نسخه چاپی

استقبال سوئیس از بیانیه لوزان

وزیر خارجه سوئیس در سخنانی ضمن تاكید بر نابودی تسلیحات هسته‌ای در سراسر جهان، بر اقدامات عملگرایانه در این راستا تاكید كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «دیدیر بورک‌هالتر» وزیر خارجه سوئیس در جریان گشایش اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی در نیویورک خواستار تلاش بلندپروازانه و در عین حال عملگرایانه برای از بین بردن تسلیحات هسته‌ای در سراسر جهان شد. این نشست بر مبنای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای سال ۱۹۷۰ که به امضای ۱۸۹ کشور رسیده است، برگزار می‌شود.

بورک‌هالتر گفت: «قدرت جهانی تغییر می‌کند (اما) تنش‌های ژئوپلیتیک و بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای نباید دلیلی باشند که بر مبنای آن در راستای خلع‌سلاح اقدام نکنیم. کشورهای دارای تسلیحات اتمی باید فعالیت‌ها برای آماده کردن تسلیحات خود را کاهش دهند و برای تصمیم‌گیری در این زمینه زمان بیشتری اختصاص دهند.»

وی همچنین گفت که نابودی کامل تسلیحات اتمی یک شبه محقق نخواهد شد اما به عنوان گامی ضروری باید بر کاهش خطر تسلیحات تمرکز کرد.

وزیر خارجه سوئیس تاکید کرد که پیمان منع آزمایش تسلیحات اتمی تاکنون اجرایی نشده است و مذاکره درباره پیمانی برای ممنوعیت تولید مواد شکاف‌پذیر هم هنوز صورت نگرفته است. سوئیس معتقد است که کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای باید نقش این تسلیحات را برای باز داشتن دیگر کشورها از تسلیحات هسته‌ای محدود کنند.

بورک‌هالتر در ادامه سخنان خود با استقبال از بیانیه لوزان میان ایران و گروه ۵+۱ گفت: «ما ۲ طرف را تشویق می‌کنیم که به توافقی سازنده و بلندمدت برسند که می‌تواند موفقیتی واقعی در راستای عدم اشاعه (تسلیحات) باشد و ما آمادگی داریم تا خدمات خوبی برای مذاکرات آینده بدهیم.»

۱۳۹۴/۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...