نسخه چاپی

هشدار جدی به نمایندگان غیرفعال مجلس

عدم مشاركت چندباره بخشی از نمایندگان در رای گیری برای دستور كاری مجلس، باعث اولتیماتوم باهنر به نمایندگان غیر فعال شد.

به گزارش نما به نقل از مهر: عدم مشارکت چندباره بخشی از نمایندگان در رای گیری برای دستور کاری مجلس، باعث اولتیماتوم باهنر به نمایندگان غیر فعال شد.

در جلسه علنی امروز مجلس ادامه بررسی طرح اصلاحی از مواد قانون آیین نامه داخلی مجلس در دستور کار قرار گرفت و در ابتدا ماده ۳ آن پس از بحث مخالفان و موافقان به تصویب رسید.

در هنگام بررسی ماده ۴ پس از طرح نظرات موافقان و مخالفان این ماده در رابطه با محتوای آن، متن ماده قرائت شد تا به رای نمایندگان گذاشته شود؛ با وجود تذکر محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس مبنی بر شرکت همه نمایندگان در رای گیری، پس از اعلام پایان رای گیری این ماده به تصویب نرسید؛ در حالی که به گفته باهنر ۴ یا ۵ رای برای تصویب شدن کم داشت اما تابلوی صحن علنی مجلس نشان می داد که ۴۰ نماینده در رای گیری شرکت نکردند.

طبق آیین نامه داخلی مجلس پس از این مرحله برای حذف این ماده رای گیری شد و بعد از اینکه حذف ماده رای نیاورد، مجددا اصل ماده با یک اصلاح جزئی به رای گذاشته شد که در نهایت پس از درخواست های مکرر رئیس جلسه برای شرکت در رای گیری و اعلام رای ولو رای منفی، این ماده تصویب شد.

در ادامه ماده ۵ طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس به رای گذاشته شد، اما باز هم داستان عدم مشارکت برخی از نمایندگان در رای گیری و معطل ماندن دستور کار مجلس تکرار شد. در هنگام بررسی این ماده در ابتدا و بعد از مطرح شدن نظرات موافقان و مخالفان برای اصل ماده رای گیری شد اما باز هم ۴۲ نماینده در رای گیری شرکت نکردند و این ماده از تصویب بازماند و طبق آیین نامه نوبت به رای گیری برای حذف آن رسید.

در این هنگام محمد رضا باهنر با درخواست مجدد از نمایندگان مبنی بر مشارکت کامل در رای گیری اظهار داشت: کم کم باید اسامی کسانی را که در رای گیری شرکت نمی کنند، اعلام کنیم! ما خواهش کردیم که همکاران حتما در رای گیری مشارکت کنند و هر نظری دارند در قالب رای اعلام کنند.

پس از این تذکر باهنر حذف ماده ۵ به رای گذاشته شد، اما باز هم تابلوی اعلام نتایج آرا نشان داد که ۷۳ نماینده تمایلی برای رای دادن نداشته اند و حذف این ماده نیز رای نیاورد! به این ترتیب باز هم صحن علنی مجلس معطل یک ماده دیگر شد تا با اصلاح جزئی اصل ماده به رای گذاشته شود که در این مرحله پس از مکث طولانی باهنر برای اعلام نتیجه رای گیری بالاخره ماده ۵ با اصلاح جزئی تصویب شد؛ البته باز هم ۳۴ نماینده رای ندادند.

در حالی عدم مشارکت برخی نمایندگان در رای گیری برای دستور کارهای مجلس به یک رویه تبدیل شده است که پیش از این بارها رئیس و نواب رئیس مجلس در هنگام اداره جلسه علنی به صورت دائم نسبت به لزوم مشارکت نمایندگان در رای گیری تذکر داده اند، اما در مواردی این عدم مشارکت منجر به وقفه جدی در روند بررسی طرح ها و لوایح شده است که از جمله آن می توان به نمونه ماندگار در بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ در اسفند ماه سال گذشته اشاره کرد.

اواخر سال گذشته و در جریان رای گیری برای یکی از ردیف های تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۹۴ که به موضوع مهم و ملی اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها و نحوه هزینه کرد درآمدهای ناشی از هدفمندسازی اشاره می کرد، پیشنهاد غلامرضا مصباحی مقدم نماینده اقتصاددان مردم تهران در رابطه با یکی از ردیف های این تبصره با ۴ یا ۵ عدد اختلاف رای نیاورد، در حالی که تابلوی اعلام نتایج آرا نشان می داد که بیش از ۴۰ نفر در رای گیری شرکت نکرده بودند!

در شرایطی تذکر شدید الحن رئیس جلسه علنی امروز مجلس نسبت به اعلام اسامی نمایندگانی که در رای گیری مشارکت نکنند، ابراز شد که طبق یک رویه جا افتاده از گذشته تاکنون برخی نمایندگان در صحن علنی و در هنگام بررسی طرح ها و لوایح یا مشغول مطالعه روزنامه هستند و یا با یکدیگر گعده می کنند و حتی در مواردی مشخص نیست که مشغول به چه کاری هستند که در رای گیری مشارکت نمی کنند.

۱۳۹۴/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...