نسخه چاپی

پیشخوان خالی برخی بانك‌ها از سودهای جدید

با وجود لازم اجرا بودن مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر كاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات از امروز چهار شنبه (16 اردیبهشت) شعب برخی بانك‌ها هنوز بخشنامه ای دریافت نكرده و به مانند سابق سپرده مدت دار با سود 22 درصد باز می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، همانطور که با توجه تاخیر ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها پیش‌بینی می‌شد که نرخ‌های سود جدید دیرتر نسبت به زمان تعیین شده اجرایی شود، مراجعه به شعب برخی بانک‌ها نیز این موضوع را تایید کرده و حاکی از آن است که هنوز بخشنامه ای از دفتر مرکزی دریافت نکرده و به روال سابق، حساب سپرده باز می کنند.

آنطور که شورای پول و اعتبار مصوب کرد سقف سود تسهیلات به 24 درصد کاهش یافت و نرخ سود سپرده بانکی از 22 درصد سالانه به 20 درصد رسید. در عین حال که تعیین و تصمیم‌گیری در رابطه با سودهای قبل از یکسال (سپرده سه ماهه، شش ماهه و ...) به خود بانک‌ها محول شده است.

این در حالی است که رؤسای شعب بانک‌های مورد مراجعه در این باره عنوان کردند که هنوز ابلاغیه‌ای از سوی مدیران عامل دریافت نکرده و با توجه به اینکه بخشنامه اعمال سودهای جدید نیز به دستشان نرسیده نرخ‌های سود سپرده قبل از یکسال نیز به روال سابق پرداخت خواهد شد.

بر این اساس، در حال حاضر و طبق مصوبات قبلی، نرخ سود روزشمار 10 درصد، سه تا شش ماهه 14 درصد، شش تا 9 ماهه 18 درصد و 9 تا یکساله 20 درصد است. بنابراین با توجه به اینکه نرخ سود 9 ماهه به بالا برابر با نرخ 20 درصد مصوب برای سود یکساله است به طور یقین تغییراتی در این نرخ ها ایجاد خواهد شد.

اما برخی از بانک‌ها نیز اعلام کردند که روال گشایش حساب سپرده آنها برای امروز هم به روال گذشته بوده و از روز شنبه سودهای جدید را اعمال خواهند کرد.

گفتنی‌ است، حتی در صورت اجرا شدن مصوبه شورای پول واعتبار برای تغییر نرخ سود، سود سپرده‌های گشایش یافته قبل از 16 اردیبهشت 1394 تا زمان سررسید بر اساس قرار داد منعقده بین بانک و مشتری پرداخت می شود و بعد از سررسید باید سودها به نرخ جدید تغییر کند.

۱۳۹۴/۲/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...