نسخه چاپی

بهای مسكن در ایران 10 برابر درآمد خانوار

در حالی هزینه خرید مسكن در ایران به 10 برابر درآمد سالانه خانوار افزایش یافته است كه این نسبت در بیشتر كشورها تا پنج برابر درآمد خانوار محاسبه می‌شود.

به گزارش نما به نقل از تابناک: در حالي هزينه خريد مسكن در ايران به 10 برابر درآمد سالانه خانوار افزايش يافته است كه اين نسبت در بيشتر كشورها تا پنج برابر درآمد خانوار محاسبه مي‌شود.

عقيده حسين عبده تبريزي مشاور وزير راه وشهرسازي دلیل این اتفاق را تقاضاي سوداگرانه در سال‌هاي اخير دانست.

او توضيح داد: مردم در سال‌‌هاي قبل يعني در دوره رونق، به مسكن و اتومبيل به ديد سرمايه نگاه مي‌كردند، به همين دليل مسكن از يك كالاي مصرفي به يك كالاي سرمايه اي تبديل شده بود. اين مساله سبب ايجاد تقاضايي سوداگرانه و در نتيجه قيمت‌هايي كاذب در بازار مسكن مي شد.

عبده تبريزي با اشاره به اينكه 40 درصد توليد مسكن در تهران انجام مي‌شد، خاطرنشان كرد: اين ميزان ساخت و ساز در حالي صورت گرفته است كه تنها 17 درصد از تقاضا در پايتخت وجود دارد. همين موضوع باعث شده، تعداد زيادي واحد خالي در تهران امروز وجود داشته باشد.

اين كارشناس اقتصادي متذكر شد: متاسفانه اين عدم توازن در توليد و مصرف به طرح جامع شهرها هم منتقل شده است. دليل هم روشن است در كشورهايي كه تورم بالاست معمولا تمايل براي سرمايه‌گذاري در بخش مسكن بالا مي‌رود. اين مساله يعني تبديل مسكن به كالاي سرمايه‌اي همواره خطر ايجاد حباب قيمت در بازار را به دنبال مي‌آورد.

او در اين شرايط به دولت توصيه مي‌كند به جاي ساخت مسكن ارزان به سمت خروج از ركود برود. مسكن براي افرادي كه مصرف‌كننده واقعي هستند يك كالاي سرمايه اي بادوام است ولي مشكل وقتي ايجاد مي‌شود كه افرادي غير از مصرف كننده به مسكن به چشم كالايي براي پس انداز نگاه مي‌كنند.

عبده تبريزي با تاكيد بر اينكه دولت‌ها بايد بكوشند تا مسكن به‌وسيله‌ پس‌انداز تبديل نشود و به‌اصطلاح به تقاضاي سوداگرانه نينجامد، اذعان كرد: برنامه‌ توسعه‌ بازار رهن در وزارت راه و شهرسازي كاملا جمع‌بندي شده است.

۱۳۹۴/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...