نسخه چاپی

زمان اجرای حكم اعدام «آیت الله نمر»

منابع دیپلماتیك اروپایی گفتند عربستان به آمریكا اطلاع داده است چهاردهم ماه مه كنونی حكم اعدام آیت الله شیخ نمر النمر را اجرا خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر: منابع دیپلماتیک اروپایی گفتند عربستان به آمریکا اطلاع داده است چهاردهم ماه مه کنونی حکم اعدام آیت الله شیخ نمر النمر را اجرا خواهد کرد.

پایگاه اینترنتی خبری نهرین نت عراق یکشنبه با اعلام این خبر افزود: آمریکا تاکنون با این تصمیم ریاض مخالفت نکرده است.

منابع دیپلماتیک اروپایی در بروکسل افزودند از برخی گزارشهای اطلاعاتی که منبع آن ریاض است و نشان می دهد نظام آل سعود به آمریکایی‌ها اطلاع داده‌است که نمر النمر را به زودی اعدام خواهد کرد نگران هستند.

این منابع به شبکه خبری نهرین نت گفتند برخی سازمانهای اطلاعاتی غربی دو روز پیش اطلاعاتی به دست آورده‌اند که منبع آن دربار عربستان سعودی است. این اطلاعات نشان می دهد محمد بن نایف ولیعهد عربستان به سلمان بن عبد العزیز پادشاه این کشور گفته است: «فرصت هم اکنون برای خلاص شدن از دست نمر النمر با توجه به سرگرمی ملت سعودی به جنگ با یمن مناسب است.»

این منابع دیپلماتیک اروپایی گفتند: «محمد بن نایف از نمر النمر به دستگاه قضایی سعودی که زیر نفوذ خاندان آل سعود حاکم عربستان است شکایت کرده است. موضوع شکایت نیز آن است که نمر النمر پس از مرگ نایف بن عبد العزیز ولیعهد سابق عربستان (پدر محمد بن نایف) سخنرانی و جنایاتی را که نایف در حق ملت سعودی مرتکب شده محکوم کرده بود.»
نایف بن عبد العزیز همزمان با ولیعهدی عربستان، وزیر کشور نیز بود.
منابع دیپلماتیک اروپایی در بروکسل گفتند: «محمد بن نایف به جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است نمر النمر چهاردهم ماه مه کنونی اعدام خواهد شد و مایلیم بدانید که این یک مسئله داخلی است اما دوست داشتیم شما را در جریان این قضیه قرار دهیم.»

این منابع دیپلماتیک افزودند: «کری از این خبر غافلگیر شده است به ویژه آنکه وی در حال صحبت درباره تحولات اوضاع در جبهه بین عربستان و یمن بود. کری خطاب به محمد نایف گفته بود آیا واقعا چنین اتفاقی خواهد افتاد؟ او نیز پاسخ داده بود بله چرا که پادشاه نیز موافقت کرده است. کری نیز گفته بود بگذارید به رئیس جمهور آمریکا این خبر را اطلاع دهم.»

این منابع تصریح کردند محمد بن نایف و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نامه‌ای به طور مستقیم از واشنگتن یا از طریق سفارت آمریکا در ریاض دریافت نکرده‌اند که نشانگر موضع دولت باراک اوباما در خصوص تصمیم به اعدام باشد.
سعودیها این موضع واشنگتن را نشانه موافقت ضمنی آمریکا با اعدام نمر النمر می دانند.

این منابع دیپلماتیک اروپایی احتمال دادند اجرای حکم اعدام نمر النمر باعث خشم گسترده در قطیف و احساء شود که بیش از سه میلیون شیعه در این مناطق و مناطق دیگر سعودی مانند مدینه منوره زندگی می کنند.
نیروهای ویژه سعودی به دستور محمد بن نایف وزیر کشور عربستان شیخ نمر را در ژوئیه سال 2012 میلادی بازداشت کردند و وی پانزدهم اکتبر سال گذشته نیز در دادگاه کیفری عربستان به اعدام محکوم شد.

برخی رسانه‌های عربی گزارشهای متعددی از شخصیت نمر النمر پخش و تأکید کرده‌اند وی به نماد ملی و دینی شیعیان در عربستان و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس و عراق تبدیل شده است و اگر اعدام شود واکنشهای گسترده ای در منطقه به ویژه در عراق و به خصوص در میان مقاومت اسلامی به دنبال خواهد داشت.

افراد نزدیک به مقاومت اسلامی عراق بعید نمی دانند اگر نمر النمر اعدام شود به سفارت آمریکا و سربازانش در عراق حملات مسلحانه صورت بگیرد.

۱۳۹۴/۲/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...