نسخه چاپی

آمادگی ایران برای كمك به سازندگی در افغانستان

رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص گفت: حالا كه ایام سازندگی در افغانستان است ما آمادگی داریم كه به آنها در این زمینه كمك كنیم.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، نخستین نشست گفت‌وگوهای استراتژیک ایران و افغانستان عصر امروز با حضور علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و رنگین دادفر سپنتا وزیر امور خارجه سابق افغانستان و مقامات ارشد افغانستان در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص برگزار شد.

علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست با بیان اینکه ایران و افغانستان دو کشور برادر هستند، اظهار داشت: نشستی که صورت گرفته در نوع خود در تاریخ روابط دو کشور جزو اقدامات ارزشمند و کمیاب است.

وی با اشاره به ملاقات‌های خود با مسئولان بلندپایه افغانستان در زمان تصدی وزارت خارجه، افزود: در آن زمان ما وظیفه خود می‌دانستیم که از ملت افغانستان حمایت کنیم و بابت این موضوع ایران هزینه داد و باید می‌داد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با اشاره به فشار بر ایران برای جلوگیری از حمایت ایران و افغانستان، گفت: آن زمان به ایران فشار می‌آوردند که دست از حمایت از مبارزات افغانستان بردارید. از یکی از مقامات شوروی سابق در سفر به تهران که ملاقاتی با من داشت، پرسیدم چرا به صدام حسین موشک می‌دهید؛ او پاسخ داد شما دست از حمایت از مجاهدین افغان بردارید و ما هم موشک نمی‌دهیم و این معامله خوبی است. جواب این فرد بلاتردید منفی بود.

ولایتی ادامه داد: ما حاضر نشدیم با شوروی سابق وارد معامله‌ای شویم که به ضرر مردم افغانستان شود. ابتدا توسط شوروی و بعد آمریکا اشغال شد. درحالی که زدن برج‌های دوقلو چه ربطی مردم افغانستان داشت. این تجربه منفی باعث شد که آمریکا برای خود مشروعیت قائل شود و به افغانستان حمله کند.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ فراموش نمی‌کند که همه ما در منطقه به نوعی قربانی زیاده خواهی‌های استعمارگران بوده‌ایم و مردم افغانستان نیز قربانی سلطه طلبی بیگانگان بوده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با بیان اینکه مقاومت مردم افغانستان مثال زدنی است، خاطرنشان کرد: هر کس به افغانستان رفت با شکست روبرو شد. آمریکایی‌ها هم با آبروداری خارج شدند و اگر از افغانستان خارج نمی‌شدند مردم افغان آنها را بیرون می‌کردند.

ولایتی با بیان اینکه هیچ وقت ایران و افغانستان مستعمره نشدند، افزود: این دو ملت در طول تاریخ، فرهنگ مشترکی ساختند که بی‌نظیر است و تنها دو ملتی که به زبان و تاریخ و الفبای خود پایبند هستند، ایران و افغانستان هستند.

وی خاطرنشان کرد: مقاومت ما فرهنگی است که هویت ماست. حالا که ایام سازندگی در افغانستان است ما آمادگی داریم که به آنها در این زمینه کمک کنیم. ملتی که می‌پذیرد زبان لاتین را زبان خود قرار دهد، نسل جدیدش بیگانه می‌شود در حالی که ما و افغانستان گلستان و شاهنامه را می‌فهمیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در پایان گفت: امیدوارم به اندازه اجدادمان غیرت داشته باشیم که از فرهنگ بی‌نظیرمان پاسداری کنیم.

۱۳۹۴/۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...