی مانند آلمان، ایتالیا، انگلیس، فرانسه، سویئس و کشور‌های عربی منطقه جنوبی خلیج فارس و لبنان و بعضی کشور‌های آسیای شرقی مثل ژاپن و چین از مشتریان فرش دستباف ایرانی هستند.

کارگر با بیان اینکه فرش دستباف دو دسته بازار اصلی دارد که یکی بازار داخلی و دیگری بازار خارجی است، گفت: یک دسته از بازارهای ما جدید هستند که به تازگی با فرش دستباف آشنا شدند و یک دسته از بازارها قدیمی هستند که هر کدام به اقتضای سلایق مردم، آب و هوا و اقلیم مناطق، نگاه متفاوتی به فرش دستباف دارند و نمی‌توان نسخه واحدی را در این زمینه برای همه کشورها در نظر گرفت.

سرپرست مرکز ملی فرش با بیان اینکه فرش دستباف تنوع بالایی دارد و در اندازه‌های کوچک تا بزرگ، رنگ‌های گرم و سرد و طرح‌های شلوغ و پرکار تا طرح‌های خلوت عرضه می‌شود، اظهار کرد: همه فرش‌ها مخاطبان خاص خود را دارند و فرش دستباف ایرانی قابلیت پاسخگویی به نیاز مخاطبان را دارد اما به طور معمول بعضی کشور‌ها نوع خاصی از فرش‌ها را می‌پسندند.

آمریکا مشتری فرش‌های دست دوم ایرانی

وی ادامه داد: به عنوان مثال آمریکا از بازار‌های سنتی فرش دستباف ایران است و بیشتر مشتری فرش‌های دست دوم ایران است. ژاپن نیز خواهان فرش‌های ابریشمی و ریزبافت ایرانی است و کشور‌های عربی نیز مشتری فرش‌های بزرگ با رنگ‌های گرم هستند.

کارگر با بیان اینکه مردم ما در بازار داخلی سلایق متنوعی دارند، گفت: عده ای از فرش دستباف به عنوان کف پوش استفاده می کنند و بسته به مناطق کوهپایه ای، بیابانی یا مناطق مختلف نوع علائق و گرایش مردم به فرش و رنگ‌های آن متفاوت است.

۱۳۹۴/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...