نسخه چاپی

هشدار عراق درباره درگیری‌های یمن

نخست‌وزیر عراق در انتقاد از تجاوز عربستان سعودی به یمن، تأكید كرد درگیری‌ها در یمن ممكن است به بروز جنگی فراگیر در منطقه منجر شود.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از «رویترز»، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، دیروز پس از رایزنی در واشنگتن درخصوص تحولات منطقه‌ای از جمله یمن، عنوان کرد مقامات آمریکایی در نگرانی وی درخصوص اوضاع بحرانی یمن سهیم هستند و می‌خواهند این درگیری‌ها هر چه زودتر متوقف شود.

العبادی که ۲ روز پیش با «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن دیدار کرد، اظهار داشت متقاعد کردن عربستان سعودی به متوقف کردن حملاتش علیه یمن ممکن است دشوار باشد.

عربستان از ۳ هفته پیش ائتلافی را متشکل از ۱۰ کشور را در تلاش برای جلوگیری از پیشروی الحوثی‌ها در یمن و با هدف حمایت از مشروعیت سیاسی «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن تشکیل داده است و جنگنده‌های این ائتلاف مناطق مختلف این کشور را بمباران می‌کنند.

العبادی در پاسخ به سوالی درخصوص تلاش‌های ایران برای میانجیگری در توافق صلح برای یمن، گفت: «آنچه من از دولت اوباما متوجه شده‌ام، این است که سعودی‌ها در این خصوص حاضر به همکاری نیستند. آنها در حال حاضر آتش‌بس نمی‌خواهند.»

العبادی در پاسخ به این سوال که آیا اوباما با این نگرانی‌های وی سهیم است یا خیر، عنوان کرد «دولت آمریکا در این نگرانی‌هایم سهیم است.»

این در حالی است که کاخ سفید این موضوع را که اوباما در مذاکراتش با العبادی، از عربستان سعودی انتقاد کرده، رد و بار دیگر بر حمایت آمریکا از عملیات نظامی عربستان و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس علیه یمن تأکید کرد.

«الیستر باسکی» سخنگوی شورای امنیت گفت: «ما از عملیات کنونی شورای همکاری خلیج‌فارس (در یمن) به شدت حمایت می‌کنیم. از این‌رو از این عملیات ائتلاف پشتیبانی می‌کنیم.» از سوی دیگر، «عادل الجبیر» سفیر عربستان سعودی گفته است هیچ‌گونه انتقادی از سوی آمریکا از این عملیات شنیده نشده است.

الجبیر در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «من نمی‌دانم چگونه نخست‌وزیر عراق به آن ارزیابی رسیده است. اما من معتقدم عراقی ها باید واقعا بر مشکلات فراروی کشورشان متمرکز باشند.» العبادی خاطرنشان کرد کشورش از پیامدهای درگیری‌های مسلحانه کشورهای همسایه ‌از جمله پیشروی گروه تروریستی «داعش» از سوریه به عراق، رنج می‌برد.

العبادی همچنین اعلام کرد جنگ یمن ممکن است کل منطقه را گرفتار جنگ کند ولی این منطقه جنگ قومی دیگر را برنمی‌تابد.

۱۳۹۴/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...