نسخه چاپی

درخواست از ایران: در یمن میانجی گری كنید

آسوشیتدپرس در گزارشی از اسلام آباد به قلم آصف شهزاد نوشت: نخست وزیر پاكستان روز دوشنبه از ایران خواست از نفوذ خود برای آوردن شبه نظامیان شیعه یمن سر میز مذاكره بر سر بحران این كشور استفاده كند؛ عربستان بیش از دو هفته است كه با حملات هوایی خود شبه نظامیان یمن را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش نما، این درخواست پس از آن مطرح شد که پارلمان پاکستان روز جمعه به بیرون ماندن این کشور از مناقشه یمن و عدم اعزام نیرو برای ائتلاف تحت امر عربستان رای داد. به گفته مقامات پاکستان مسئولان سعودی پیشتر خواستار حضور نیروهای پاکستانی در این ائتلاف شده بودند.

نمایندگان پارلمان پاکستان همچنین به اتفاق آرا خواستار این شدند که پاکستان در مناقشه یمن بی طرف بماند تا به مذاکره بر سر یک راهکار دیپلماتیک کمک کند.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان گفت که درباره یمن به طور مفصل با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که هفته گذشته به اسلام آباد سفر کرده بود مذاکره کرده است. وی افزود که در دست گرفتن قدرت از سوی حوثی‌های یمن را تقبیح می‌کند.

پارلمان پاکستان در رای گیری روز جمعه اعلام کرد که دیپلمات‌های این کشور اقداماتی را در شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش بس فوری در یمن شروع خواهند کرد و همچنین نسبت به عواقب منطقه ای در صورت تبدیل مناقشه یمن به یک جنگ فرقه ای تمام عیار هشدار داد.

اما تصمیم پارلمان پاکستان انتقاد عربستان و متحدان این کشور در منطقه خلیج فارس را که در ائتلاف عربستان حضور دارند، در پی داشت.

نواز شریف روز دوشنبه تاکید کرد: ابراز ناامیدی کشورهای خلیج فاری نتیجه سوء تعبیر آنها از تصمیم پارلمان است و به عربستان درخصوص حمایت کامل پاکستان به عنوان یک متحد اطمینان داد.

شریف گفت: پاکستان دوستان و شرکای استراتژیک را به ویژه زمانیکه امنیت آنها تهدید می‌شود تنها نمی‌گذارد.

نواز شریف افزود: ما در حال حاضر تماسها با عربستان را برای نظارت بر وضعیت موجود و تهدیدهای احتمالی علیه امنیت و تمامیت ارضی عربستان افزایش داده ایم.

پیشتر مقامات پاکستانی اعلام کردند که عربستان از پاکستان خواسته بود که برای مبارزه علیه حوثیها سرباز، جنگنده و ناو در اختیار ائتلاف عربستان بگذارد.

عربستان ظاهرا به دنبال گسترش ائتلاف تحت امر خود است که از کشورهای حاشیه خلیج فارس، مصر و سودان تشکیل شده و طی دو هفته گذشته حملات هوایی را در یمن ترتیب داده و ظاهرا در حال بررسی یک حمله زمینی است.

در همین حال ایران به عنوان قدرت شیعه منطقه که از حوثیها حمایت می‌کند با پاکستان و دیگر کشورهای سنی برای حمایت از یک آتش بس و پایان مسالمت آمیز مناقشه در یمن رایزنی کرده است.

حملات هوایی به همراه افزایش درگیری‌های زمینی بین حوثیها و حامیان عبد رب منصور هادی رئیس جمهور محاصره شده یمن که مجبور به فرار از کشور شد، یمن را به سمت سقوط پیش برده است.

نخست وزیر پاکستان خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که احیای دولت هادی یک اقدام مهم در جهت برقراری صلح در یمن است.

سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه گذشته اعلام کرد که دستکم 643 غیرنظامی و مبارز از 19 مارس و قبل از شروع حملات هوایی در یمن کشته و دستکم دو هزار و 226 نفر زخمی و 100 هزار تن آواره شده اند.

همچنین دیدبان حقوق بشر روز دوشنبه از ائتلاف تحت امر عربستان و آمریکا خواست اقداماتی را برای به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی در یمن اتخاذ کنند و نامه هایی را به ملک سلمان پادشاه عربستان و آشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا ارسال کرد.

دیدبان حقوق بشر مستقر در نیویورک اعلام کرد آمریکا باید درباره نقض قوانین جنگی از سوی نیروهای ائتلاف از جمله مورد اخیر حمله به یک اردوگاه آوارگان در یمن تحقیق و ارسال کمکهای بشردوستانه به مردم در خطر را تسهیل کند.

۱۳۹۴/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...