نسخه چاپی

افتتاح خانه هنرمندان تبریز

عکس خبري -افتتاح خانه هنرمندان تبريز

خانه هنرمندان تبریز با حضور مسئولان شهر تبریز و مجید سرسنگی، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، مراسم افتتاح خانه هنرمندان تبریز با حضور محمد سریر، رئیس شورای عالی و مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، برگزار شد. در این مراسم که در محل خانه هنرمندان تبریز برپا شد صادق نجفی، شهردار تبریز، علی اکبر صفی‌پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز، حسین آذرنیا، مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز، جلال شمع سوزان، مدیر خانه هنرمندان تبریز، اکرم حضرتی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز، حجت‌الاسلام احمد حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز، اعضای شورای سیاست گذاری خانه هنرمندان تبریز و مدیران انجمن‌های هنری شهر تبریز نیز حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تسلیت سالروز درگذشت بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، امام (ره) گفت: جا دارد در این ایام یادی بکنیم از تمامی شهدای جنگ تحمیلی و از جمله ۱۷۵ غواص شهید عملیات کربلای ۴ که پیکر مطهر آنها به تازگی به خاک وطن بازگردانده شد. از آغاز به کار خانه هنرمندان تبریز و حضور در جمع هنرمندان تبریزی بسیار خشنود هستم. شهر تبریز در دهه ۶۰ و در بحبوحه جنگ تحمیلی که شاهد فداکاری سردارانش در جبهه‌های جنگ بود، از نظر فرهنگی نیز سرآمد دیگر شهرهای ایران به شمار می‌رفت. پتانسیل فرهنگی تبریز آن‌قدر زیاد است که می‌تواند این شهر را به قطب فرهنگ و هنر کشور و شریانی بدل کند که فرهنگ و هنر خود را به سراسر کشور تزریق کند. در شرایطی که برخی شیطنت‌ها از جانب دشمنان ما در منطقه صورت می‌گیرد، فرهنگ این شهر می‌تواند قوام‌بخش فرهنگ و هنر ایران و هویت ایرانی باشد.

وی سپس به تجربه خانه هنرمندان ایران اشاره کرد و گفت: خانه هنرمندان ایران که تجربه جدیدی در فضای هنری ایران محسوب می‌شود، نشان داد که چگونه می‌توان در کنار حمایت مسئولان، مدیریت نهادهای فرهنگی و هنری را به دست خود هنرمندان سپرد، بدون اینکه برای بخش‌های دیگر در عرصه فرهنگ نگرانی ایجاد شود. خانه هنرمندان ایران نشان داد که چنین نهادهایی در مقابل دولت قرار نمی‌گیرند، بلکه بخشی از وظایف قابل واگذاری دولت را برعهده گرفته و در راستاهای برنامه‌های کلان آن حرکت می‌کنند.

مشاور هنری شهردار تهران سپس به موضوع راه اندازی خانه هنرمندان در استان‌ها پرداخت و گفت: خانه هنرمندان ایران مطابق با اساسنامه‌اش از آمادگی کامل برای هرگونه همکاری با خانه هنرمندان استان‌ها برخوردار است. یکی از مشکلات هنرمندان در شهرستان‌ها این است که غبار فراموشی بر روی آنها نشسته است و این به شیوه نادرست مدیریت در عرصه فرهنگ مربوط می‌شود. متاسفانه ما نمی‌توانیم آن‌چنان که باید از هنر هنرمندان شهرستانی بهره بگیریم، این در حالی است که در گذشته‌ای نه چندان دور هنرمندان شهرستانی مقوم فرهنگ ایران بودند. در همین راستا خانه هنرمندان ایران آمادگی کامل خود را برای همکاری با خانه هنرمندان تبریز اعلام می‌کند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران به لزوم برنامه ریزی های بلند مدت در عرصه فرهنگ و هنر اشاره کرد و افزود: امروزه اکثر کشورهای جهان برای دستیابی به توسعه ای پایدار، سرمایه گذاری های عمده خود را در حوزه فرهنگ و هنر متمرکز کرده و از هنرمندان، به عنوان قشری فهیم و مرجع برای نیل به سربلندی کشورهای خود بهره می برند.

سخنران بعدی این مراسم دکتر محمد سریر، رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، بود که ضمن بیان توضیحاتی در خصوص ساختار مدیریتی خانه هنرمندان ایران و انجمن‌های عضو آن گفت: یکی از مزایای مهم خانه هنرمندان ایران این است که از طریق انجمن‌های هنریِ تشکیل دهنده آن، همراهی بدنه اصلی هنری را با خود دارد. امیدواریم چنین مراوداتی میان خانه هنرمندان ایران و خانه هنرمندان تبریز باعث گشوده شدن دریچه‌هایی برای معرفی هنرمندان شهرستانی به جامعه هنری کشور شود و در نهایت همه اینها به یک بلوغ در فضای فرهنگ و هنر کشور منتهی شود.

وی ادامه داد: گستره وسیع آذری‌زبان‌های ایران ابزاری است که می‌تواند باعث تاثیرگذاری فراوان آنها در عرصه فرهنگ کشور شود. اعتبار فرهنگی و هنری آذربایجان در راس فعالیت‌های فرهنگی در ایران است و هنرمندان برجسته آذری‌زبان گواهی بر این موضوع محسوب می‌شود. حیف است که ارتباط میان هنرمندان تبریزی و هنرمندان تهران قطع باشد. تهران اگر چنین جایگاهی را در کشور پیدا کرده، به‌دلیل این است که توانسته بزرگان شهرستانی را جذب خود کرده و در راه رشدش از آنها بهره بگیرد. در عرصه بین‌المللی نیز دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و در نهایت این ملت‌ها هستند که باقی می‌مانند، پس در عرصه فرهنگ و هنر روابط بین ملت‌ها را نیز باید مدنظر داشته باشیم. سریر در پایان صحبت‌هایش ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص روند شکل‌گیری خانه سینما و بعدها خانه هنرمندان ایران، گفت: آغاز به کار خانه هنرمندان تبریز را به فال نیک می‌گیرم و آرزو می‌کنم برقراری ارتباط منسجم میان این نهاد و خانه هنرمندان ایران منجر به ارتقاء فرهنگ و هنر ایران شود.

صادق نجفی، شهردار تبریز نیز طی سخنانی ضمن اظهار خشنودی از افتتاح خانه هنرمندان تبریز گفت: وظیفه ما مسئولین ایجاد بستری است که هنرمندان خود بتوانند تشکیلات هنری خود را اداره کنند. نجفی نقش هنرمندان را در لذت بردن شهروندان از زندگی خود مهم توصیف کرد و افزود: هنرمندان با خلق آثار بدیع هنری موجب شادابی محیط زندگی شهری و کاهش ناهنجاری های اجتماعی می شوند. شهردار تبریز در خاتمه سخنان خود آمادگی کامل شهرداری تبریز را برای حمایت از فعالیت های خانه هنرمندان تبریز اعلام کرد و همچنین از تاسیس بنیاد تبریز در تهران خبر داد.

از دیگر بخش های این مراسم می‌توان به سخنرانی علی اکبر صفی‌پور، اکرم حضرتی، حسین آذرنیا، حجت‌الاسلام احمد حمیدی، قرائت گزارش عملکرد خانه عکس تبریز و بیان توضیحاتی از سوی ناصر عطاپور، خواننده مُقام و مشاور شهردار تبریز اشاره کرد. پس از آن هنرمندان عضو شورای سیاست‌گذاری خانه هنرمندان تبریز که در این نشست حضور داشتند به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند و از جمله به کم‌رنگ شدن اعتماد هنرمندان نسبت به مدیران حوزه فرهنگ اشاره کردند. از جمله هنرمندان و اهالی فرهنگ شاخص شهر تبریز که در این نشست حضور داشتند می‌توان به کریم متقی، حسن کرمانی، چنگیز مهدی‌پور، سعید جلالی و.. اشاره کرد.

۱۳۹۴/۳/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...