نسخه چاپی

اخباری تائید نشده از جایگزین رئیس جمهور مستعفی یمن

در پی اجرای طرح تلفیقی آتش بس در یمن منابع رسانه‌ای گزارش دادند كه خالد بحاح، جایگزین رئیس جمهور مستعفی یمن می‌شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، همزمان با پایان عملیات ائتلاف موسوم به "طوفان قاطع" در یمن و آغاز عملیات جدیدی به نام "عملیات احیای امید" که گفته می‌شود محوریت آن عملیات ضدتروریستی، عملیات امدادرسانی و احیای مذاکرات سیاسی در یمن است، در عرصه سیاسی پایگاه خبری "إب پرس" به نقل از برخی منابع رسانه‌ای گزارش داد که خالد بحاح، نخست وزیر مستعفی یمن جانشین منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی این کشور خواهد شد.

بنا به گزارش این پایگاه خبری خالد بحاح پس از جانشینی منصور هادی رهبری مذاکرات ملی یمن در راستای حل بحران این کشور را بر اساس طرح عمان بر عهده خواهد داشت. اخیرا عمان طرحی ۷ بندی برای حل مسالمت‌آمیز بحران یمن ارائه داد که در آن به مسائلی از جمله بازگشت قدرت به دولت یمن، تسریع در برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری و توافق با دولت جدیدی که شامل تمامی مردم و احزاب یمنی باشد اشاره شده بود.

همچنین گفته می‌شود طرح توافقی یمنی‌ها که به پایان حملات ائتلاف "طوفان قاطع" انجامید تلفیقی از طرح عمان و قطعنامه شورای امنیت است. بحاح که در حال حاضر در ریاض به سر می‌برد پیش‌تر درخواستی را به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان ارائه داد و از وی خواست تا عملیات "طوفان قاطع" را متوقف کند و مذاکرات میان تمامی گروه‌ها و احزاب از سر گرفته شود.

در بیانیه‌ فرماندهی عملیات طوفان قاطع ادعا شده که این عملیات پس از محقق ساختن "اهداف خود" و آغاز روند "بازگشت امید به یمن" پایان یافته است. فرماندهی ائتلاف عربی "طوفان قاطع" همچنین مدعی شد که اجرای قطعنامه‌ شورای امنیت با هدف گام برداشتن در مسیر روند سیاسی و ادامه خروج اتباع خارجی و اجرای روند بازسازی و توسعه و کمک‌های انسانی در یمن آغاز شده است.

از سوی دیگر، برخی منابع به پایگاه خبری "یمن ۲۴" تصریح کردند که ظرف چند ساعت آینده به یک هواپیمای شخصی عمان اجازه فرود در فرودگاه بین المللی صنعاء داده خواهد شد تا علی عبد الله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن و اعضای خانواده‌ وی را به خارج از این کشور انتقال دهد.

منابع عنوان داشتند که این اقدام به عنوان بخشی از توافق سازش که پیش بینی می‌شود ظرف چند روز آتی تکمیل شود، صورت می‌گیرد و توافق شده که صالح به همراه اعضای خانواده‌اش از یمن خارج شود، اما تاکنون مشخص نشده که وی به کجا خواهد رفت، اما پیش بینی می‌شود که به عمان برود.

منابع همچنین خاطرنشان کردند که انجام هرگونه فعالیت سیاسی برای علی عبدالله صاحل ممنوع خواهد بود.

۱۳۹۴/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...