نسخه چاپی

تاریخچه فینالیسیما و دیدارهای آرژانتین و ایتالیا؛ مسی به عدد چهار می‌اندیشد، ایتالیا به حفظ ركورد

عکس خبري -تاريخچه فيناليسيما و ديدارهاي آرژانتين و ايتاليا؛ مسي به عدد چهار مي‌انديشد، ايتاليا به حفظ رکورد

مسابقه فینالیسما در حالی برگزار می‌شود كه آلبی سلسته (آرژانتین) در ۳۱ بازی اخیر خود شكست نخورده و تا رسیدن به ركورد ایتالیا به ۶ بازی بدون باخت دیگر نیاز دارد.

به گزارش نما، از ساعت ۲۳:۱۵ دقیقه امشب (چهارشنبه) به وقت تهران تیم‌های آرژانتین و ایتالیا در چارچوب جام فینالیسما باید در ورزشگاه ومبلی شهر لندن به مصاف هم بروند. برنده این دیدار می‌تواند یک جام به افتخاراتش اضافه کند.

پیشینه این مسابقه به سال ۱۹۸۵ برمی‌گردد. جایی که رقابتی تحت عنوان جام آرتمیو فرانکی تاسیس شد. این جام به نوعی یادبودی بود برای آرتمیو فرانکی، رییس یوفا که در سال ۱۹۸۳ به علت تصادف درگذشته بود. فرانسه و اروگوئه به‌عنوان قهرمان‌های اروپا و آمریکای جنوبی به مصاف هم رفتند و نماینده قاره سبز در خانه به برتری ۲ بر صفر رسید. دور بعد اما به خاطر عدم توافق تیم‌های هلند و اروگوئه برای زمان برگزاری این بازی، دیدار برگزار نشد.

در سال ۱۹۹۳ اما تیم‌های آرژانتین و دانمارک در بوینس‌آیرس رو در روی یکدیگر قرار گرفتند. مسابقه‌ای که پس از تساوی یک بر یک به ضربات پنالتی کشیده شد و آلبی سلسته با حضور مارادونا و با درخشش گوی‌گوچه‌آ به برتری رسید تا آخرین جام مارادونا در رده ملی به دست بیاید.

حالا پس از ۲۹ سال بار دیگر این رقابت‌ها به تقویم فیفا اضافه شده است. در این فاصله زمانی شاهد برگزاری جام کنفدراسیون‌ها بودیم اما حالا بازهم تیم‌های فاتح جام ملت‌های اروپا و امریکای جنوبی مسابقه فینالیسما یا همان فینال بزرگ را به انجام می‌رسانند. فعلا تا سال ۲۰۲۸ قرار است این مسابقات برگزار شود.

آرژانتین و ایتالیا از لحاظ تاریخی با یکدیگر قرابت دارند و اشتراکات زیاد فرهنگی، نژادی، اجتماعی، زبانی و ... بین این ۲ کشور برقرار است. حدود ۶۰ درصد از مردم آرژانتین، تباری ایتالیایی ندارند و بیش از یک و نیم میلیون نفر از مردم این کشور به زبان ایتالیایی صحبت می‌کنند.

تا به حال ۱۵ مرتبه تیم‌های ایتالیا و آرژانتین مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. آتزوری با ۶ پیروزی از حریف سنتی خود یک برد بیشتر کسب کرده و چهار مسابقه هم برنده نداشته است. مهمترین تقابل‌های این ۲ تیم بزرگ به پنج دیداری مربوط می‌شود که از جام جهانی ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۰ برگزار کردند.

کفه ترازو در این پنج مسابقه به سمت نماینده قاره سبز سنگینی می‌کند. آنها در جام‌های ۱۹۷۸و ۱۹۸۲ به برتری رسیدند. ۲ مسابقه ۱۹۷۴ و ۱۹۸۶ با تساوی خاتمه پیدا کرد و مسابقه خاطره‌انگیز سال ۱۹۹۰ در مرحله نیمه‌نهایی پس از تساوی یک بر یک در ضربات پنالتی با درخشش گوی‌گوچه‌آ منجر به پیروزی نماینده امریکای جنوبی شد.
آرژانتین در ۱۱ دیدار ابتدایی با ایتالیا فقط یک بار برنده شده و در ۹ بازی متوالی رنگ پیروزی را ندید اما چهار مسابقه پایانی ۲ تیم که سه تای آن دوستانه بود با پیروزی آلبی سلسته خاتمه پیدا کرد. آخرین پیروزی ایتالیا به سال ۱۹۸۷ برمی‌گردد. آنها سالهاست در شکست دادن آرژانتین ناکام بوده‌اند.

این بازی از یک حیث دیگر هم حائز اهمیت است. آرژانتین از سال ۲۰۱۹ دیگر شکستی نداشته و در ۳۱ مسابقه اخیر خود به هیچ تیمی نباخته است. آنها اگر بتوانند ۶ بازی دیگر را بدون شکست پشت سر بگذارند به رکورد ۳۷ مسابقه بدون باخت تیم روبرتو مانچینی می‌رسند. به همین خاطر ایتالیا به دنبال این است تا با عبور از سد آرژانتین هم یک جام به جام‌های قبلی‌اش اضافه کند، هم التیامی برای نرسیدن به جام جهانی داشته باشد و هم خود را بدون مزاحم رکورددار بیشترین بازی بدون باخت نگه دارد.

در طرف دیگر ماجرا لیونل مسی می‌خواهد چهارمین جام ملی‌اش را پس از فتح جام جهانی جوانان ۲۰۰۵، المپیک تابستانی ۲۰۰۸ و کوپا آمریکا ۲۰۲۱ به دست بیاورد. لئو به چهل‌امین جام دوران بازیگری‌اش نیز می‌اندیشد. او پیش از این مقابل ایتالیا به میدان نرفته است. شماره ۱۰ افسانه‌ای آلبی سلسته در سال ۲۰۱۱ موفق شد در ورزشگاه ومبلی با بارسلونا قهرمان چمپیونزلیگ شود و حالا پس از ۱۱ سال به این ورزشگاه بازمی‌گردد. نباید فراموش کنیم که آرژانتین هیچ‌وقت در این استادیوم رنگ برد را ندیده است.

در پایان باید به این نکته هم اشاره کنیم که بازی امشب، دیدار خداحافظی جورجیو کیه‌لینی از مسابقات ملی به حساب می‌آید. مدافع کهنه‌کار ایتالیا پس از این بازی از مسابقات ملی کناره‌گیری می‌کند.

نبرد قهرمانان در لندن؛ مسی به عدد چهار می‌اندیشد، ایتالیا به حفظ رکورد

منبع: ایرنا

۱۴۰۱/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...