نسخه چاپی

محدودیت های سفر به مرنجاب

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل اعتراف كرد، مشكلاتی كه حدود چهار سال پیش در كویر مرنجاب بروز كرد به این خاطر بود كه از زمان شروع فعالیت گردشگری در این منطقه مدیریت و برنامه‌ریزی صحیحی برقرار نبود و این باعث شد برخی گردشگران مسائل فرهنگی را رعایت نكنند و سبب ناهنجاری شوند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل اعتراف کرد، مشکلاتی که حدود چهار سال پیش در کویر مرنجاب بروز کرد به این خاطر بود که از زمان شروع فعالیت گردشگری در این منطقه مدیریت و برنامه‌ریزی صحیحی برقرار نبود و این باعث شد برخی گردشگران مسائل فرهنگی را رعایت نکنند و سبب ناهنجاری شوند.

آبان سال 90 با حکم دادستان آران و بیدگل، ورود گردشگران به کویر مرنجاب به دلیل رعایت نکردن شئونات اجتماعی و اسلامی محدود شد. آن زمان نیروی انتظامی با استقرار در مسیر دسترسی به کویر مرنجاب مانع ورود تورهای جوان و مختلط به این کویر می‌شد. دامنه این برخوردها آنقدر گسترده شد تا بسیاری از آژانس‌های گردشگری، برنامه سفر به مرنجاب را تعطیل کردند.

ناهنجاری‌هایی که از سوی برخی گردشگرنماها در کویر مرنجاب گزارش شده بود باعث شد شورای تأمین استان اصفهان متشکل از نیروی انتظامی، فرمانداری و دادستانی این استان وارد عمل شود.

دادستانی آران و بیدگل نیز با استناد به شواهد و مدارکی که اعلام کرد از رفتار ناهنجار برخی مسافران کویر مرنجاب در روز شهادت امام جواد (ع) در اختیار دارد، چنین حکمی را صادر کرد.

همان موقع برخی راهنمایان تور و آژانس‌دارها که همچنان برنامه سفر کویر مرنجاب را برگزار می‌کردند به رفتار سلیقه‌ای و گاه نامتناسب نیروی انتظامی با گردشگران معترض می شدند و می گفتند؛ نیروی انتظامی مدارک و مجوزهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را قبول ندارد و با گردشگران تورهای مجاز مثل تورهای غیرمعتبر و غیرمجاز برخورد می‌کند. هرچند فرمانده نیروی انتظامی اصفهان اصرار داشت که بگوید؛ آن برخوردها فقط با تورهای مختلط و بدون مجوز صورت گرفته، چرا که هدف نیروی انتظامی از این رفتار سامان‌دهی تورهای گردشگری در کویر مرنجاب بوده است.

حالا حدود چهار سال از آن ماجرا که با واکنش های متفاوتی همراه بود می‌گذرد، به نظر می‌رسد روزهای پر التهاب آن دوره پشت سر گذاشته شده، اما کنترل‌ها هنوز به طور کامل قطع نشده است. با این حال بسیاری از آن تورها و یا گردشگرنماها به نقاط کویری دیگری گرایش پیدا کرده‌اند، نقاطی مثل کویر مصر در استان اصفهان. نوع برخورد نیروی انتظامی مستقر در آن منطقه یادآور برخوردهایی است که سال 90 در کویر مرنجاب رخ می‌داد.

عباس متولی، مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل که کویر مرنجاب در حوزه استحفاظی اش قرار دارد، درباره وضعیت کنونی کویر مرنجاب به خبرنگار گردشگری ایسنا می‌گوید: در مقطعی سخت گیری‌هایی با تورها و گردشگران می‌شد، اما با تدبیر و پی‌گیری آن مشکلات مرتفع شده است.

او ادامه می‌دهد: در گذشته اداره‌های منابع طبیعی و محیط زیست به شدت از ما و گردشگرانی که به کویر مرنجاب سفر می‌کردند، به خاطر آسیب‌های جدی که به محیط زیست و منابع طبیعی آن منطقه وارد می‌کردند و رفتارهای ناهنجاری که داشتند، شاکی بودند. برخورد نیروی انتظامی نیز آن زمان این‌طور بود که برای سامان‌دهی تورها، در جاده‌ها و مسیر دسترسی به کویر و کاروانسرای مرنجاب مستقر می‌شدند و ورود تورهای غیرمجاز را کنترل می‌کردند.

وی بیان می‌کند: سخت‌گیری‌های گذشته حالا مرتفع شده و فعلا تمام فکر و هدف ما ایجاد زیرساخت گردشگری در کویر مرنجاب است. اصلی‌ترین مشکل این منطقه جاده کویر مرنجاب است که جزو راه‌های مصوب کشور به حساب نمی‌آید، به همین خاطر اداره راه و شهرسازی نمی‌تواند برای سامان‌دهی آن کاری کند.

متولی می‌گوید: مادر حد معمول و توان خود که البته جزو وظایف‌مان نبود، تابلوهای راهنمایی را در مسیر کویر مرنجاب نصب کردیم. فرماندار آران و بیدگل هم خیلی جدی پیگیر است تا این راه جزو جاده‌های مصوب کشور شود.

وی معتقد است: اگر این راه و نقاط خطرآفرین آن مطابق با اقلیم کویر ساماندهی شود، بزرگترین مشکل زیرساختی کویر مرنجاب حل و راه برای توسعه باز می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری آران و بیدگل، واگذاری کاروانسرای مرنجاب را یکی دیگر از اقدامات مهم برمی‌شمرد و می‌گوید: این کاروانسرا به دلایلی تاکنون واگذار نشده، اما خوشبختانه رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دستور تَرک تشریفات مزایده را برای واگذاری این کاروانسرا صادر کرده است.

متولی اضافه می کند: مقدمات مزایده واگذاری کاروانسرا از طریق صندوق حفظ و احیا فراهم می‌شود، ولی مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان پی‌گیر است تا یک سرمایه‌گذار توانمند و علاقه‌مند را که طرح مناسب با سرمایه‌ای کافی برای این کاروانسرا داشته باشد جذب کند.

۱۳۹۴/۳/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...