نسخه چاپی

سقوط قیمت فیش‌های حج عمره در بازار

با تصمیم دولت مبنی بر توقف موقتی اعزام زائران ایرانی برای حج عمره به عربستان، اكنون بازار با افت شدید قیمت فیش‌های عمره مواجه شده است و از سوی دیگر، فعالان این بازار می‌گویند كه تعداد زیادی از فیش‌هایی كه با قیمت بالا و حاشیه سود كم خرید كرده بودند، روی دستشان مانده است.

به گزارش نما به نقل از تابناک، پس از اقدام وقیحانه دو پلیس سعودی با دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، ایران تصمیم گرفته است که اعزام زائران عمره به عربستان را تا مشخص شدن وضعیت برخورد با این دو پلیس و اشد مجازات آنان، متوقف کند.

این تصمیم دولت در شرایطی صورت می گیرد که بر اساس گزارش‌ها، ايران به ‌طور ميانگين سالانه 500 هزار نفر را به سفر عمره مفرده اعزام می‌کند، این در حالی است که در سال 92، آمار اعزام زائران عمره به اوج رسیده و به 850 هزار نفر رسیده است که به تبع آن، درآمد هنگفتی نصیب عربستان شده است.

در اين ميان، نمي‌توان درآمد بالاي كشور عربستان سعودي از سفر عمره‌گزاران ايراني را ناديده انگاشت؛ اگرچه بازار فيش عمره مفرده پس از خبر تعليق سفر عمره زائران ايراني، با سقوط قيمتي روبه‌رو شد، اما تا پيش از اين ماجرا، براساس آمار و ارقام اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت قیمت اعزام افراد به حج عمره بین یک میلیون و 700 هزار تومان تا 2 میلیون و 800 هزار تومان در نوسان بوده است.

البته تا چندی پیش از این تصمیم، قیمت برخی از فیش‌های عمره ای که اولویت هایی پایین تر داشته و در واقع، نزدیک به زمان اعزام هستند، بسیار بالا رفته و گاه تا 4 میلیون تومان هم می رسید، اما به هرحال اکنون این قیمت‌ها با افت شدید مواجه شده است.

یکی از فعالان بازار خرید و فروش فیش حج در گفتگو با تابناک می گوید: اکنون مردم با شنیدن خبر توقف اعزام زائران به حج، در تکاپو برای فروش فیش‌های حج خود هستند در حالی که مشتری برای آن پیدا نمی شود.

به گفته این فعال بازار، خريد و فروش فيش عمره مفرده در حالی رو به کاهش گذاشته است که اکنون قیمت با افت یک میلیون تومانی مواجه شده است.

بررسی‌های سرانگشتی نشانگر این است که اگر سالانه به طور میانگین، 500 هزار نفر به حج عمره اعزام می شدند و هر یک هم بابت فیش خود به صورت میانگین 2.5 میلیون تومان پرداخت می‌کردند، مبلغی حدود هزار و 125 میلیارد تومان می شود.

برخی آمارها حکایت از آن دارد که 70 درصد از رقم های مرتبط با فیش های حج، به عربستان واریز می شود که بر این اساس، عربستان درآمد 787 میلیارد تومانی از حجاج ایرانی را تا اطلاع ثانوی از دست داده است.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که سیاست‌های دو کشور ایران و عربستان چه سرنوشتی را برای زائران و متقاضیان سفر به عربستان برای به جا آوردن اعمال حج، رقم می زند.

۱۳۹۴/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...