نسخه چاپی

هر ایرانی تنها یك بیمه باید داشته باشد

وزیر بهداشت با اشاره به اینكه تمام ایرانیان باید در نهایت فقط یك بیمه داشته باشند، گفت: در گام سوم طرح تحول سلامت از خروج ۱۰ هزار میلیارد از جیب مردم در حوزه درمان جلوگیری كردیم.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سیدحسن هاشمی در حاشیه همایش ملی نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره وضعیت حمایت بیمه‌ها از طرح تحول سلامت اظهار داشت: ما معتقدیم که مردم فقط باید یک بیمه داشته باشند و تمام اعتبارات نیز در آن بیمه اختصاص یابد.
وی افزود: همانطور که بارها اعلام کردم پاشنه آشیل طرح تحول سلامت بیمه‌ها هستند. البته این مسئله یکسان‌سازی که عنوان می‌شود خوب است ولی باید توزیع منابع با محوریت وزارت بهداشت صورت پذیرد. یعنی وزارت بهداشت تعیین کند که چه خدمتی و با چه تعرفه‌ای صورت پذیرد.
وزیر بهداشت با اشاره به افزایش 14 درصدی اعتبارات بیمه‌ها در مقایسه با افزایش 9 درصدی اعتبارات تعرفه‌ها عنوان کرد: ما هم خواستار افزایش اعتبارات بیمه‌ها هستیم تا تعهد آنان نیز به مردم افزایش یابد. ولی باید این مسئله مشخص و تعیین شود که سیاست‌های بیمه‌ها یکدست اجرا شود زیرا هم اکنون اینگونه نیست و شاهد یک سیاست واحد در بیمه‌ها نیستیم.
وزیر بهداشت در ادامه در توضیح گام سوم طرح تحول سلامت که بسیار مهم است اشاره کرد و افزود: ما برای این گام تبلیغ زیادی نکردیم ولی زمان زیادی از ما گرفت و همچنان نیز خواهد گرفت. ما به سوی واقعی شدن تعرفه‌ها پیش رفتیم و معتقدیم نتیجه نهایی آن 3 تا 5 سال طول خواهد کشد.
وی تصریح کرد: امروز ماشاهد عدم دریافت زیرمیزی در شهرستانها هستیم. در تهران نیز کنترل شده است ولی نمی‌توانیم نمی‌بگوییم که اصلا وجود ندارد.
هاشمی اظهار داشت: ولی در این زمینه صراحتا عنوان می‌کنم که در این مسئله کمی به ما کم لطفی شد. و برخی‌ها عنوان کردند که ما صنفی برخورد کردیم در حالی که این نظرات روی انصاف نبود. به هر حال وقتی هزینه جراحی لوزه که 18 هزار تومان بود و یک سال بعد پرداخت می‌شد 3 برابر شد اعتراض کردند که این افزایش‌ها 300 برابری شده است که واقعیت ندارد یا در زمینه زایمان طبیعی که دریافتی 29 هزار تومان بود وقتی به بیش از 100 هزار تومان افزایش یافت بار دیگر اعتراض کردند که این تعرفلیه‌ةا 360 برابر شده که این حرف‌ها درست نبود.
وی در ادامه توضیح داد: ولی در زمینه پزشکان عمومی که حقوقی بالغ بر یک میلیون و 400 هزار تومان می‌گرفتند را به طور میانگین به 5 میلیون تومان افزایش دادیم و حتی در مناطق مرزی پزشک عمومی تا 12 میلیون تومان می‌تواند دریافت کند ولی از طرف دیگر تعرفه‌های چشم‌پزشکی با کمترین افزایش روبرو بود اما برخی تعرفه‌های همین رشته را مثلا درباره عمل جراحی آب سیاه که دیگر پزشکان انجام نمی‌دادند تعرفه‌هایش را افزایش دادیم.
هاشمی با انتقاد از برخی اظهارنظرها درباره اجرای گام دوم طرح تحول سلامت گفت: برخی‌ها عنوان کردند که کار ما در طرح تحول سلامت توزیع پول است پس باید از آنها پرسید مردم در روستاها و مناطق مختلف کشور از اجرا و نتایج این طرح خوشحال هستند. به طوری که به صورت خلاصه می‌توانم عنوان کنم که ما در گام سوم طرح تحول سلامت هزار میلیارد هزینه کردیم ولی از آن طرف جلوی خروج 10 هزار میلیارد از جیب مردم را گرفتیم.
استفاده یک ریال از بودجه بهداشت در دیگر حوزه‌ها حرام است
وزیر بهداشت در ادامه درباره اعتبارات حوزه بهداشت نیز افزود: بنده به هیچ عنوان تایید نمی‌کنم که بودجه بهداشت در جای دیگری استفاده شده است به طوری که مجبور شدم بارها در قالب یک مجتهد عنوان کنم که حتی استفاده یک ریال از بودجه بهداشت در دیگر حوزه‌ها حرام است و حتی نباید پرسنل بهداشت را در دیگر قسمت‌ها مورد استفاده قرار داد.
هاشمی ادامه داد: بنابراین شاید در گذشته از بودجه بهداشت در دیگر حوزه‌ها استفاده شده باشد و حتی برخی از پرسنل این حوزه نیز از قسمت بهداشت رفته باشند. ولی ما اعلام کردیم که هر کس هم از حوزه بهداشت مهاجرت کرده است به این حوزه برگردد از طرفی دیگر هم توجه ما به حوزه درمان در شروع طرح تحول سلامت به آن دلیل بود که آنقدر مشکل درمان مردم سنگین بود که باید از این مرحله آغاز می‌کردیم و این در شرایطی بود که اعتبارات حوزه بهداشت را نیز از ماه هفتم سال دریافت کردیم.
*مشکلات پرستاران را می‌پذیرم ولی سیاسی‌کاری آنها را خیر
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ادامه گلایه پرستاران نیز عنوان کرد: مشکل پرستاران صحیح است و آن را می‌پذیریم، از اولین اظهارنظرهایم نیز عنوان کردم که این مشکل به سیاسی منتقل کنند. به هر حال برای تعرفه‌گذاری و حل مشکل پرستاران حداقل 2 هزار میلیارد پول لازم است و باید مصوبه 7 سال پیش مجلس به اجرا درآید.
هاشمی ادامه داد: البته ما نیز بیکار ننشستیم در گام نخست 1.7 درصد کارانه پرستاران را یعنی بالغ بر 70 درصد کارنه‌شان از مهرماه افزایش یافت و این کارانه نیز در ادامه 2 تا 3 برابر افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: به هر حال حدود 30 درصد قوانین سلامت هنوز اجرایی نشده است و ما شاهد هستیم که حتی پرسنل وزارت بهداشت نیز باید به مانند بقیه مردم در مراجعه به بیمارستان دولتی پول پرداخت کنند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: به هر حال اگر پزشکان، پرستاران و مدیران امور بهداشتی کشور ما را همراهی نکنند چه انتظار است که بتوانیم برنامه‌های حوزه سلامت را به خوبی اجرایی کنیم. بنابر این تقاضا دارم در عالم خیال خواسته ها مطرح نشود و تمام سعی ما این خواهد بود فاصله دریافتی‌های حرف پزشکی با غیرپزشکی را کاهش دهیم. ولی آن فاصله‌ای که در برخی مواقع با آمارهای 200 برابری عنوان می‌شود را نیز قبول ندارم تا براساس مستندات دانشگاه علوم پزشکی تهران این فاصله بین حرف پزشکی و غیرپزشکی 6 تا 10 درصد است.
هاشمی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اظهار نظر برخی از پزشکان که عنوان می‌کنند زیر خط فقر زندگی می‌کنند بیان داشت: جامعه پزشکی چند نفر نیستند ما انجمنی داریم که 7 هزار نفر عضو دارد ولی دبیرش با 30 درصد آرا انتخاب شده است بنابر این بنده هم از این اظهار نظرها متاسفم. بنابر این نظر یک نفر نظر همه جامعه پزشکی نیست و بنده هم معتقدم که بیشترین مشکل ما در حوزه سلامت از طرف خود جامعه پزشکی است.
وی در ادامه به نشان دادن برگه‌هایی که اسناد و فیش دریافتی یکی از جراحان بود، گفت: از طرفی دیگر نیز برخی‌ها که عنوان می‌کنند که ما در گام سوم طرح تحول سلامت پول‌های زیادی به پزشکان پرداخت کردیم و درآمد آنها را افزایش دادیم بیایند و این اسناد را ببیند که مثلا یک جراح در طول یک ماه 46 عمل جراحی فقط 2 میلیون و 300 هزار تومان کارانه گرفته است.
وزیر بهداشت به کمبودهای نیروی انسانی که در حوزه سلامت حاکم است اشاره کرد و افزود: متاسفانه از 16 هزار پرستار شرکتی که قرار بود دانشگاه‌ها جذب کنند به دلیل رفتارهای نامناسب برخی شرکت‌ها فقط 4 هزار پرستار جذب شد. از طرف دیگر ما شاهد آن هستیم با کاهش هزینه‌های بستری بار مراجعات و اشکال تخت‌های بیمارستان بین 90 تا 100 درصد افزایش یافته است در حالی که اشغال تخت در گذشته نیمی از این آمار بود.
هاشمی در پایان به کاهش 10 درصدی سزارین در کشو ر اشاره کرد و افزود: با احرای طرح سلامت در کشرو دو دهم مرگ و میر مادران و نوزادن نیز با ترویج زایمان طبیعی کاهش یافت که این ا مر تقدیر جامعه مامایی و فعالان این عرصه را دربر دارد.

۱۳۹۴/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...