نسخه چاپی

كاهش چشمگیر مرگ‌ و میر زنان باردار در كشور

رئیس مركز تحقیقات و سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: به‌ دلیل شكل‌گیری شبكه بهداشت كودك و مادر، نرخ مرگ‌ و میر مادران باردار در كشور از 5 هزار نفر به 280 نفر در سال كاهش ‌یافته است.

به گزارش نما به نقل از فارس، کامران باقری‌لنکرانی بعدازظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: کاهش مرگ‌ومیر مادران باردار یکی از اهداف هزاره سوم بود که بر همین اساس کشورهای جهان متعهد شده بودند تا سال 2015 نرخ این‌گونه مرگ‌ها را به کمتر از نصف برسانند.

وی خاطرنشان کرد: کشور در زمینه کاهش مرگ‌ومیر زنان باردار بسیار زودتر از موعد و در سال 2008 میلادی به این هدف رسید که جای تقدیر از نظام سلامت کشور را دارد.

باقری‌لنکرانی ضمن اعلام برگزاری چهارمین سمینار بین‌المللی سلامت زنان از 30 تا 31 اردیبهشت‌‌ماه در شیراز اضافه کرد: با وجود برخی بیماری‌های مشترک بین زنان و مردان مانند بیماری‌های شایع قلبی و عروقی، الگوی زنان با مردان متفاوت است و مواردی مانند بیماری اسکلتی، کمردرد و افسردگی در زنان بیشتر از مردان مشاهده می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه رشد مصرف دخانیات بین خانم‌ها در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته است، گفت: یکی از موارد مصرف دخانیات پدیده قلیان‌کشی در بین زنان است که عوارض آن در سال‌های آینده بیشتر دیده خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات و سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: زنان ایرانی بیشتر از مردان دچار چاقی و افزایش وزن هستند و 10 درصد آنان سالانه مبتلا به سرطان سینه می‌شوند.

وی با اشاره به نقش زنان در سلامت روانی خانواده افزود: بخش مهمی از مراحل آمادگی کودک و نوجوان برای ایفای نقش‌های مناسب در جامعه با الگوپذیری از مادران شکل می‌گیرد و داشتن سواد سلامت در این زمینه نقش مثبتی را ایفا می‌کند.

باقری‌لنکرانی با اعلام اینکه نرخ افراد بالای 65 سال در کشور در حال افزایش است، اظهار کرد: باید به سمت سالمندی سالم در جامعه برویم و یکی از محورهای بحث این سمینار نیز سالمندی سالم زنان است.

وی یادآور شد: هشت درصد مبتلایان به بیماری «اچ آی وی» در کشور را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

باقری‌لنکرانی همچنین در تشریح مختصات چهارمین سمینار سلامت زنان گفت: از میان 760 مقاله رسیده به دبیرخانه سمینار، 354 مقاله پذیرفته‌ شده به‌ صورت پوستر، 30 سخنرانی و چهار میزگرد ارائه خواهد شد؛ همچنین در کنار سمینار نیز نمایشگاهی از محصولات مرتبط با سلامت زنان ترتیب خواهد یافت.

۱۳۹۴/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...