نسخه چاپی

انتقاد وزیر بهداشت از پزشكان تهرانی

وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در قالب طرح تحول نظام سلامت در عین حال از عملكرد بیمه‌های خصوصی در انجام تعهدات‌شان در بیمارستان‌ها و مراكز خصوصی و همچنین همكاری‌های تعرفه‌ای پزشكان در تهران انتقاد كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در تشریح اقدامات انجام شده در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت گفتدر گام اول این طرح دارو و درمان را هدف قرار دادیم.

کاهش کمبودهای دارویی از 300 قلم به 28 قلم

وی افزود: بحرانی که در بحث دارو وجود داشت از نظر کمبود اقلام دارویی از ٣٠٠ قلم به ٢٨ قلم کاهش یافت و در عین حال بسته حمایتی دولت منجر به پوشش حمایتی ٩٠ درصدی از داروهای بیماران و از جمله بیماران صعب‌العلاج شد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی در بسته درمان کاهش پرداخت از جیب مردم بود، اظهار کرد: با این کار میزان پرداختی مردم از ٣٧ درصد به متوسط ۴.۵ درصد یعنی به ۶ درصد در مناطق شهری و سه درصد در مناطق روستایی رسید.

4000متخصص در مناطق مختلف ماندگار شدند

هاشمی افزود: در زمینه ماندگاری پزشکان حدود ۴٠٠٠ نفر در سراسر کشور و در تخصص‌های مختلف توزیع شده و ماندگار شدند که بخشی از آن به دلیل تغییر در نوع پرداخت‌ها و بخشی به دلیل اجباری شدن حضور کسانی که به عنوان طرح در مناطق محروم به سر می‌بردند، بود. تصور من این است که این اقدام در صورتی که نظارت‌های آن مستدام بوده و اشکالات آن برطرف شود، در مقیمی پزشکان و در بیمارستان‌های بالای ۶۴ تخت به ویژه در بیمارستان‌های درمانی اقدام موفقی بوده است.

وزیر بهداشت همچنین به بسته حمایت از زایمان طبیعی برای ۴٠٠ هزار نفر در کشور اشاره کرد و افزود:اورژانس پیش بیمارستانی و بویژه آمبولانس هوایی که به کمک هوانیروز محقق شد از دیگر خدماتی بود که در بسته درمان تعریف شده بود.

ثمرات طرح تحول بهداشت؛ امسال

هاشمی در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت به عنوان دومین گام طرح تحول نظام سلامت، با اشاره به اینکه اعتبارات این بخش با تاخیر در اختیار وزارتخانه قرار گرفته، گفت: امسال ثمرات بیشتری را در حوزه بهداشت شاهد خواهیم بود. آغاز تجهیز و تاسیس 2000 خانه بهداشت که بیش از 1000 مورد آن قبل از پایان سال ٩٣ به بهره برداری رسید و مرمت مراکز بهداشتی درمانی در شهرها و حاشیه شهرها که امسال به نتیجه می‌رسد، از اقدامات انجام شده دراین حوزه است.

وی به نبود واکسن در کشور در ماه‌های ابتدایی سال گذشته اشاره کرد و گفت:درحال حاضر علاوه بر ٩ واکسنی که در بسته ایمن سازی وجود دارد، واکسن پنتاوالان نیز پس از بیش از یک دهه انتظار وارد این بسته و در سراسر کشور توزیع شد. همچنین اقلام دارویی روستایی نیز به بیش از ۴٠٠ قلم افزایش یافت.

1800 پزشک عمومی در شهرهای زیر 20هزار نفر

وی استقرار حدود ١٨٠٠ پزشک عمومی در شهرهای زیر ٢٠ هزار نفر را از دیگر دستاوردهای طرح تحول دانست و افزود:با توجه به آمارهایی که از پزشکان عمومی بیکار اعلام می‌شد، گمان می‌کردیم با ترمیم پرداختی پزشکان بتوانیم ٢٠ هزار پزشک بیکار را جذب کنیم که البته مشخص شد این مباحث بیشتر گمانه زنی است تا آمار واقعی. به هر حال در حوزه بهداشت کارهای بهتری در جریان است از جمله ساماندهی حاشیه شهرها و برنامه پزشک خانواده که در دو استان مازندران و فارس در جریان است.

مشکلات تعرفه‌ای تهران

هاشمی در تشریح گام سوم طرح تحول نظام سلامت یعنی ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت با بیان اینکه این کار با همکاری دولت، بیمه‌ها، سازمان مدیریت و نظام پزشکی انجام شد، در خصوص چگونگی عملکردها گفت:در این زمینه نظام پزشکی در شهرستان‌ها خوب عمل کرده است اما در تهران مشکلاتی داریم که امسال حتما باید با همکاری دانشگاه‌ها، بخش خصوصی و نظام پزشکی تهران برطرف شوند.

تحول جدی در اموزش پزشکی در سال ٩۴

وزیر بهداشت گام چهارم تحول سلامت را در حوزه آموزش پزشکی عنوان کرد و نوید تغییرات جدی در این حوزه را در سال ٩۴ داد.

افزایش مراجعات بیمارستانی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با اجرای طرح تحول سلامت

هاشمی که در برنامه تلوزیونی نبض سخن می‌گفت، در ادامه در خصوص افزایش مراجعات مردم به بیمارستان‌های دولتی بعد از طرح تحول، با بیان اینکه هجوم مردم را نداریم، اظهار کرد:البته مردم علاقه‌مندند و افزایش ٢٧ درصدی مراجعات از سوی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نشان دهنده درست بودن هدفگیری ما در حمایت از محرومین بوده است. ما می‌خواستیم که همه امکانات را در داخل بیمارستان در اختیار مردم قرار دهیم و این کار نظارت و منابع نیاز داشت که ١٠ هزار میلیارد تومان برای آن تخصیص داده شد، اما کمتر از نیمی از آن در اختیار ما قرار گرفت.

وی با بیان اینکه قدم اول ما در طرح تحول پوشش بیمه همگانی بود که ۵۴٠ میلیار تومان به آن اختصاص داده و ٩٨ درصد مردم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، افزود:اشکالی که وارد است افزایش بار کاری پرسنل بیمارستان‌هاست به ویژه اینکه نزدیک به ٩۵ هزار نیروی ما قراردادی بوده و ردیف حقوق دولتی ندارند و هزینه‌های ‌آنها از بیمارستان تامین می‌شود.

هنوز مجوزی برای استخدام نیرو صادر نشده است

هاشمی ادامه داد:هنوز مجوزی برای استخدام داده نشده بنابراین از اعتبارات طرح تحول برای به کارگیری ١۶هزار پرستار در سراسر کشور سهمیه‌ای را اختصاص و اعتبارات را برای دانشگاه‌ها ارسال کردیم که به دلیل عملکرد نامناسب شرکت‌ها در گذشته از این طرح استقبال نشد.

تاسیس شرکتی در وزارت بهداشت برای جذب نیرو

وی گفت: امسال شرکتی در زیرمجموعه هیات امنای ارزی وزارت بهداشت که طرف قرارداد دانشگاه‌ها باشد را ایجاد کردیم. در حال حاضر میزان پرستار ما دو تا سه برابر کمتر از حد استاندارد و ١.٢ دهم و ٠.۴ در بخش روانپزشکی و در بخش‌های ویژه نیز یک نفر به ازای هر تخت ICU است.

هاشمی با بیان اینکه نمی‌توان گفت که میزان مراجعات به کل بیمارستان‌های کشور افزایش یافته، تصریح کرد:٩ درصد افزایش مراجعات وجود داشته اما مثلا بیمارستانی با ضریب اشغال ٢۵ درصد وجود داشته که الان به ٧٠ درصد رسیده است که در مقابل فرصتی برای جبران نیروی انسانی مورد نیازش نیز نداشته است. خیلی امیدوار نیستم که امکان تامین نیرو فراهم شود جز از طریق شرکتی که خودمان تاسیس کردیم که طی یک ماه و نیم آینده اتفاق می‌افتد.

آزمون استخدام 7000 نیرو برای بیمارستان‌های تازه تاسیس برگزار می‌شود

وزیر بهداشت اظهار کرد:مجوز 7000 استخدام برای ٧۶ بیمارستان جدیدتاسیس به صورت شفاهی داده شده که آزمون آنها بیست و پنجم است. در خصوص تغییر وضعیت ٩۵ هزار نفر نیز بعید می‌دانم که به این زودی تغییر وضعیت داده شوند که این بار سنگین بر دوش بیمارستان‌هاست.

هاشمی در مورد افزایش مراجعات بیماران به تهران و لزوم تمرکززدایی نیز گفت:نمی‌توانیم بگذاریم مردم از بین بروند برای اینکه در طول چند دهه گذشته اشتباه کردیم. در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر امکانات وجود ندارد. در اطراف تهران نیز وضع به همین صورت است. در شهرقدس با ۴۵٠ هزار نفر جمعیت یک تخت نیست در پرند، ورامین و... هم یا امکانات وجود ندارد و یا کافی نیست. مثلا در رباط کریم با وجود جمعیت ٧۵٠ هزار نفری هنوز تلاش می‌کنیم بیمارستان جدیدی با ١٢٠ تخت راه‌اندازی کنیم.

وی با تاکید بر کمبود تخت وافزودن 2000 تخت توسط دولت در سال، افزود:ادعا می‌کنم در طول یکسال و نیم گذشته نه یک متخصص، نه یک پزشک عمومی و نه تجهیزات را به تهران اختصاص ندادیم و به شهرستان‌ها فرستادیم. به دانشگاه‌های تهران اعلام کردیم که اگر تجهیزات می‌خواهید باید وام بگیرید و ما حداکثر بهره آن را پرداخت می‌کنیم که البته استقبال نکردند.

به گفته هاشمی علت مراجعه مردم از شهرستان‌ها به تهران و مراکز استان‌ها این است که واقعا در شهرها امکاناتی وجود ندارد. اما امیدواریم بخشی از این امکانات را در این دوره تامین کنیم.

تعلل بیمه‌های خصوصی در انجام تعهدات‌شان

وزیر بهداشت در خصوص عدم حمایت بیمه‌ای در بخش خصوصی بعد از واقعی شدن تعرفه‌ها و افزایش هزینه‌های مردم، گفت:این موضوع دو مشکل ایجاد می‌کند اول اینکه بیمه سقف پرداختی خود را متناسب با افزایش تعرفه‌ها افزایش نداده‌اند و دوم اقتصاد بیمارستان و پزشک است که در صورت عمل نکردن بیمه‌ها به تعهدات‌شان دچار مشکل می‌شود. در این زمینه جلساتی را در سال گذشته داشتیم که به نتیجه نرسید .

وی افزود:قرار بر این است که بیمه‌های خصوصی حداکثر ظرف دو ماه تعهدات خود را پرداخت کنند؛ در غیر ایصورت باید جریمه‌ای بیش از رقم سود بانکی را پرداخت کنند. حتی با چند بانک صحبت کرده‌ایم که به محض ارایه خدمت در بیمارستان پول به حساب ارایه دهنده خدمت واریز شود یعنی نوعی وام که بانک به بیمه‌ها می‌دهد.

از همکاری تعرفه‌ای تهران راضی نیستم

هاشمی با بیان اینکه اینکار در بخش خصوصی رخ می‌دهد، گفت:بیمارستان‌ها و پزشکان باید بر اساس تعرفه دریاف کنند که همکاری‌ها در این زمینه در استان‌ها خوب بوده اما از همکاری‌ها در تهران راضی نیستم. امیدوارم که نظام پزشکی تهران همراهی بیشتری کند؛ چراکه باید در برابر مردم و نهادهای نظارتی پاسخگو باشیم. اگر کشور مشکلی دارد به دلیل عدم تمکین از قانون است.

هاشمی در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر مغفول ماندن برنامه پزشک خانواده در طرح تحول سلامت گفت: من کاملا مخالف این موضوع هستم این را کسانی مطرح می‌کنند که به نظر می‌رسد تعریف مشخصی از آن ندارند، به همین دلیل بود که برنامه پزشک خانواده با عجله آغاز شد و هنوز درگیر دو استان فارس و مازندران در این زمینه هستیم. رضایت مردم نیز عالی نیست. در عین حال بسیاری از مطب‌های خصوصی را برای برنامه پزشک خانواده اختصاص داده و اسم آن را نظام ارجاع گذاشتیم.

اجرای برنامه پزشک خانواده همچنان نیازمند 10 تا 15 سال زمان

وی افزود: این در حالی است که ابتدایی‌ترین ابزار یعنی آموزش، مهارت و شبکه را نداریم. تخت بیمارستانی ما کافی نبوده و اگر سری به بیمارستان‌های بزرگ شهر شیراز بزنیم، می‌بینیم که از ابتدایی‌ترین خدمات نیز بهره‌مند نیستند. پزشک خانواده براین اساس است که پزشک عمومی مریض را به بیمارستان و بعد از آن به بیمارستان تخصصی‌تر ارجاع دهد، اما این امکانات در حال حاضر وجود ندارد. من قبل از گرفتن رای اعتماد نیز گفتم که 10 تا 15 سال برای برنامه پزشک خانواده زمان نیاز است. مشروط بر اینکه کل نظام پای این طرح باشد. اگر بخواهند نظام ارجاع را ایجاد کنند باید هزینه‌های آن را نیز پرداخت کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال در بخش آموزش بعد از 36 سال یک بازنگری جدی صورت خواهد گرفت گفت: 36 سال است که آموزش پزشکی ما بستر محور است، در حالی که کار فارغ‌التحصیلان ما درمان سرپایی است.

استقرار برنامه پزشک خانواده در شهرهای زیر 50 هزار نفر؛ امسال

هاشمی درخصوص اقدامات انجام شده در برنامه پزشک خانواده اظهار کرد: اصلاحات را در این خصوص قدم به قدم انجام می‌دهیم. در دو استان بنا را بر این گذاشتیم که پایگاه‌های بهداشتی و مراکز جامع سلامت ایجاد شود. در عین حال مراقبان سلامت را هم اضافه کرده و طراحی نرم‌افزاری برای عملکرد شبکه نیز انجام شد. امسال برنامه پزشک خانواده در شهرهای زیر 50 هزار نفر مستقر می‌شود و مراکز جامع سلامت که برای 10 میلیون و 130 هزار نفر ایرانی در حاشیه شهرها هستند که برای 3 میلیون نفر آنها انجام شد و بقیه آن نیز امسال اجرا خواهد شد.

درمان؛ حاصل کج رفتاری‌های گذشته

وی در پاسخ به برخی انتقادات‌ها مبنی بر توجه بیش از اندازه طرح تحول سلامت به حوزه درمان، تصریح کرد: درمان یک چاه عمیق پرنشدنی است و در سال اول درمان را محور برنامه‌ها قرار دادیم، چراکه مردم به شدت در این زمینه آسیب می‌دیدند. بحث درمان حاصل کج‌رفتاری ما در گذشته است.

انتقال حتی یک ریال از اعتبارات بهداشت به درمان غیرقانونی است

وزیر بهداشت افزود: کسانی که فکر می‌کنند درمان جزیی از پیشگیری نیست، اشتباه می‌کنند چراکه درمان یکی از محورهای مهم پیشگیری است و درمان در مراحل اولیه از مرگ و معلولیت جلوگیری می‌کند، اما این موضوع به معنی بی‌توجهی به بهداشت نیست. قدم‌هایی که این دولت در حوزه بهداشت بر خواهد داشت قابل مقایسه با دولت‌های دیگر نیست. محور کار ما در حوزه بهداشت باید شبکه باشد و این یک آرزوی محقق‌شدنی است. در عین حال باید بگویم یک ریال از حوزه بهداشت نباید در هیچ حوزه دیگری هزینه شود و اگر این کار انجام شود، غیرقانونی بوده و اولین کسی که با آن برخورد می‌کند خود من هستم.

هاشمی همچنین اظهار کرد: درخصوص نیروی انسانی هم بسیاری از همکاران از حوزه بهداشت به حوزه‌های دیگر رفته‌اند که این کار غیرقانونی بوده و باید بازگردند، البته زمانی که همکاران حوزه بهداشت خود را با حوزه درمان مقایسه می‌کنند، پرداخت‌ها به آنها کمی تبعیض‌آمیز است که امیدواریم بتوانیم در حدی که قانون به ما اجازه می‌دهد، این موضوع را برطرف کنیم.

وزیر بهداشت در پایان درخصوص برنامه‌ها در حوزه دهان و دندان گفت: در این زمینه شورای سیاستگذاری سلامت دهان و دندان برای اولین بار ایجاد کردیم و جلسات اجرایی آن به صورت منظم انجام می‌شود. عمده فعالیت ما در این زمینه جهت پیشگیری است و البته حدود 3000 کلینیک نیز در سراسر کشور تجهیز خواهد شد و امیدواریم که بودجه آن تامین شود. البته کار را آغاز کرده‌ایم و تلاش ما این است که دوره ابتدایی را در مدارس طی 18 ماه آینده به طور کامل خدمات درمانی را انجام دهیم.

۱۳۹۴/۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...