نسخه چاپی

مردم از سینما راضی هستند؟

فیلم‌های به نمایش درآمده در اكران نوروزی كام مخاطبان را شیرین كرد؟

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، برای بررسی اکران فیلم‌ها و دریافت نظر مخاطبان، اقدام به برگزاری یک نظر سنجی در سطح تهران کرده و با مراجعه به سینماهای نقاط مختلف شهر و پرسش از مخاطبان، سعی در یافتن پاسخی برای چند سؤال تعیین کننده کرده است. در این نظر سنجی که روز ۲۰ فروردین و پس از گذشت حدود یک ماه از آغاز اکران نوروزی انجام شده است از مخاطبان درباره فیلمهای انتخاب شده برای اکران، تأثیر افزایش قیمت بلیت بر سینما رفتن آنها و همچنین نحوهٔ آشنایی آنان با فیلمهای در حال اکران پرسش شده است. نتایج حاصل از این نظرسنجی نشان می‌دهد که تنها ۴۰درصد از مخاطبان فیلمهای نوروزی برنامهٔ اکران عید را «خوب» ارزیابی کرده‌اند و ۶۰درصد مخاطبان ترکیب فیلمهای انتخاب شده برای نمایش در نوروز را «معمولی» و حتی «ضعیف» دانسته‌اند.

این درحالی است که با توجه به فیلمهای اکران شده به نظر می‌رسد این فیلمها تنوع خوبی دارند، اما با نگاهی به آثار پرفروش سالیان پیش و امسال، می‌توان گفت فیلمهای کمدی همچنان پرمخاطب‌ترین آثار در میان تماشاگران ایرانی‌ است. نگاهی به جدول فروش اکران نوروزی تا حدود زیادی نشان دهندهٔ عدم استقبال نسبی مخاطبان از آثار امسال است که خود وابسته به عوامل دیگری از جمله ژانر فیلمهای به نمایش درآمده، میزان اطلاع مخاطب از محتوای فیلمها (از طریق پیگیری نقدها و نظرها در مطبوعات) و بویژه تبلیغات است.

فیلمهای «ایران برگر»، «رخ دیوانه» و «استراحت مطلق»، «طعم شیرین خیال» و «روباه» به ترتیب میزان فروش،آثار به نمایش درآمده در اکران نوروزی هستند. با نگاهی دیگر به داده‌های حاصل از نظر سنجی ایسنا دربارهٔ نحوهٔ آشنایی مخاطبان با فیلمهای نوروز و انتخاب آنها، مشخص می‌شود که تبلیغات تلویزیونی تنها با ۳۰درصد اثر گذاری–به علت پخش نامنظم و حتی ناعادلانهٔ تیزرهای تلوزیونی- تأثیری کمتر از انتظار در انتخاب فیلمها توسط مخاطبان دارد.

رجوع به مطبوعات و سایتهای اینترنتی برای آشنایی با فیلمها نیز با ۳۰درصد تأثیرگذاری هم‌عرض با تلویزیون عمل می‌کند. اما یافتهٔ دیگر این نظر سنجی –که بر باورهای رایج نیز مهر تأیید می‌زند- اثرگذاریِ بیشتر تبلیغات زبانی است؛ بطوری که ۴۰درصد از مخاطبان سینما «توصیهٔ دوستان» را عامل انتخاب خود برای تماشای فیلم عنوان کرده‌اند. این درحالی است که صرف نظر از بردِ کمِ مطبوعات میان مخاطبان سینما، نه تنها تبلیغات محیطی مناسبی در سطح شهر به چشم نمی‌خورد، بلکه از سوی دیگر «رسانهٔ ملی» نیز با محروم کردن برخی فیلمها از پخش تیزر و اختصاص دادن تیزرهای پرتعداد به برخی فیلمهای دیگر، نقشی به نظر جانبدارانه در توزیع مخاطبان فیلمها ایفا کرده و مخاطبان خود را نیز ناآگاه از فیلمهای اکران شده رها کرده است. در نتیجه فعلاً همان «تبلیغ دهان به دهان» به روش سنتی راهبردی‌ترین روش برای تبلیغات سینمایی به نظر می‌رسد.

اما موضوع مهم دیگر که در این نظرسنجی مورد توجه قرار گرفته و نتایجی متفاوت از اظهارنظرهای مسئولان سینمایی درپی داشته، تأثیر افزایش قیمت بلیتها بر استقبال مخاطبان است، بطوری که ۵۷درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند، با افزایش قیمت کمتر از قبل به سینما خواهند رفت. ۴۳درصد نیز افزایش قیمت را در سینما رفتن خود بی‌تأثیر می‌دانند. در همین حال سخنگوی شورای صنفی نمایش ۱۶ فروردین به ایسنا گفته است: شناور بودن قیمت بلیت در روزهای مختلف هفته، باعث جلوگیری از ریزش مخاطبان سینما خواهد شد.

غلامرضا فرجی مطرح کرده بود: افزایش قیمت هیچ تأثیری بر فروش فیلمها نگذاشته و کم رونقی گیشه در ایام نوروز مربوط به عدم پخش تیزرهای تلوزیونی و همزمانی با تعطیلات ایام فاطمیه بوده‌است. اما حتی با قبول این نظر، با توجه به نارضایتی بیش از نیمی از مخاطبان از افزایش قیمتها به نظر می‌رسد سیر کاهندهٔ مخاطبان سینما در سالهای اخیر همچنان ادامه پیدا کند. بنا بر این گزارش، داده‌های آماری این نظرسنجی نشان می‌دهد میانگین سن مخاطبانی که بطور اتفاقی در این نظر سنجی شرکت کرده‌اند، ۲۷ سال و ۲۴ درصد شرکت کنندگان زن و ۷۶درصد از آنان مرد بوده‌اند. طبق آمار ۲۳ درصد از مخاطبان سینما دیپلم و زیر دیپلم و ۷۷درصد از آنان دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند.

این آمار به نوبهٔ خود حکایت از ارتباط حداقلی اقشار فرهنگیِ پایینِ جامعه با سینما دارد که کشف و شرح دلایل آن فرصتی جداگانه می‌طلبد.

*خلاصه نتایج آماریِ نظر سنجی:
-چگونگی انتخاب فیلم:
تبلیغات: ۳۰٪
مطبوعات: ۳۰٪
توصیه دوستان: ۴۰٪
-کیفیت اکران عید:
ضعیف: ۱۶٪
معمولی: ۴۴٪
خوب: ۴۰٪

-تأثیر منفی افزایش قیمت:
بله: ۵۷٪
خیر: ۴۳٪

-سطح تحصیلات:
دیپلم و زیر دیپلم: ۲۳٪
تحصیلات دانشگاهی: ۷۷٪

-جنس:
زن: ۲۷٪
مرد: ۷۳٪
-متوسط سن شرکت کنندگان در نظرسنجی: ۲۷ سال (کمترین ۱۷ و بیشترین ۳۷ سال)

۱۳۹۴/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...