نسخه چاپی

هدف از ورود كتاب های مورد دار به نمایشگاه چیست؟

عکس خبري -ساز و کار ورود کتاب به نمايشگاه زير سوال است؟

چرا وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان سنگربان عرصه فرهنگ در حوزه كتاب ورود نمی كند. از ایده ممیزی بعد از چاپ گرفته كه خود این موضوع مقدمه ای برای راه افتادن چنین جریاناتی است.

اختصاصی- به گزارش نما ،در دو يا سه سال اخير برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، هميشه چند عنوان كتاب ممنوع چاپ، داراي نویسنده اي با سابقه اي نا مشخص يا معلوم الحال، يا موسسه كه مجوز داراي مشكل بوده است برخورده ايم.
كتاب هايي كه بعد از عرضه در نمايشگاه، در روزهاي دوم و يا سوم از نمايشگاه جمع شده اند. با اين كه تصور اين است كه علاوه بر مجوزي كه وزارت ارشاد براي انتشار كتاب ها صادر مي كند، براي حضور كتاب هايي كه قرار است در نمايشگاه بين المللي عرضه شوند، سازو كار مشخصي وجود دارد.
اما با وجود چنين اشكالاتي عملا مميزي براي ورود به نمايشگاه زير سوال است.
در سال گذشته ده جلد كتاب از نمايشگاه جمع شد، در دو روز اول برپایی نمایشگاه بيست و هفتم كتاب تهران،  مواردی از تخلفات ناشران داخلی مشاهده شده است که از جمله آنها عرضه پنج کتاب بدون مجوز نشر در حوزه رمان از سوی دو ناشر بوده است. در ادامه برگزاري آن نمايشگاه 10 کتاب دیگر نیز بدون اینکه از سوی اداره کتاب وزارت ارشاد اعلام وصول شده باشند از سوی چند ناشر در نمایشگاه کتاب عرضه شده بود که در این رابطه به ناشران عرضه‌کننده این آثار تذکر کتبی داده شده است. با توجه به وضعيتي كه در سال گذشته در نمايشگاه وجود داشت، انتظار مي رفت امسال با چنين وضعيتي مواجه نشويم.
امسال علاوه بر جمع آوري كتاب شاعر خواننده معلوم الحال، شاهين نجفي يك اتفاق ناخوشايند ديگر هم افتاد. این بار مشکلات در مورد قرآن هایی بود که بدون مجوز نشر منتشر شده اند.
در زمینه چاپ قرآن طبق ضوابط و مقررات هر ناشر و یا دستگاهی که می‌خواهد قرآن را به چاپ برساند باید ابتدا آن را به سازمان دارالقرآن ببرد. پس از اینکه آنها به این سازمان مراجعه کردند، قرآن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و بعد از رفع اشکالات مجوز چاپ می گیرند. اما این پایان کار نیست.
پس از اینکه قرآن چاپ شد ناشر حق توزیع آن را ندارد. نمونه قرآن چاپ شده را باید دوباره به دارالقرآن بدهند تا تائید انتشار بگیرد. اگر این قرآن ها هیچ مشکلی نداشت اجازه نشر برای ناشر صادر شده و سپس ارشاد استعلام می گیرد. اما متاسفانه در نمایشگاه امسال چند ناشر از دریافت مجوز دوم سر باز زدند.
حاجی شریف، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم؛ در این خصوص به خبرگزاری تلاوت گفت:«ما قبل از نمایشگاه نامه‌ای به آقای صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتیم و در آن نامه متذکر شدیم که در گذشته هم تخلفاتی در این رابطه داشته‌اید که متاسفانه به آنها توجه نشده و ما امیدواریم در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب چنین اتفاقی رخ ندهد که برخی از ناشران بخواهند قرآن‌های غلط را به مردم هدیه بدهند و یا به عبارت صحیح‌تر بفروشند ولی متاسفانه توجهی به این مساله نشد.»
جمع آوري کتاب های ممنوع الچاپ براي ناشران و صاحبان اثر سود خوب و خوشايندي دارد. در حديثي از پيامبر اكرم(ص) آمده است كه انسان به چيزي كه از آن منع مي شود، حريص تر است. حال تصور كنيد كتابي كه با سر و صداي رسانه اي از نمايشگاه جمع آوري شده است با اين وضع به چه روزي خواهد افتاد. بديهي است عده اي كه تا روز هاي قبل از انتشار كتاب مذكور بي اطلاع بوده اند، مشتاقانه دنبال خريد آن هستند. به نظر مي رسد با چنين روندي ناشران و مولف هايي كه بعضا دچار مشكل مميزي هستند بتوانند به در آمد خوب و پر سودي برسند.
اما در اين بين يك سوال پيش مي آيد و آن اين كه چرا وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان سنگربان عرصه فرهنگ در حوزه كتاب ورود نمي كند. از ايده مميزي بعد از چاپ گرفته كه خود اين موضوع مقدمه اي براي راه افتادن چنين جرياناتي است.

۱۳۹۴/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...