نسخه چاپی

بحرانی جدی‌تر از بحران آب

یك اقتصاددان كرمانشاهی با تاكید بر اینكه كارخانه‌های داخلی محصولاتی تولید می‌كنند كه مورد پسند جامعه نیست، گفت: این محصولات نیاز امروز جامعه نیستند و این مسئله بیش از هرچیز به دلیل شكاف تكنولوِژی رخ داده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر سهراب دل‌انگیزان در جلسه شورای مهارت استان کرمانشاه که امروز(9 خرداد) در محل سالن جلسات اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان برگزار شد، از ظهور ماشین‌آلات و سیستم‌های هوشمند به عنوان یکی از واقعیت‌های مهم دنیا یاد کرد و گفت: بیشتر شدن شکاف تکنولوژِی بین تولید و مصرف نیاز به مهارتهای متفاوت و سازگار با این پیشرفت‌ها را در جامعه نشان می‌دهد.

دل‌انگیزان افزود: ترویج استفاده از تکنولوژی‌های برتر مثل استفاده از یخچال‌های مدرن، تلویزیون‌های هوشمند، تلفن‌های اندرویدی و... در جامعه سبب خواهد شد تا نیاز به نیروهای ماهر در تعمیر این نوع از وسایل به یکی از نیازهای اساسی تبدیل شود که برای رفع این نیازها نیازمند بومی سازی مهارت‌ها هستیم.

دل‌انگیزان گفت: امروز کارخانه‌های داخلی محصولاتی را تولید می‌کنند که مورد پسند جامعه نیست، چراکه این محصولات نیاز امروز جامعه نیست و این مسئله بیش از هرچیز به دلیل شکاف تکنولوِژی رخ داده است.

وی افزود: امروز تکنولوژِی مد شده و دلیل عدم استقبال از تولیدات داخلی دور ماندن از تکنولوژِی است. به این معنا که دولت و سیستم‌های دولتی لیستی از مشاغل و کارخانجات را حمایت می‌کنند که سال‌ها پیش ارزش‌ آن‌ها از دست رفته است.

دل‌انگیزان در ادامه با اشاره به بحران مهارت در کشور و استان کرمانشاه گفت: باید اعتراف کرد که بحران مهارت جدی‌تر از بحران آب است و این اتفاق بیش از هر چیز به دلیل در حال تزاید بودن شکاف تکنولوژی است، چراکه بر اساس آمارهای موجود در دنیا هر 10 سال به اندازه 10 برابر تغییر در فرآیندها رخ می‌دهد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تدوین سند مهارت استان، آن را برای نهادینه کردن فرهنگ مهارت‌آموزی به عنوان یکی از نیازهای جامعه امروز و آینده ضروی دانست.

وی در ادامه طرح پایش مهارت، طرح توسعه مهارت استان در افق یک، پنج و 20 ساله و طرح تعیین نقش ذینفعان مهارتی استان در توسعه و پایش مهارت استان را سه طرح پشتیبان سند مهارت استان دانست و گفت: پس از اجرایی شدن سند مهارت استان باید نسبت به تدوین و اجرایی شدن آن در شهرستان‌ها نیز اقدام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر نرخ فعالیت در کشور 37 درصد است، گفت: این نرخ فعالیت اصلا رقم خوبی نسبت به دنیا نیست و در حداقل آن باید 50 درصد باشد.

دکتر هدایت حاتمی معاون استانداری کرمانشاه نیز در این نشست در خصوص تدوین سند مهارت استان پیشنهاداتی داشت و با بیان اینکه بدون توجه به فضای اقتصادی استان نمی‌توان در حوزه‌های مختلف موفق عمل کرد گفت: سند مهارت استان باید مبتنی و همراه با سایر اسناد و برنامه‌های استان تدوین شود تا بتواند کارکردهای لازم را داشته باشد و لذا تدوین سند مهارت استان باید به بحث استان مجازی ورود پیدا کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه در ادامه خواستار توجه به مقوله ارتباط مهارت آموزی با کارآفرینی شد و گفت: مهارت‌ها باید به گونه‌ای باشند که با هدف اشتغالزایی عملیاتی شوند.

۱۳۹۴/۳/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...