نسخه چاپی

65 درصد شهروندان ایرانی تحصیلات متوسطه و بالاتر دارند

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سواد آموزی، گفت: تحصیلات 65 درصد شهروندان ایرانی درحد متوسطه و بالاتر از آن است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، علی باقر زاده روز چهارشنبه درجلسه شورای پشتیبانی سواد آموزی استان گلستان، اظهار داشت: این آمار براساس گزارش توسعه انسانی سال 2014 سازمان ملل است که هر ساله و براساس سه شاخص مهم رفاه، سلامت و آموزش تهیه و منتشر می گردد.

وی افزود: براساس این گزارش میانگین حضور شهروندان ایرانی در نظام آموزشی حدود 8 سال است که وضعیت مناسبی نیست.

باقرزاده با اشاره به رابطه سطح سواد افراد جامعه با برخی عناصر توسعه درحوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز اضافه کرد: براساس پژوهش های ملی و جهانی، بین سطح سواد با سلامت افراد، صیانت از محیط زیست، انضباط ترافیکی، پیشرفت تحصیلی، سطح درآمد خانوار و مشارکت های سیاسی و مدنی رابطه مستقیم وجود دارد.

وی تصریح کرد: هرچه میزان سواد افراد جامعه بالاتر باشد به همان اندازه میزان پایبندی به قوانین و رعایت آن، انجام اقدامات پیشگیرانه و حفظ سلامت افراد و محیط زیست، پیشرفت تحصیلی، افزایش درآمد خانواده و در نهایت مشارکت آنان در توسعه پایدار جامعه بیشتر خواهد بود.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی هم چنین بااشاره به مصوبات دولت در امر سواد آموزی و کاهش بیسوادان 10 تا 50 سال، گفت: احیای شورای عالی پشتیبانی سواد آموزی درسطح ملی، استانی و شهرستان ها و تخصیص اعتبارات ویژه برای سواد آموزی ازجمله این مصوبات است.

باقرزاده افزود: از زمان مصوبه تشکیل شورای عالی پشتیبانی سواد آموزی در اردیبهشت 93 تا پایان سال گذشته 905 جلسه درسطح ملی، استانی و شهرستانی برگزار شد که حاصل آن 3 هزارو 300 مصوبه بوده است.

وی همچنین با یادآوری اینکه دولت برای آموزش هر بیسواد 10 تا 50 سال مبلغ 620 هزار تومان در بودجه سال 94 پیش بینی کرده است، گفت: دولت به هر فرد بیسوادی که با موفقیت دوره سواد آموزی را طی و نمره قبولی در امتحانات پایانی اخذ کند، معادل 20 درصد این اعتبار را پاداش می دهد.

باقرزاده، با تاکید بر ضرورت برگزاری مستمر جلسات این شورا در استان ها و شهرستان های کشور نیز اضافه کرد: همه دستگاه های اجرایی و اداری بایستی دولت را در اجرای این مصوبات و شناسایی بیسوادان یاری نمایند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، حمایت از کودکان بدسرپرست برای تحصیل، راه اندازی مراکز یادگیری محلی با هدف سواد آموزی همراه با مهارت آموزی را از دیگر اقدامات در امر سواد آموزی بیسوادان برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه مصوبه مالی دولت تنها برای سال 94 است و بیسوادان زیر 50 سال باید در سال جاری نسبت به شرکت در دوره های سواد آموزی اقدام نمایند، افزود: درصورت شرکت نکردن دراین دوره ها، بیسوادان با برخی محدودیت های اجتماعی از جمله عدم تمدید و صدور گواهینامه و پروانه کسب و مددجویان نهادهای حمایتی نیز با قطع مستمری از سال 95 مواجه خواهند شد.

باقرزاده، استفاده از شیوه های نوین در آموزش بیسوادان را مهم دانست و گفت: در برخی کشورهای پیشرفته از طریق سیستم تلفن همراه به بیسوادان آموزش می دهند و باتوجه به ضریب نفوذ تلفن همراه درکشور، می توان از این شیوه نیز استفاده کرد.

سفر دو روزه معاون وزیر آموزش و پرورش به استان گلستان از روز سه شنبه آغاز شده است.

۱۳۹۴/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...