نسخه چاپی

عوارض مصرف زیاد ویتامین D

رشد چشمگیر مصرف مكمل‌های ویتامین D این نگرانی را تشدید كرده كه ممكن است افراد بیشتری مسمومیت ناشی از سطح بالای ویتامین D در بدن را تجربه كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا،رشد چشمگیر مصرف مکمل‌های ویتامین D این نگرانی را تشدید کرده که ممکن است افراد بیشتری مسمومیت ناشی از سطح بالای ویتامین D در بدن را تجربه کنند.

با این وجود متخصصان سلامت در بررسی‌های جدید خود مشاهده کردند که افراد به ندرت پس از مصرف میزان بالایی از مکمل‌های این ویتامین، عوارض جانبی ناشی از آن را تجربه می‌کنند.

در این بررسی، اطلاعات مربوط به بیش از ۲۰ هزار تست خون برای تعیین سطح ویتامین D در مناطقی از آمریکا طی دوره‌ای ۱۰ ساله مورد مطالعه قرار گرفت.

همچنین وجود بیش از ۵۰ نانوگرم ویتامین D در یک میلی‌لیتر به عنوان افزایش سطح این ویتامین در خون در نظر گرفته شد.

متخصصان در این مطالعه دریافتند که نسبت وجود سطح بالای ویتامین D در بدن افراد در طول دوره انجام این مطالعه به میزان چشمگیری افزایش یافته به گونه‌ای که در سال ۲۰۰۲ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در ۹ نفر، ویتامین D بیش از مقدار کافی بوده در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۲۳۳ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

این افزایش، ناشی از گرایش بیشتر به مصرف مکمل‌های رژیمی ویتامین D در بین افراد بوده است.

به گزارش لایوساینس، متخصصان آمریکایی مشاهده کردند به رغم افزایش سطح ویتامین D، افراد شرکت‌کننده به ندرت به عارضه بالا رفتن سطح کلسیم در خون یا «hypercalcemia» که ممکن است از افزایش میزان ویتامین D در بدن ناشی شود، دچار شده بودند.

به گفته پزشکان، بالا رفتن سطح کلسیم خون می‌تواند موجب ضعف، استفراغ و مشکلات کلیوی شود.

در حقیقت این بررسی نشان داد که بین سطح ویتامین D و سطح کلسیم خون در بدن ارتباطی وجود ندارد.

با این حال متخصصان سلامت توصیه می‌کنند که مردم پیش از مصرف هر نوع مکملی در مورد دوز مناسب استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنند.

۱۳۹۴/۲/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...