نسخه چاپی

آخرین تلاش ها برای نجات محیط بان دنا

اولیای دم مجتبی رضایی شكارچی مقتول بخشش محیط بان دنا را به پس از صدور استیذان حكم اعدام وی موكول كرده اند.

به گزارش نما به نقل از مهر: اولیای دم مجتبی رضایی شکارچی مقتول بخشش محیط بان دنا را به پس از صدور استیذان حکم اعدام وی موکول کرده اند.

بیست و ششم مرداد ماه هفت سال پیش ساعت حوالی ۳ بامداد بود که اسعد تقی زاده در تل فراری از ارتفاعات منطقه حفاظت شده دنا با ۵ نفر شکارچی روبرو شد . او که عاشق طبیعت منطقه تحت حفاظتش بود برایش فرق نمی کرد که تنهاست و تعداد حریفانش چند برابر است و با اتکا به اینکه دوره ضابطین دادگستری را گذرانده دل به دریا زد و با متخلفان درگیر شد.

اما از شانس بدش در این درگیری تیر حفاظت از محیط زیست از کوله پشتی مجتبی رضایی که البته گفته می شود پراز گوشت شکار بود عبور کرد و با وجود تلاش این محیط بان و حتی اعزام هلی کوپتر به منطقه این شکارچی جان خود را از دست داد.

او که آن روز ۳۳ ساله بود و تنها ۱۲ روز از مراسم عقدش می گذشت حالا ۷ سال است که در زندان در انتظار حکم نهایی است .

حکمی که تا کنون سه مرتبه در دادگاه بررسی شده ؛ بار اول محکوم به قصاص نفس بار دوم نقض این حکم و بار سوم بازهم محکوم به اعدام. با این حال هنوز استیذان این حکم نیامده و امید این محیط بان نسبت به تلاش های سازمان محیط زیست و بخشش اولیای دم نا امید نشده است.

حالا مشاور رییس سازمان محیط زیست از آخرین تلاش های این سازمان برای جلب رضایت اولیای دم و نجات محیط بان دنا از حکم اعدام خبرمی دهد و می گوید: سازمان محیط زیست بر حسب وظیفه بایستی حافظ جان محیط بانان باشد بر همین اساس تمام تلاش خود را برای جلب رضایت اولیای دم شکارچیانی که در درگیری با محیط بانان کشته شده اند می کند تا محیطبانان محکوم به اعدام را نجات دهد.

به گفته او، قائم مقام سازمان محیط زیست قول داده که تمام دیه های محیط بانان محکوم به اعدام را بپردازد و تمام تلاش خود را برای جلب رضایت اولیای دم مقتولین به کار گیرد.

دکتر اسماعیل کهرم به ۳ محیط بانی که در منطقه حفاظت شده دنا بر اثر درگیری با شکارچیان به اعدام محکوم شده اند اشاره می کند و می افزاید: اسعد تقی زاده با ۳ سال سابقه خدمت در این منطقه و گذراندن دوره ضاطین دادگستری در مرداد ماه سال ۸۷ با ۵ نفر از متخلفین شکار و صید که اسلحه برنو و کلاش به همراه داشتند طی تعقیب و گریز و تیراندازی درگیر می شود که در این درگیری مجتبی رضایی مورد اصابت قرار می گیرد و جان خود را از دست می دهد.

او با اشاره به اینکه ۷ سال است که تقی زاده در زندان به سر می برد می گوید: در این مدت ۳ مرتبه برای او دادگاه تشکیل شده در نوبت اول وی به قصاص نفس محکوم شد اما در دادگاه نوبت دوم این حکم نقض و در نوبت سوم دادگاه مجددا این محیط بان به اعدام محکوم شد.

کهرم با اشاره به اینکه هنوز استیذان اعدام این محیط بان صادر نشده می گوید : سازمان محیط زیست تمام تلاش خود را می کند که این اتفاق نیافتد که البته با توجه به مصوباتی که اخیرا در خصوص محیط بانان بررسی می شود حکم اعدام در مورد محیط بانانی که در حین انجام وظیفه و برای دفاع از محیط زیست با متخلفان درگیر شده اند و این درگیری منجر به فوت شکارچیان می شود با سختگیری بیشتری صادر خواهد شد.

مشاور رییس سازمان محیط زیست به حسین خالدی دیگر محیط بان محکوم به اعدام دنا اشاره می کند و می گوید: حکم اعدام این محیط بان نیز که حدود ۵ سال است در زندان به سر می برد حدود دو هفته پیش پس از بررسی مجدد در دادگاه کیفری نقض شد و حداکثر دیه مجاز برای خالدی ۴۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

به گفته او، همچنین حکم اعدام ماشالله مهنایی دیگر محیط بان دنا که در بههان با متخلفان درگیر شده بود و در حال حاضر حدود ۳ سال است که در زندان به سر می برد فعلا متوقف شده است.

کهرم تأکید می کند در حال حاضر تنها حکم اعدام تقی زاده است که نهایی شده و در انتظار بخشش اولیای دم است که سازمان محیط زیست از ۵ سال پیش تا کنون اقداماتی را برای جلب رضایت خانواده مجتبی رضایی اعمال کرده است.

او می گوید : نخستین بار با جمع کثیری از بزرگان طوایف در یاسوج و برای رعایت رسوم قومیتی قران و نامه های درخواست همسران شهیدان همت و باکری دکتر ابتکار و دکتر مسجد جامعی به دیدار پدر مقتول رفتیم و از سوی جامعه محیط زیست طلب بخشش این محیط بان را کردیم که متأسفانه وی درخواستمان را قبول نکرد.

به گفته او، بار دیگر به همراه آمنه بهرامی قربانی اسید پاشی که تجربه بخشش را داشت به دیدار اولیای دم رفتیم اما باز هم اثری نداشت.

کهرم به پا در میانی مجدد بزرگان طوایف در یاسوج و دست خالی برگشتن آنها اشاره می کند و می گوید: اما چندی بعد اقوام نزدیک اولیای دم از طریق مسئولان محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد درخواست های خانواده مقتول را برای دادن رضایت مطرح کردند و انتصاب پدر مقتول به عنوان رییس اداره آموزش عشایری استان را کلید حل این مسئله عنوان کردند.

آنطور که مشاور رییس سازمان محیط زیست می گوید: پس از رایزنی ها و درخواست دکتر ابتکار از استاندار کهگیلویه و نماینده ولی فقیه در استان ظرف یک ماه پدر مجتبی رضایی به عنوان رییس اداره آموزش عشایری استان منصوب شد و قول داد که پس از آن رضایت دهد و از قصاص بگذرد.

او ادامه می دهد: اما چندی بعد درخواست های دیگری شامل استخدام ۵ نفر از اعضای خانواده رضایی در سازمان محیط زیست، ساخت یک حسینیه به نام مجتبی رضایی و ۵۰ ملیون تومان علاوه بر ۱۵۰ میلیون تومان دیه قانونی از طرف ولی دم مطرح شد که سازمان محیط زیست با همه آنها موافقت کرد به شرط آنکه بخشش محضری خود را اعلام کنند .

کهرم می افزاید: اما حالا یک سال و نیم از این مذاکرات می گذرد و با اینکه پدر مقتول در پست مورد نظرش منصوب شده و با دیگر درخواست های او نیز بعد از بخشش موافقت شده همچنان اصرار دارد که باید سازمان محیط زیست استیذان اعدام تقی زاده را بگیرد پس از آن محیط بان دنا را خواهد بخشید.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست تأکید می کند: به هیچ عنوان سازمان برای گرفتن استیذان اعدام محیط بان دنا اقدام نمی کند چرا که ممکن است پس از گرفتن استیذان نیز او را نبخشند .

به اعتقاد او، حتی اگر تصمیم ولی دم بخشش محیط بان پس از کشاندن وی تا پای چوبه دار باشد پس از امتیازاتی که برای دادن رضایت گرفته شده این اقدام ارزش معنوی بخشش را از بین می برد گذشته از آن سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد که مأموری که در حین انجام وظیفه مرتکب اشتباه شده چنین تاوانی را بدهد.

کهرم شکسته شدن احکام اعدام دو محیط بان دیگر دنا که در حین انجام وظیفه باعث مرگ شکارچیان شده بودند را یاآوری می کند و می گوید: با تصویب قانون ضابط دادگستری شدن محیط بانان دست سازمان محیط زیست برای دفاع از حقوق محیط بانان بازتر می شود و احتمال تبرئه شدن تقی زاده نیز بیشتر می شود. بنابراین ممکن است روزی برسد که با همان دیه قانونی بتوان پرونده را به سرانجام رساند.

حالا با توجه به وعده های سازمان محیط زیست در جلب رضایت اولیای دم برای گذشتن از حکم اعدام محیط بان دنا این پدر مجتبی رضایی است که باید تصمیم بگیرد که با بخشودن اسعد تقی زاده هم نام پسرش را جاودانه کند و هم به خواسته ایی که از سازمان محیط زیست داشته برسد یا اینکه پس از ۷ سال همچنان بر گرفتن استیذان پافشاری کند.

۱۳۹۴/۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...