نسخه چاپی

آلودگی هوا با این راه كاهش می یابد

شهردار تهران گفت: قطعاً با رعایت انضباط راهنمایی و رانندگی شاهد كاهش آلودگی هوا در شهر هستیم.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف امروز در مراسم افتتاح ایستگاه متروی شهدای رسانه که با حضور جمعی از اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار داشت: حمل و نقل عمومی در ابعاد مختلف اجتماعی،‌اقتصادی و فرهنگی شهروندان بسیار تاثیرگذار است و در صورتی که استانداردهای مورد نیاز در ساخت آن لحاظ شود می‌تواند در روح و روان جامعه نیز تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: در شهرهای توسعه یافته دنیا که سرانه بالایی در درآمدها و بعد اقتصادی دارند دولت‌ها نیز در حمل و نقل عمومی مشارکت می‌کنند و سوبسیدهایی ارایه می‌دهند.

وی گفت: مترو قطعاً از هزینه‌های اضافی در حمل و نقل عمومی جلوگیری می‌کند و با توسعه مترو شاهد صرفه‌ جویی‌هایی در مصرف بنزین و دیگر موارد خواهیم بود که بر اقتصاد مقاومتی و عدالت اجتماعی تاکید می‌کند.

قالیباف افزود: بنده می‌دانم که دولت با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و درخواست ما نیز خارج از توان دولت نیست اما انتظار می‌رود که به بخش حمل و نقل عمومی به ویژه مترو دولت کمک بیشتری را بکند.

وی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته تعداد ایستگاه‌های مترو افزایش یافته است گفت: در این مدت ۶۱ ایستگاه مترو در شهر تهران ساخته شده است که در حال حاضر به ۹۱ ایستگاه رسیده‌ایم و به اندازه تمام اقدامات ۴۰ سال گذشته تلاش کرده‌ایم.

قالیباف درباره خط ۶ و ۷ مترو نیز اظهار داشت: این دو خط نیز در افق سه سال آینده افتتاح می‌شود و در حال حاضر تلاش اقدامات عمرانی شهرداری تهران سنگین‌تر از پروژه‌های بزرگراه امام علی(ع)، آزادگان،‌دریاچه خلیج ‌فارس، تونل‌های رسالت، حکیمیه ‌و ‌نیایش است ولی چون فعالیت‌ها در زیر زمین انجام می‌شود زیاد محسوس نیست.

شهردار تهران افزود: ساعت‌ها و به صورت شبانه‌روزی در زیر زمین تلاش می‌شود و سرعت ساخت مترو به واسطه همین تلاش‌ها افزایش یافته است.

وی گفت: بنده از صدا و سیما درخواست می‌کنم نسبت به اقدامات مترو مستندی بسازند و قطعاً این مستند بسیار دیدنی خواهد شد چرا که زحمات عده‌ای از تلاشگران در عمق ۵۰ تا ۶۰ متری زمین را نشان می‌دهد.

شهردار تهران تاکید کرد: اگر روزی احساس کنیم به مردم خدمت نمی‌کنیم لحظه‌ای در مسئولیت بودن هیچ لذتی ندارد و هنگامی مسئولیت لذت دارد که بدانیم کاری برای مردم و رضای خدا انجام می‌دهیم چرا که رضای مردم در تبلور رضای الهی است.

وی خاطر نشان کرد: به رسانه‌ها و تمام مردم توصیه می‌کنم برای ارتقای کیفیت زندگی به همکاری آنها نیازمندیم. رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی و پلی میان شهروندان و مدیریت شهری هستند که افکار عمومی را مدیریت می‌کنند لذا باید فرهنگ‌سازی درستی از سوی آنها لحاظ شود.

قالیباف با تاکید بر اینکه نیازمند اصلاح فرهنگ ترافیکی در شهر تهران هستیم گفت: زمین پاک و آسمان آبی شعار نیست بلکه واقعیتی است که شهرداری سالهای سال برای آن زحمت کشیده است.

وی یادآور شد: مردم می‌توانند با اصلاح فرهنگ ترافیکی شهری زیباتر را هر روز مشاهده کنند و امیدواریم با این اقدام و با فرهنگ‌سازی صحیح در اول مهر چهره شهر را زیباتر کنیم.

قالیباف افزود: شهر می‌تواند همیشه زیبا باشد و این زیبایی همیشه حفظ شود و این بستگی به فرهنگ‌سازی و رعایت انضباط راهنمایی و رانندگی از سوی مردم را دارد.

شهردار تهران تاکید کرد: رعایت انضباط رانندگی باعث کاهش آلودگی هوا در شهرها می‌شود و قطعاً برای سلامی جسم و روح و روان نیز می تواند موثر باشد.

وی خاطر نشان کرد: ۸۰ درصد از آلایندگی‌های شهر برخواسته از وسایل متحرک در شهر است. موتورسیکلت‌ها در شهر باید ساماندهی شود و به سمت موتورسیکلت‌های برقی پیش برویم.

وی به تهران قدیم نیز اشاره کرد و گفت: در مناطق ۱۲ و ۱۱ شهر تهران به دنبال ایجاد معماری تهران قدیم هستیم و در شبهای

ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای حضور شهروندان در این مناطق و استفاده از تفرجگاه‌های ایجاد شده است.

قالیباف افزود: البته بزرگترین آسیب‌های اجتماعی و ساختمانی را متاسفانه در مرکز شهر داریم در صورتی که مرکز شهر در شهرهای بزرگ دنیا هویت اصلی آن شهر را به نمایش می‌گذارند.

شهردار تهران یادآور شد: بی‌توجهی ۶ تا ۷ دهه گذشته به مرکز شهر که با هویت‌ترین بخش شهر است باید تمام شود و با معماری اسلامی و با توجه به شهرسازی مدرن مرکز شهر را دوباره بازسازی کنیم.

وی به زیباسازی شهر اشاره کرد و گفت: نمای خانه حق عمومی شهر است و نه حق صاحبخانه؛ نمی‌‌شود هر کسی به سلیقه خودش نمای ساختمان را تغییر دهد و باید مشخص شود با چه رنگ و مصالحی اقدام به نمای ساختمان می‌کنند.

۱۳۹۴/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...