نسخه چاپی

حكم مجازات برای ۲ مامور سعودی صادر شود

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به حضور وزرای خارجه ۱+۵ در نیویورك، امكان برگزاری یك نشست و تداوم مذاكرات ایران و ۶ كشور در نیویورك فراهم شود، البته هنوز زمان دقیقی مشخص نشده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، مرضیه افخم در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره ادعای روزنامه الاخبار چاپ لبنان مبنی تماس تلفنی روز سه‌شنبه جان کری با محمدجواد ظریف درباره یمن گفت: بخشی از این خبر درست است و این تماس تلفنی صورت گرفته است.

افخم در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره اینکه آیا درباره یمن گفت‌وگو صورت گرفته؟ گفت: اجازه دهید بیشتر باز نکنم. نه به این دلیل که بحث محرمانه‌ یا نکته‌ای داشته است؛ به هر حال در آستانه مذاکرات، بعضی موارد پیش آمده که بنابر ضرورت گفت‌وگویی صورت گرفته این هم در همان چارچوب بوده است. در دوره‌های قبلی دیده‌اید که در آستانه مذاکرات چنین گفت‌وگوهایی بوده و در همین چارچوب هم این گفت‌وگو صورت گرفته است.

خبرنگار دیگری نیز بار دیگر این سؤال را مطرح کرد که آیا فقط درباره یمن گفت‌وگو صورت گرفته که افخم با بیان اینکه در حوزه مذاکرات هسته‌ای هر از گاهی این تماس‌ها بوده، یادآور شد: گفت‌وگوی تلفنی درباره مذاکرات هسته‌ای بوده و اینکه در حاشیه گفت‌وگوها، درباره مسائل منطقه صحبت شده محتمل بوده، ولی اینکه صرفاً در خصوص یمن بوده است، خیر.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس در خصوص برگزاری نشست ایران و ۱+۵ در سطح وزرا در حاشیه اجلاس بازنگری معاهده NPT در نیویورک با بیان اینکه ظریف بامداد یکشنبه عازم نیویورک است، گفت:‌ تیم مذاکره کننده ما و معاونان نیز ایشان را در این سفر همراهی می‌کنند و آقای ظریف یک سخنرانی خواهد داشت و در کمیته‌های ذیربط در اجلاس نیز کارشناسان ایرانی حضور دارند و بحث‌های فنی ادامه می‌یابد.

افخم ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به حضور وزرای خارجه سایر کشورها و وزرای خارجه ۱+۵، امکان برگزاری یک نشست و تداوم مذاکرات در نیویورک فراهم شود. البته هنوز زمان دقیقی مشخص نشده است.

وی درباره مذاکرات سه جانبه ایران، سوریه و سوئیس که روز سه شنبه در تهران و در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار شد، عنوان کرد: این نشست درباره بحران سوریه و دیپلماسی چند جانبه در موضوع سوریه و به ویژه در بحث ارسال کمک‌های انسان دوستانه و شرایط ارسال کمک‌ها به سراسر سوریه برگزار شد.

افخم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در ۴ سال گذشته که از بحران سوریه می‌گذرد، توجه به شرایط انسانی و لزوم ارسال کمک‌ها با همه نهادهای موثر منطقه‌ای و بین‌المللی را دنبال کرده است، عنوان کرد: در این زمینه مشورت‌ها و گفت‌وگوهای مستمر و دوره‌ای را با سوئیس داشتیم که این چندمین دور بود که در تهران برگزار شد. معتقدیم لازم است در کشاکش بحران سوریه، موضوع ارسال کمک‌های انسان دوستانه به ویژه به همه مناطق و سراسر سوریه صورت گیرد و دسترسی‌ها باید به همه مناطق باشد و سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی بتوانند به راحتی کمک‌های خود را به مردم سوریه و کسانی که در شرایط بسیار بدی قرار گرفتند و در مناطقی که تروریست‌های تکفیری محاصره کرده و دسترسی‌ها را محدود کرده‌اند، ارسال کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گفت‌وگوهای سه جانبه معاونان وزیران خارجه ایران، سوریه و عراق که امروز در تهران برگزار شد، افزود: در حاشیه کنفرانس مبارزه با افراطی‌گری در تهران، وزرای خارجه سه کشور اولین نشست را برگزار کردند و مشورت‌های دائمی و مستمر سه کشور در خصوص بحث‌های منطقه‌ای، همکاری‌های نزدیک برای کمک به حل مسائل منطقه به ویژه در خصوص مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری ادامه دارد. مباحثی که امروز نیز در تهران بررسی می‌شود، در همین راستاست.

وی در رابطه با آخرین پیگیر‌ی‌ها در خصوص تعرض به ۲ نوجوان ایرانی در جده، بار دیگر این حادثه را محکوم کرد و گفت: ما شدیدا نسبت به این مسئله اعتراض کردیم و پیگیری‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد و مسئولان سعودی قول‌هایی را داده‌اند که عاملان این اقدام مجازات شوند و امیدواریم خیلی سریع حکم لازم برای ۲ فرد خاطی صادر شود.

افخم با بیان اینکه همه کشورهایی که فریضه حج را انجام می‌دهند نسبت به این مسئله حساس هستند و احساسات همه جریحه دار شده، گفت: زیرا اقدامی است که غیرقابل توجیه است و بخشودنی نیست. پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد و سفارت ما در ریاض و سرکنسولگری ما در جده این موضوع را پیگیری می‌کنند و ملاقات‌های متعددی را با مسئولان سعودی انجام می‌دهند و مسئولان ذیربط سعودی نیز اعلام کرده‌اند که این اقدام خلاف قوانین آنها بوده و مجازات متناسب با این جرم و اشد مجازات را مدنظر قرار خواهند داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر به این مسئله رسیدگی شود و تعلل در اجرای حکم برای خاطیان باعث بروز سوء برداشت در این زمینه می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار وال استریت ژورنال درباره جیسون رضاییان گفت: درباره این پرونده اخبار را از قوه قضاییه دنبال می‌کنیم و غیر از آنکه قوه قضائیه اعلام کرده، اطلاعات دیگری نداریم.

افخم درباره اینکه گفت‌وگویی با آمریکایی‌ها در این مورد شده، تصریح کرد: خیر.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره انتصابش به عنوان سفیر در ژاپن نیز گفت: این اخبار موثق نبوده و اگر چنین چیزی باشد در موقع خود اعلام می‌کنیم.

۱۳۹۴/۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...