نسخه چاپی

مقصر اول هدررفت آب

سخنگوی كمیسیون كشاورزی ، آب و مابع طبیعی در مجلس گفت: در ۱۲ سال گذشته با شرایط سخت كاهش ممتد بارش های مواجه بوده ایم به طوری كه در كل كشور بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد متر مكعب آب قابل دسترسی است.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، عباس پاپی زاده با بیان این مطلب اظهار داشت: بین ۹۰ تا ۹۲درصد آب موجود در کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و سهم بخش خانگی و صنعتی بین ۸ تا ۱۰درصد است.
وی افزود: با توجه به این آمار باید گفت بیشترین هدر رفت آب نیز در بخش کشاورزی اتفاق می افتد که نیازمند صرفه جویی بیشتر در این بخش هستیم.

نماینده مردم دزفول در مجلس بیان کرد: از نظر صرفه جویی و بهره وری آب در بخش کشاورزی با کشورهای دیگر دارای فاصله به شدت معنا داری هستیم به طوری که راندمان آبیاری در کشورمان بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است در حالی که در کشورهای توسعه یافته راندمان مصرف به بیش از ۶۵ درصد افزایش یافته است و با استفاده از شیوه های نوین توانسته اند به بیش از ۲ برابر راندمان ما دست یابند.

وی توضیح داد: اقلیم کشورمان نیمه خشک است و این مساله سبب شده تا متوسط بارندگی به ۲۴۰میلیمتر برسد که از ابتدای سال تاکنون این میزان به ۲۰۵میلیمتر کاهش یافته است بنابراین به راحتی می توان پیش بینی کرد امسال نیز با کاهش منابع آبی و کمبود آب مواجه خواهیم بود.
پاپی زاده بیان کرد: برای برون رفت از این شرایط دولت هرچه سریعتر باید از شیوه های نوین آبیاری و ماشین آلات جدید کشاورزی و... استفاده کند.

وی تاکید کرد: دولت باید بستر را برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی فراهم سازد.
وی ادامه داد: سطح زیر کشت فراوانی در کشور هنوز در انحصار شیوه های سنتی است در حالی که با استفاده از شیوه های نوین آبیاری و صرفه جویی ۱۰درصدی در این بخش می توان تمام آب مورد نیاز بخش شرب و صنعت را به راحتی تامین کرد.

وی گفت: دولت در سال ۹۳ برای ساماندهی سیستم آبیاری در کشور مبلغ ۲۴۴میلیارد تومان را در بودجه پیشنهاد داده بود که نمایندگان مجلس این مبلغ را به ۱۳۰۰میلیارد تومان افزایش دادند که حدود ۵ برابر بود و خوشبختانه همین مبلغ نیز برای امسال در نظر گرفته شده بنابراین اکنون باید در انتظار نحوه عملکرد دولت بود.

وی اظهار داشت: برای برون رفت از این وضعیت دولت باید برنامه ریزی های مدون و منسجم داشته باشد و آبیاری قطره ای و بارانی را جایگزین شیوه های سنتی کند.

وی درباره نحوه عملکرد دولت یازدهم با سایر دولت ها در زمینه نحوه کشت محصولات غیر استراتیژیک و نیازمند آب فراوان گفت: تقریبا هیچ تفاوتی وجود ندارد و همانند دولت های قبلی مسوولان این دولت نیز فقط موضوع کمبود آب و ضرورت تغییر شیوه های آبیاری را مطرح کرده اند در حالی که در عمل اقدام موثری مشاهده نمی شود و ادامه این شیوه در شرایط ورود کشور به مرحله بحرانی کمبود آب، مفید نخواهد بود.

وی تاکید کرد: دولت برای کنترل این مساله باید برنامه جامع تدوین کند و از کشت محصولاتی مانند هندوانه و سیب زمینی در برخی شهرستان ها و... که کمبود آب در آنها بیشتر است به شدت بپرهیزد.

۱۳۹۴/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...