نسخه چاپی

تحریك افكار عمومی علیه جنگ افروزی سعودی ها

كارشناس حوزه رسانه و بین‌الملل گفت: آنچه امروز در یمن اتفاق می‌افتد در حقیقت نشان دهنده زنده بودن انقلاب مردم این كشور است و جنگ تحمیلی رژیم سعودی بر ضد مردم یمن گامی است برای سركوب این سرزندگی انقلابی مردم است.

به گزارش نما، حسن عابديني کارشناس حوزه رسانه و بين‌الملل در خصوص تحولات يمن و نيز نحوه رويكرد ايران در قبال اين كشور در گفت و گو با خبرنگار افكارنيوز گفت : تحولات در يمن يکي از موضوعات مهم در گذر تاريخي منطقه غرب آسيا و شمال آمريکاست ،اين منطقه از حدود چهار سال و نيم گذشته به سبب بروز موج بيداري اسلامي دچار تحولات عظيم شده که متاسفانه انقلاب‌هاي مردمي مبتني بر انديشه‌هاي ديني در کشورهاي تونس، مصر، بحرين و در مرحله نخست يمن به سرقت رفت، اما مردم يمن بار ديگر تلاش کردند تا انقلاب را زنده نگه دارند.

وي افزود : آنچه امروز در يمن اتفاق مي‌افتد در حقيقت نشان دهنده زنده بودن انقلاب مردم اين کشور است و جنگ تحميلي رژيم سعودي بر ضد مردم يمن گامي است براي سرکوب اين سرزندگي انقلابي مردم است .
به اعتقاد اين كارشناس رسانه ،جنگ عربستان بر ضد مردم يمن، جنگ يکسويي که از سوي يک رژيم ديکتاتور و فاقد مشروعيت مبتني بر مردم‌سالاري بر ضد يمن است.

عابديني در ادامه اينطور توضيح مي دهد : عربستان كشوري است که حكومتش طي هفتاد سال گذشته در دست هفت برادران که وابسته به يک خاندان هستند دست به دست گشته است ، رژيم سعودي فاقد هرگونه انديشه‌هاي مردم سالارانه هست، بنابراين حق ندارد مانع از انتخاب مردمي يک حکومت در يمن شود.

عابديني با اشاره به اينكه جنگ بر ضد مردم يمن به اصطلاح يک جنگ پيش‌دستانه است تصريح كرد : اما مردم يمن هرگز هيچ کشوري از جمله سعودي ها را تهديد نکردند و جنگ ۵۰ روز گذشته نشان داد که علي‌رغم فرود هزار بمب بر سر مردم اين کشوربازهم مايل به آتش‌افروزي به کشورهاي ديگر نبودند.

وي به ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران و نقش آن در حل اين بحران نيز اشاره كرد و گفت : جمهوري اسلامي ايران در چارچوب سياست حمايت از ثبات و امنيت منطقه از يک سو و کمک به کشورهاي مظلوم از ديگر سو، نقشي تاريخي مي‌تواند در منطقه ايفا کند.

وي در توضيح بيشتر اين مطلب ادامه داد و گفت : تلاش‌ها براي جلوگيري از آتش‌افروزي سعودي ها و کمک به برقراري آتش‌بس در زمره سياست‌هايي است که دستگاه ديپلماسي ايران درحال پيگيري آن است به نظر مي‌رسد که اين سياست در صورتي که در چارچوب هماهنگي ميان کشورهاي منطقه کشورهاي غيرمتعهد سازمان همکاري اسلامي و حتي ساير کشورهايي که مايل به جلوگيري از جنگ و خونريزي باشد مي‌تواند پيگيري شود.

وي در پايان خاطر نشان كرد وگفت : آمد و شدهاي سياسي و رايزني‌هاي ديپلماتيک گرچه به سبب تزريق دلارهاي نفتي سعودي و حمايت قدرت‌هاي بزرگ از جمله آمريکا تاکنون چندان ثمربخش نبوده اما مي‌تواند افکار عمومي را بر ضد خطر جنگ‌افروز عربستان سعودي بشوراند تا زمينه براي کمک‌هاي انسان دوستانه به مردم يمن و آغاز گفت‌ وگوهاي يمن فراهم کند. و شايد نشست ژنو در سه چهار روز آينده نخستين گام در اين مسير باشد.

۱۳۹۴/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...