نسخه چاپی

هشدار دوباره درباره مدیریت مصرف برق در كشور

معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو با اشاره به رشد مصرف برق در كشور، اظهار كرد: امسال چنانچه مدیریتی در مصرف برق صورت نگیرد، پیك بار برق مصرفی كشور از مرز 51 هزار مگاوات خواهد گذشت و این مسئله ما را با مشكل جدی در زمینه تامین برق مواجه خواهد كرد.

به گزارش نما، هوشنگ فلاحتیان در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب به رشد مصرف برق در کشور اشاره کرد و افزود: چنانچه این افزایش مصرف در بخش تولید باشد ارزش افزوده است، اما چنانچه در سایر بخش‌ها مصرف شود چیزی جز هدر رفت سرمایه‌های کشور نخواهد بود.

وی اظهار کرد: میزان پیک بار 51 هزار مگاوات رقم بزرگی است و در حالی در تابستان با این میزان پیک بار مواجه هستیم که پیک بار برق مصرفی کشور در زمستان 30 تا 32 هزار مگاوات است.

معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو با ابراز تاسف از اینکه در سالهای گشته مدیریتی در زمینه مصرف برق و تقاضا اعمال نشده اظهار کرد: چنانچه اعمال مدیریتی در طرف تقاضا و در زمینه مصرف برق در فصل تابستان صورت نگیرد، با مشکل جدی در فصل گرما در زمنیه تامین برق مواجه خواهیم شد.

وی اظهار کرد: چنانچه بخواهیم حداکثر در سه ماه فصل تابستان تامین برق را بدون هیچ مشکلی انجام دهیم باید مدیریتی جدی در زمینه مصرف برق اعمال شود و مدیران 16 شرکت برق منطقه ‌ای کشور باید سعی کنند پیک بار مصرفی برق آنها در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته افزایش پیدا نکند، زیرا در غیر اینصورت در تامین برق با مشکل مواجه خواهیم شد.

فلاحتیان با بیان اینکه مدیریت طرف تقاضا روش‌ها و متدهای علمی خاص خود را دارد اظهار کرد: مدیران حال حاضر شرکت‌های برق منطقه‌ای باید در کنار ایجاد زیرساخت‌های جدید با رویکرد علمی به مدیریت طرف تقاضا نیز توجه داشته باشند.

معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو در ادامه به مشکلات موجود در زمینه اقتصاد برق کشور اشاره کرد و افزود: طی دو سال گذشته علی رغم تلاشهای بسیاری که در زمینه ایجاد توازن میان منابع و مصارف صنعت برق صورت گرفته هنوز در حوزه این صنعت مشکلات اقتصادی جدی داریم.

وی به ثابت ماندن قیمت برق از سال 1382 تا 1392 اشاره کرد و افزود: متاسفانه این ثابت ماندن قیمت برق در حالی بود که مواد اولیه صنعت برق از جمله سیم‌های مسی و آلومینیمی افزایش چندصد درصدی داشته‌اند و به عنوان مثال قیمت سیم مسی طی این 10 سال از کیلویی هزار تومان به کیلویی 27 هزار تومان رسیده است.

فلاحتیان تصریح کرد: متاسفانه این افزایش بسیار قیمت مواد اولیه صنعت برق و از طرف دیگر ثابت ماندن قیمت برق منجر به کاهش چشمگیر درآمدهای صنعت برق کشور شد و اقتصاد این صنعت را با مشکل مواجه کرده است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه همیشه نیاز به سرمایه گذاریهای جدید در زمینه توسعه زیرساخت‌های برق ضروری نیست، اظهار کرد: چنانچه بتوانیم بخش تقاضا را مدیریت کنیم خواهیم توانست میزان سرمایه‌گذاری در صنعت برق را تا حد زیادی کاهش دهیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر برای راه‌اندازی یک نیروگاه پنج هزار مگاواتی با شبکه‌های توزیع و انتقال آن به 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این در حالی است که میزان فروش برق این نیروگاه معادل 10 هزار میلیارد تومان است و قطعا این اختلاف باید از طریق تزریق منابع دیگر در صنعت برق جبران شود که به صرفه نیست.

فلاحتیان به افزایش چشمگیر ظرفیت تولید و زیرساخت‌های برق در سه استان غربی کشور در سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید برق در سه استان کرمانشاه، کردستان و ایلام به 2300 مگاوات رسیده که امیدواریم با بهره‌برداری از چند نیروگاه دیگر ظرف دو تا سه سال آینده این میزان به بیش از چهار هزار مگاوات افزایش یابد.

وی از بهره‌برداری از نیروگاه سیمره با ظرفیت 480 مگاوات در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در روزهای آینده نیز یک نیروگاه در اسلام آبادغرب با ظرفیت 100 مگاوات وارد مدار می‌شود.

معاون وزیر نیرو افزود: همچنین نیروگاه "سد داریان" تا پایان امسال و یا اوایل سال آینده با ظرفیت تولید 200 مگاوات وارد مدار می‌شود.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد نیروگاه بخار "زاگرس" در اواخر سال گذشته، اظهار کرد: به زودی عملیات اجرایی این نیروگاه 320 مگاواتی آغاز شده و ظرف 2 سال و نیم آینده این نیروگاه نیز در منطقه غرب کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

فلاحتیان با بیان اینکه ساخت نیروگاه 500 مگاواتی اسلام‌آباد غرب درسه سال گذشته تا حدی رکود داشته است، گفت: اواخر سال گذشته خوشبختانه LC این نیروگاه باز شد و در آینده نزدیک عملیات نصب واحدهای نیروگاه انجام شده و ظرفیت 500 مگاواتی آن به عنوان فاز اول این نیروگاه وارد مدار خواهد شد.

در پایان این مراسم علی چهل‌امیرانی به عنوان مدیرعامل جدید برق منطقه‌ای غرب معرفی و از زحمات عبدالعزیز کریمی مدیرعامل پیشین قدرانی شد.

۱۳۹۴/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...