نسخه چاپی

برنده احتمالی انتخابات فرمایشی فیفا

عکس خبري - برنده احتمالي انتخابات فرمايشي فيفا

بر خلاف جوی كه علیه بلاتر 78 ساله به راه افتاده انتظار می‌رود او در پستش ابقا شود مگر اینكه در این چند روز باقی‌مانده اتفاق خاصی بیفتد.

به گزارش نما به نقل از مشرق، انتخابات فیفا برای اهالی فن و آشنایان به اهمیت موضوع هرگز کم اهمیت‌تر از انتخابات یک سازمان بزرگ جهانی نیست.

ساختمان فیفا و شاید مهمتر از آن ساختمان یوفا یکی از مهمترین مراکز مخصوص آمد و شد مبالغ نجومی در جهان است و فوتبال حرفه‌ای در دنیای امروز در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به شدت تاثیرگذار است.

سپ بلاتر رئیس قدیمی فیفا برای انتخاباتی که پیش رو است باز هم نامزد شده و البته درباره پیروزی در آن کاملا امیدوار است. او موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد و البته که تعداد مخالفانش بسیار بیشتر است. تا جایی که زیدان به عنوان اسطوره فوتبال فرانسه در یکی از مصاحبه‌های جنجالی خود به تاریخ 2 نوامبر 2013 سپ بلاتر را به عنوان اموال ساختمان فیفا خطاب می‌کند و معتقد است که او همیشه باید رئیس فیفا باشد و کسی حق ندارد وی را کنار بگذارد!

در ابتدای راه، رقبای مهمی برای مبارزه انتخاباتی در کنار بلاتر رویت شدند اما از همان ابتدا نیز روشن بود که این شوی تبلیغاتی فیفا به زودی به خانه آخر خود نزدیک خواهد شد و این رقبا یکی پس از دیگر کنار خواهند رفت. این کناره گیری‌ها نیز یا داوطلبانه صورت گرفت یا تحت فشارهایی که معمولا صحت یا منبع آنها هرگز اثبات نمی‌شود.

در میان چهار کاندیدای انتخابات ریاست فیفا تا آن زمان علاوه بر بلاتر، شاهزاده علی حسین از اردن، لوئیس فیگو، میشل فن‌پراگ، رئیس اتحادیه فوتبال هلند نیز حضور داشتند.

سه ماه پیش بود که مایکل فان پراگ، از نامزدهای ریاست فدراسیون بین‌المللی فوتبال، از شرکت در انتخابات فیفا کناره‌گیری کرد تا تنها دو نفر با سپ بلاتر برای ریاست این سازمان رقابت کنند.

مایکل فان‌پراگ، رئیس فدراسیون فوتبال هلند، گفته بود که در انتخابات 29 ماه می از امیر علی بن حسین اردنی حمایت خواهد کرد. بن حسین از 6 ژانویه سال 2011 نایب رییس فیفا برای آسیا بوده است.

تا آن زمان لوئیس فیگو، بازیکن سابق تیم ملی پرتغال، به عنوان سومین نامزد این انتخابات حضوری رسمی داشت و حتی برای داشتن رای بیشتر به سفرهای تبلیغاتی تن داد. گفته می‌شود فان‌پراگ برای اینکه سپ بلاتر، رئیس کنونی فیفا که در بین هواداران فوتبال به خاطر دادن میزبانی جام جهانی 2022 به قطر محبوبیت چندانی ندارد، در پستش ابقا نشود، به نفع کاندیدای اردنی تصمیم به کناره‌گیری گرفته است.

بر خلاف جوی که علیه بلاتر 78 ساله به راه افتاده انتظار می‌رود او در پستش ابقا شود مگر اینکه در این چند روز باقی‌مانده اتفاق خاصی بیفتد. با وجود اینکه رئیس اتحادیه هلند به نفع شاهزاده علی‌ بن حسین کنار کشیده ولی به نظر می‌رسد که رای این کاندیدای اردنی برای شکست بلاتر کافی نیست.

دیه‌گو مارادونا یکی از دشمنان قدیمی بلاتر درخصوص این انتخابات قبل از انصراف سایر نامزدها گفته بود:« سپ بلاتر، رئیس فیفا که برای انتخابات دوره بعدی ریاست این سازمان کاندیدا شده، بیم ناکامی در این انتخابات را دارد، چون دیگر نمی‌تواند برای خودش رای جمع کند.»

بسیاری از کارشناسان قدیمی دنیا فوتبال حرفه‌ای بر این باورند که امپراتوری سپ بلاتر سوییسی در فیفا رو به پایان است. لوییس فیگو، ژروم شمپینی (کمپانی)، شاهزاده علی بن الحسین و میشل فان پراگ همگی امیدوار بودند، در انتخابات كنگره فیفا در ماه می در زوریخ به سلطه چندین ساله سپ بلاتر پایان دهند.

البته دیوید ژینولا، مهاجم سابق تاتنهام نیز در این ماراتن نام‌نویسی كرده بود اما نتوانست شرایط لازم برای حضور در انتخابات فیفا را احراز كند و برای همین از حضور در انتخابات كناره‌گیری كرد. ژینولا که بعد از بازنشستگی، تقریبا از فوتبال کناره گرفته بود، به تازگی با راه ‏اندازی یک کمپین برای جمع آوری 3 میلیون یورو بودجه لازم برای شرکت در انتخابات فیفا، قصد داشت ‏در این انتخابات نامزد شود.‏اما یک روز بعد از اینکه او به کمپینش پایان داد، اعلام کرد که در انتخابات ریاست فیفا حضور پیدا ‏نخواهد کرد.‏ در بیانیه او آمده است: باید تایید کنم که نمی توانم شرایط لازم برای حضور در جمع 5 نامزد نهایی ‏انتخابات فیفا را پیدا کنم و متاسفانه نمی تواند کاندیدا شوم. برخلاف بعضی گزارش ها، من کناره گیری ‏نکردم. من مانند زمان بازی، تا سوت پایان تمام تلاشم را کردم.

پیش از این نیز، پلاتینی در نشست خبری خود در شهر موناکو اعلام کرده بود که نمی‌خواهد برای ریاست فدراسیون بین‌المللی فوتبال اقدام کند و به این ترتیب جدی‌ترین رقیب بلاتر از ریاست فیفا کنار کشید تا شانس مرد سوئیسی برای ماندن در سمتش بیشتر شود. پلاتینی در نشست خبری خود عنوان کرد می خواهد کارش را در یوفا ادامه دهد و در انتخابات فیفا نامزد نخواهد شد.بد نیست بدانید سپ بلاتر از سال 1998 تكیه بر صندلی ریاست فیفا زده و تا به حال آن را از دست نداده است. او حالا آماده است تا در اوایل خرداد سال ٩٤ برای پنجمین بار مدیریت قدرتمند‌ترین سازمان ورزشی جهان را برعهده گیرد.

** توضیح: این گزارش مربوط به قبل از اتفاقات جنجالی روز چهارشنبه و دستگیری تنی چند از اعضای ارشد فیفاست.

۱۳۹۴/۳/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...