نسخه چاپی

پاسخ منفی اردوغان به درخواست پوتین

رئیس‌جمهوری تركیه دعوت ولادیمیر پوتین برای شركت در مراسم هفتادمین سال پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم را رد كرد؛ اقدامی كه احتمالا به تلافی «نسل‌كشی» نامیدن كشتار ارامنه از سوی روس‌ها انجام شده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، به گفته دیپلمات‌های روسیه، امیت یاردیم، سفیر ترکیه در مراسم روز پیروزی نهم مه در مسکو شرکت می‌کند.

جمیل چیچک، رئیس پارلمان ترکیه ۱۵ آوریل در جریان سفر به مسکو گفت که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه تمام تلاش خود را می‌کند که در مراسم حاضر باشد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ۲۳ آوریل در نامه‌ای به مراسم یادبود جهانی عاری از نسل‌کشی نوشت: ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ تاریخ غم‌انگیزی است و یادآور یکی از ناراحت‌کننده‌ترین و وحشتناک‌ترین اتفاق تاریخ بشر است و آن نسل‌کشی مردم ارامنه است.

علاوه بر این دومای روسیه در ۲۴ آوریل یک قطعنامه را تصویب کرد که طبق آن واقعه ۱۹۱۵ به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت شناخته می‌شود. پوتین و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه جزو رهبرانی بودند که در ۲۴ آوریل در مراسم صدمین سالروز کشتار ارامنه در ایروان شرکت کردند.

در پی این تحولات، وزارت خارجه ترکیه اقدام پوتین و دومای روسیه را به شدت محکوم کرد و اردوغان شخصاً برای انتقاد وارد عمل شد.

وی گفت: ما امیدوار بودیم که آقای پوتین و اولاند به مراسم ۲۴ آوریل ارمنستان نروند. دو رئیس دولت به ایروان رفتند و شکر خدا ۲۰ رئیس دولت به ترکیه آمدند.

منابع دیپلماتیک در روسیه اعلام کردند که دعوتنامه پوتین ماه مارس تقدیم آنکارا شد اما موضع‌گیری کرملین درخصوص کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ به دست ترکان عثمانی موجب شد که ترکیه دعوت را نپذیرد.

۱۳۹۴/۲/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...