نسخه چاپی

اصفهان صدرنشین مصرف انرژی در ایران

مركز آمار ایران در یكی از تازه‌ترین گزارش‌های خود از شاخص میزان مصرف انرژی واحد و كارگاه‌های صنعتی به ارایه آمار و ارقامی پرداخته كه قابل توجه است.

به گزارش نما به نقل از اعتماد، هرچند كه تازه‌ترين گزارش اين مركز از ميزان مصرف حامل‌هاي انرژي دركارگاه‌هاي صنعتي كشور به تفكيك استاني تا سال ٩١ است، اما نكته حايز اهميت در اين ميان افزايش مصرف حامل‌هاي انرژي كارگاه‌هاي صنعتي با توجه به كاهش رشد صنعتي طي اين سال‌هاست. اين در حالي است كه در طي اين سال‌ها موضوع انرژي و ميزان مصرف آن در بخش‌هاي مختلف، يكي از مهم‌ترين مباحث در سياستگذاري و برنامه‌ريزي كشورهاست.
انرژي به عنوان يكي از مهم‌ترين عوامل توليد و همچنين به عنوان يكي از كالاها و خدمات مورد نياز در مصرف نهايي از نظر اقتصادي داراي اثرات قابل توجهي است. از آن جايي كه بخش انرژي زيربناي اصلي توسعه به شمار مي‌رود، مقدار مصرف حامل‌هاي انرژي نقش مهمي در فعاليت كارگاه‌هاي صنعتي ايفا مي‌كند.
در اين ميان نفت و مشتقات نفتي كماكان مهم‌ترين تامين‌كننده انرژي در جهان هستند. در عين حال در كشور ما به خصوص پس از طرح هدفمندي يارانه‌ها، به چگونگي مصرف انرژي در بخش‌هاي مختلف توجه ويژه‌اي شده است.
از آنجا كه بخش صنعت يكي از مهم‌ترين مصرف‌كنندگان انرژي كشور است، مصرف انرژي در بخش‌هاي مختلف، علاوه بر اينكه نشان‌دهنده آثار برنامه‌ريزي‌هاي كلان قبلي است، راهنمايي براي هدف‌گذاري وبهره‌برداري صحيح و علمي از ذخاير انبوه و متنوع صنايع كشور است و اين هدف جز با دراختيار داشتن آمار و اطلاعات دقيق و بهنگام از فعاليت‌هاي اين بخش ميسر نيست.
طرح آمارگيري از مقدار مصرف حامل‌هاي انرژي و مولدهاي مقياس كوچك در كارگاه‌هاي صنعتي ١٠ نفر كاركن و بيشتر براي نخستين بار درسال ١٣٩٢ براي تمامي كارگاه‌هاي صنعتي با تعداد كاركن ١٠ و بيشتر، اجرا شد و در آن اطلاعات سال ١٣٩١ كارگاه‌هاي صنعتي ١٠ نفركاركن و بيشتر جمع‌آوري شد كه گروه انرژي دفتر صنعت، معدن و زيربنايي، اقدام به اجرا و ارايه نتايج اين طرح كرده است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد مصرف كل انرژي كارگاه‌هاي صنعتي ۱۰ نفر كاركن در سال ١٣٩١، ۲۳۰ ميليون بشكه معادل نفت خام بوده كه نسبت به سال٩٠ رشد ٦/٢ درصدي داشته است.

بررسي مقدار انرژي مصرفي كارگاه‌هاي صنعتي ۱۰ نفر كاركن و بيشتر به تفكيك استان‌هاي كشور، در سال ۹۱ نشان مي‌دهد، استان‌هاي اصفهان و خوزستان بيشترين و استان كهگيلويه و بويراحمد كمترين مصرف انرژي را در بين استان‌ها داشته‌اند. اين مقدار براي استان‌هاي اصفهان و خوزستان به ترتيب ۵۲ و ۴۹ ميليون بشكه معادل نفت خام و براي استان كهگيلويه و بويراحمد به مقدار ١/٠ ميليون بشكه معادل نفت خام بوده است.

۱۳۹۴/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...