نسخه چاپی

چرا بانك‌ها از بورس حمایت نمی كنند

یك كارشناس بازار سرمایه با تاكید بر لزوم حل ریشه‌ای مشكلات بازار سرمایه ، تغییر دیدگاه‌های كلان مدیریتی كشور در مواجهه با سرمایه‌گذار بخشی خصوصی را ضروری دانست.

به گزارش نما، علی رضا عسکری مارانی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: بازار سرمایه ایران با مشکلات درون‌زا و ریسک‌های بنیادی مواجه شده که باید به صورت ریشه‌ای حل شود.

مدیر عامل سرمایه گذاری ملی ایران، در برابر این پرسش که چرا بانک‌ها از بازار سرمایه حمایت چندانی نمی‌کنند؟ پاسخ داد: دلیل این موضوع در نحوه رفتار متولیان بازار پول با بانک‌ها است. نمی‌توان از بانک‌ها انتظار داشت که از یک طرف حجم سرمایه‌گذاری‌های خود را کاهش دهند و یا با یک اظهار نظر شخصی مانع تقسیم سود نقدی مجامع بانک‌ها شد، اما از آن طرف برای تغییر شرایط موجود دست به دامان بانک‌ها بود.

وی با بیان اینکه نهاد ناظر بازار نمی‌تواند برای چندین سال از یک موضوع کلان بورسی یا بانکی چشم‌پوشی کند، اما به یکباره حل همه مسایل را در دستور کار جدی خود قرار دهد، عنوان کرد: طی یک دهه گذشته زمانی که موضوع واگذاری سهام بانک‌ها در بورس مطرح شد، با این شرط صورت گرفت که دولت تمامی بدهی‌ها و معوقات بانکی را بپذیرد. این موضوع در حالی است که متولیان بازار سرمایه از این مصوبه قانونی سراغی نمی‌گیرند.

عسکری مارانی با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن مطالبات سوخت شده بانک‌ها به حساب بدهی‌های دولت، افزود: بورس نیاز به تبییت جایگاه مشخص در اقتصاد کشور دارد. در این بازار نمی‌توان منتظر ماند که هر روز و هر لحظه با یک نامه از وزارتخانه دولتی و یا تصمیم یک کمیسیون در مجلس شاهد بر هم خوردن رفتار روانی سرمایه‌گذاران بی‌اعتماد شده در بازار سرمایه بود.

به گفته وی سال گذشته در شرایطی نرخ خوراک پتروشیمی با تکیه بر نفت خام بشکه 115 دلاری به قیمت 13 سنت در هر متر مکعب تعیین شد که امسال قیمت نفت خام جهانی در حدود 50 دلار معامله می‌شود، اما نرخ خوراک همان قیمت پارسال مانده است. این در حالی است که اکنون گاز ایران هیچ مشتری خارجی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه بر نقش نظارت و متولی بازار سرمایه به عنوان رگولاتور و تنظیم کننده عرضه و تقاضا تاکید کرد و افزود: با کمی انصاف می‌توان صورت‌های مالی امروز شرکت‌های بورسی با آنچه که پیش از واگذاری متعلق به دولت بوده‌اند، را مقایسه کرد و دریافت که سرمایه‌گذار بخش خصوصی چه تلاش‌هایی برای بهبود شرایط موجود انجام داده است.

این در حالی است که دیدگاه‌های کلان مدیریتی کشور هنوز به دنبال تنبیه سرمایه‌گذاری به جای تشویق با تصمیم‌گیری‌های عجولانه و مغرضانه با بخش خصوصی واگذار شده است.

عسکری مارانی از لزوم تغییر دیدگاه‌ بخش خصوصی در اتاق‌های بازرگانی و حضور نمایندگان واقعی شرکت‌ها و صنایع بزرگ بورسی در این بخش تاکید کرد: و افزود: یک روز سهامدار محکوم به تنبلی و مفت خوری است، در حالی که سرمایه خود را به پای دارایی‌هایی ریخته که 4 سال پیش آن را بیش از قیمت اسمی خریداری کرده، اما امروز به زیر قیمت اسمی 100 تومانی برای هر سهم رسیده است.

۱۳۹۴/۲/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...