نسخه چاپی

نیمی از فرار مالیاتی كشور در تهران است

رئیس امور مالیاتی شهر تهران با بیان اینكه نیمی از فرار مالیاتی كشور در تهران است، گفت:‌ سال گذشته در شهر تهران بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی به دست آمد.

به گزارش نما به نقل از فارس، حسین بنی‌صفار با اشاره به معافیت حقوق و دستمزد در سال جاری اظهار داشت: برای یک سال این مبلغ ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که مجلس تصویب کرده و برای هر ماه یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان از مالیات معاف است و جدول محاسبه آن تفاوتی با سالهای گذشته نکرده، زیرا اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم از سوی شورای نگهبان تأیید و در نهایت به سازمان ابلاغ نشده است.

* شرایط معافیت مالیاتی حقوق بگیران

وی تأکید کرد: از این مبلغ به بالا تا ۱۰ درصد مالیات پرداخت می‌کنند و بعد از آن، براساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌ها از ۱۵ درصد به بالاتر خواهد بود.

* درآمد ۲۷ هزار میلیارد تومانی شهر تهران از مالیات

رئیس امور مالیاتی شهر تهران با بیان اینکه در سال ۹۳ در شهر تهران پیش‌بینی‌ درآمدها حدود ۲۷ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: ۹۸ درصد پیش‌بینی‌ها در شهر تهران محقق شده است، که از این میزان ۲۷ هزار و ۳۷۸ میلیارد تومان را شامل می‌شود.

به گفته این مقام مسئول این رقم محقق شده ۴۱ درصد نسبت به سال قبل آن رشد دارد.

* رشد ۷۵ درصدی درآمد مالیات ارزش افزوده

رئیس اداره امور مالیاتی شهر تهران در خصوص وضعیت درآمدها گفت:‌ در بخش مالیات‌های مستقیم با ۱۸ هزار و ۸۳۲ میلیارد تومان که ۹۹ درصد پیش‌بینی محقق شده و ۷ درصد نیز نسبت به ۹۲ رشد دارد. همچنین در بخش مالیات ارزش‌افزوده ۸ هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان درآمد ۹۳ بوده است که ۹۶ درصد پیش‌بینی محقق شده است و نسبت به سال ۹۲ حدود ۷۵ درصد رشد دارد که بخش اعظم افزایش درآمدها مربوط به این مالیات است.

وی ادامه داد: بخشی به خاطر افزایش تعداد مؤدیان و نیز بالا رفتن نرخ مالیات ارزش افزوده است.

این مقام مالیاتی خاطرنشان کرد: امسال نرخ مالیات نیز ۹ درصد است که یک درصد آن مربوط به سلامت و بهداشت، ۴.۷ درصد مربوط به دولت و ۲.۳ درصد برای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.

بنی‌صفار در مورد مالیات شرکت‌های آلاینده بیان داشت: علاوه بر مالیاتی که باید این شرکت‌ها بپردازند، ۱ درصد اضافه اخذ می‌شود که بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌شود و سازمان محیط‌ زیست این شرکت‌ها را به سازمان مالیات معرفی می‌کند.

*پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان عوارض به شهرداری‌ها

وی در خصوص سهم عوارض پرداختی به شهرداری‌ها از محل مالیات ارزش افزوده گفت: بیش از ۳ هزار میلیارد تومان سال گذشته از این محل به شهرداری‌ها پرداخت شده است، اما آخرین سری مالیات ارزش افزوده شهرداری‌ها هنوز به آنها پرداخت نشده است که پس از سرجمع شدن، توزیع می‌شود.

* تحقق نیمی از درآمد ناخالص کشور در تهران

بنی‌صفار در پاسخ به این سؤال که یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و بندهای اقتصاد مقاومتی تأکید به درآمدهای مالیاتی و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است، تصریح کرد: اگر درآمد ناخالص کشور را درنظر بگیریم، نیمی از آن در تهران محقق می‌شود و این نشان می‌دهد، همان طور که میزان فعالیت اقتصادی در تهران گسترده است، میزان درآمدهای مالیاتی گسترده بوده و به همان میزان کتمان درآمد نیز وجود دارد.

* نصف کتمان درآمد و فرار مالیاتی مربوط به تهران است

وی به راهکارهای جلوگیری از فرار مالیاتی و کتمان درآمدها اشاره کرد و گفت: با اجرای کامل طرح جامع مالیاتی و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی طبق برنامه پنجم به دنبال کاهش فرار مالیاتی هستیم. همچنین برنامه‌های کلی این طرح در سطح کشور و تهران ادامه دارد.

* همکاری کند دستگاه‌ها برای ارائه اطلاعات مشتریان

بنی‌صفار با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی در شهر تهران در اکثر ادارات امور مالیاتی اجرا شده است، یادآور شد: در برخی جاها لنگی وجود دارد، مانند تشکیل بانک‌های اطلاعاتی که اگر ایجاد شود و دستگاه‌های دیگر اطلاعات را دراختیار سازمان قرار دهند، می‌توان گفت درصد بیشتری از فرار مالیاتی کاهش می‌یابد.

رئیس اداره امور مالیاتی شهر تهران در پاسخ به این سؤال که چرا دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند، بیان داشت: این دستگاه‌ها کند همکاری دارند و تعداد آنها مشخص است. تمامی دستگاه‌های اجرایی که بانک اطلاعاتی اقتصادی دارند، نیاز است که شامل گمرک، بانک‌ها، ثبت اسناد، پلیس راهور و صنعت معدن است.

* توقعمان از مجموعه خانواده وزارت اقتصاد برای دریافت اطلاعات بیشتر است

این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که از مجموعه خانواده وزارت اقتصاد همکاری درستی وجود دارد؟ عنوان کرد: گمرک همکاری خوبی دارد، اما توقعمان برای همکاری سایر دستگاه‌ها مانند بورس، سرمایه‌گذاری، خصوصی‌سازی و بانک‌ها بیشتر است.

به گفته بنی‌صفار، قانون برنامه پنجم به سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه‌ها این اجازه را داده است که اطلاعات‌شان را دراختیار قرار دهند، اما گیرهای داخلی دارد که باعث شده اطلاعات را در اختیار سازمان نباشد.

* تشکیل بانک اطلاعاتی براساس قانون برنامه پنجم است

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه موضوع فرار مالیاتی برای مسئولان دغدغه است و گفته می‌شود بانک‌های اطلاعاتی باید تکمیل شود، اما همکاری خوبی هم صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: قرار بود طی برنامه پنجم این کار نهایی شود که بخشی از آن انجام شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر مشکل با مذاکره حل می شد، باید اکنون به نتیجه می‌رسید، پس چرا اسامی دستگاه‌هایی که اطلاعات نمی‌دهند در رسانه‌ها برای مطالبه عمومی مطرح نمی‌شود، گفت: در اینکه رسانه‌ها باید کمک کنند شکی نیست و برای دست‌یافتن کامل به اجرای طرح جامع مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیات و فرهنگ سازی برای پرداخت مالیات یک کار درون‌سازمانی نیست و همه دولت و رسانه‌ها باید همکاری خوب داشته باشند، زیرا تشکیل یک بانک اطلاعاتی جامع و گسترده متمرکز کار وسیعی است که همه باید همکاری کنند.

* راهکارهای اجرایی برای جلوگیری از فرار مالیاتی

وی در خصوص اینکه اکنون فرار مالیاتی شهر تهران چقدر برآورد می‌شود، گفت: در تهران نیز نسبت به میزان تحقق درآمدها این فرار وجود دارد و قطعاً وقتی نیمی از درآمدها تحقق می‌یابد، نیمی از فرار مالیاتی در تهران است و شکی در آن نیست، اما کارهای مطالعاتی انجام شده که نتایج آن نیمه اول امسال مشخص می‌شود و آسیب‌شناسی‌ها صورت گرفته و به دنبال راهکاری اجرایی هستیم.

به گفته بنی‌صفار، اصل قضیه فرار مالیاتی مربوط به عدم تشخیص مالیات صحیح و عدم وجود اطلاعات اقتصادی شفاف است. در این صورت، ممیزی سازمان خطا نمی‌کند و تشخیص براساس داده‌ها مطرح می‌شود.

* حذف مالیات علی الراس منوط به ابلاغ قانون جدید است

وی در باره اخذ مالیات علی‌الرأس اظهار داشت: این موضوع نیاز به ابلاغ اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم دارد و پس از آن، دیگر مالیات علی‌الرأس وجود نخواهد داشت و امیدواریم که طی دو ماه آینده ابلاغ شود.
* مشمولان جدید مالیات ارزش افزوده

بنی‌صفار در مورد مالیات ارزش‌افزوده فست‌فودها بیان داشت: طی فراخوان جدید، فست‌فودها و اغذیه‌فروشان تک‌شعبه مشمول شدند و زنجیره‌ای‌ها از قبل مشمول بودند.

این مقام مسئول افزود: چلوکبابی‌ها نیز مشمول جدید مالیات هستند و اگر صنفی ارزش افزوده را اعمال نکند، قطعاً رسیدگی می‌شود و حتی اگر در فراخوان ثبت‌نام نکرده باشد، نیز علاوه بر مالیات، مشمول جریمه شده و به تخلفات رسیدگی می‌شود.

وی ادامه داد: در سطح شهر تهران ۱۰ اداره مالیاتی داریم که نمی‌توان به صورت موردی وارد پیگیری شد، اما در مجموع همه بررسی می‌شوند.

* مالیات کل هنرمندان به اندازه یک فوتبالیست هم نمی‌شود

بنی‌صفار در باره مالیات هنرمندان بیان داشت: قبل از عید جلسه‌ای با خانه سینما داشتیم و برنامه‌ریزی برای گرفتن کد اقتصادی آنها انجام شد و ثبت‌نام صورت گرفته است، اما مالیات هنرمندان به اندازه ورزشکاران نیست و مجموع مالیات کل هنرمندان به اندازه یک ورزشکار باشد. کل هنرمندانی که ثبت‌نام شدند، بیش از ۵ هزار نفر هستند.

* شرکت‌ها بزرگترین بدهکاران مالیاتی هستند

رئیس امور مالیاتی شهر تهران با بیان اینکه هنرمندان بدهی مالیاتی ندارند، یادآور شد: بیشتر بدهکاری مالیات مربوط به شرکت‌هاست.

* استرداد ۴۰۶ میلیارد تومان مالیات به مودیان

این مقام مسئول در خصوص استرداد مالیات تصریح کرد: سال گذشته حدود ۲۷ هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان وصول درآمد شد و حدود ۴۰۶ میلیارد تومان استرداد مالیات‌های اضافی وجود داشته است.

بنی‌صفار تأکید کرد: مودی مالیات اضافه پرداخت کرده و پس از اعتراض پرونده بررسی می‌شود و بدهی‌ها و پرداختی تطبیق داده می‌شود و پس از تأیید استرداد می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که استرداد نشانه خوبی برای سازمان مالیاتی نیست، گفت: اتفاقاً این موضوع نشانه خوبی است و صداقت نظام مالیاتی با مؤدی را نشان می‌دهد. البته نباید این موضوع را با اخذ مالیات حقه اشتباه کرد، بلکه استرداد بیشتر مربوط به شرکت‌های بزرگ و پیمانکاری است که طبق قرارداد اول کار باید مالیات را بپردازند و پس از کارکرد یک سال هزینه درآمد و سود آنها بررسی و اگر بیشتر پرداخت کرده باشند، به آنها باز می‌گردد.

۱۳۹۴/۱/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...