نسخه چاپی

یك میلیون كشته و زخمی با وقوع زلزله تهران

مدیر بخش زلزله‌شناسی مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با بیان اینكه پیش‌بینی می‌شود در صورت وقوع زلزله احتمالی در تهران، یك میلیون نفر كشته و مجروح شوند، گفت: بر روی گسل‌های زلزله، برج‌سازی می‌شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، محمد شکرچی‌زاده در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با مرکز تحقیقات مهندسی پاسیفیک دانشگاه برکلی آمریکا در تهران گفت: این تفاهمنامه همکاری به منظور ایجاد تبادل اطلاعات بین دو مرکز منعقد شده است.

وی با بیان اینکه این دو مرکز به تبادل داده‌های زلزله می‌پردازند، افزود: با انعقاد این تفاهمنامه، از این پس همکاری‌های بیشتری میان دو مرکز وجود دارد.

در ادامه یوسف بزرگ‌نیا، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات مهندسی پاسیفیک در دانشگاه برکلی آمریکا اظهار داشت: ایران کشوری بسیار زلزله‌خیز است و رکوردهای زلزله‌ای که در ایران به ثبت می‌رسد، از نظر بین‌المللی بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه یک بانک اطلاعاتی از رکوردهای زلزله در این مرکز فراهم شده است، افزود: ما بزرگترین بانک اطلاعاتی رکوردهای زلزله را در دنیا داریم.

بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه زلزله‌های ایران و ترکیه شباهت زیادی به زلزله‌های غرب آمریکا در کالیفرنیا دارد، گفت: نوع زلزله در ایران شبیه غرب آمریکا است؛ پس همکاری‌های دو مرکز بسیار حیاتی است.

مدیر اجرایی مرکز تحقیقات مهندسی پاسیفیک در دانشگاه برکلی آمریکا افزود: بانک اطلاعاتی این مرکز در اختیار تمام مردم دنیا قرار می‌گیرد و ما از رکوردهای دیگر کشورها در میز لرزان استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه زلزله‌هایی با شدت بالا، کمتر در ایران اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: برای آنالیز وقوع زلزله، مرکز تحقیقات ایران نیاز به رکوردهای بالا دارد، بنابراین از بانک اطلاعاتی ما استفاده می‌کند.

همچنین در این مراسم اسماعیل فرزانگان، رئیس بخش شتاب‌نگاری زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت:‌ پس از زلزله منجیل ۱۲۳۸ دستگاه شتاب‌نگار دیجیتال خریداری شد و تقریبا تمام شهرهای ایران مجهز به این دستگاه‌ها هستند.

وی با بیان اینکه ۱۱۲۸ دستگاه فعال در کشور داریم، گفت: تاکنون این دستگاه‌ها ۱۰ هزار و ۷۰۰ رکورد زلزله را به ثبت رسانده‌اند.

فرزانگان با اشاره به نصب ۱۲۱ دستگاه در سدهای کشور، اظهارداشت: تاکنون از این دستگاه‌ها ۷۵۹ رکورد زلزله دریافت کردیم.

رئیس بخش شتاب‌نگاری زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: به دلیل اهمیت استان تهران، بیشترین تعداد دستگاه‌ را به تعداد ۸۷ ایستگاه در استان تهران داریم که ۴۸ دستگاه در شهر تهران نصب شده است.

وی با بیان اینکه استان فارس و آذربایجان شرقی بیشترین رکورد زلزله را در کشور به ثبت رسانده‌اند، گفت: ۳۷۳ رکورد زلزله در این دو استان به ثبت رسیده و کمترین رکورد هم مربوط به استان قم با ۳۰ رکورد بوده است.

همچنین در این مراسم علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت:‌ به منظور کاهش خسارات، به دنبال سامانه‌های هشدار و پاسخ سریع هستیم تا پس از وقوع زلزله، نقشه خسارات را تهیه کرده و در اختیار دستگاه‌ها قرار دهیم.

وی افزود: در طرح پایلوت ۲۰ ایستگاه شتاب‌نگاری را اجرا کردیم تا در زمان نیاز بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از ۳۵ هزار زلزله در کشور ثبت شده است، گفت: در کشور ایران بیشترین میزان زلزله از سال ۲۰۰۲ تاکنون بوده است.

وی با انتقاد از وضعیت ساخت و ساز در کشور، اظهارداشت: ما به هیچ وجه میراث‌دار وضعیت مطلوب ساخت و ساز نیستیم و این به دولت‌ها ارتباطی ندارد، بلکه فرهنگ مستمری است که از گذشته داشتیم.

بیت‌اللهی تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد مسکن روستایی در کشور فاقد استحکام در برابر زلزله است و بافت فرسوده و ریزدانه، بزرگترین مشکلات ما است.

مدیر بخش زلزله‌شناسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در کشور ما ریسک وقوع زلزله بالا است، گفت: با توجه به وضعیت کنونی، امکان رخدادهای بسیار مخاطره‌آمیز به صورت پتانسیل وجود دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون زلزله ویرانگر بزرگی در نزدیکی کلانشهرها نداشتیم، ‌ تصریح کرد: اگر یک زلزله هفت ریشتری در مجاورت شهر تهران رخ دهد، پیش‌بینی می‌کنیم که یک میلیون نفر کشته و مجروح خواهیم داشت.

بیت‌اللهی با بیان اینکه از یک میلیون پلاک موجود در شهر تهران، ۲۰۰ هزار پلاک در بافت فرسوده قرار گرفته است، بیان کرد: متاسفانه بر روی گسل‌ها، مجوزهای ساخت‌ و ساز صادر می‌شود که هر چقدر هم یک ساختمان را محکم بسازیم، توان مقاومت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در کوچه‌های پنج و شش متری برج ساخته می‌شود، گفت: حداقل اگر ریسک را کاهش نمی‌دهیم، بالا هم نبریم. نباید روی گسل زلزله، برج‌سازی کرد.

۱۳۹۴/۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...