نسخه چاپی

بهترین راه در كاهش اضطراب دانش‌آموزان در امتحان

دكترای مدیریت آموزشی به ۳ عامل مؤثر در كاهش اضطراب دانش‌آموزان در امتحان اشاره كرد و گفت: خیلی اوقات خانواده‌ها فرزند خود را با فرزندان دوستان و اقوام مقایسه می‌كنند كه این مقایسه‌ كار درستی نیست.

به گزارش نما،امیرحسین محمودی دکترای مدیریت آموزشی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص دلایل اضطراب و ترس دانش‌آموزان در امتحانات اظهار داشت: اضطراب مکانیسمی دفاعی است که تا حدودی برای انسان لازم است تا در فرد ایجاد انگیزه کند، اما اگر بیش از مقدار لازم باشد باعث ایجاد مشکل برای فرد شده و رفتار و عملکرد انسان را مختل می‌کند.

وی ادامه داد: مناسب است افرادی که در تعامل با دانش‌آموزان هستند به آنها کمک کنند تا اضطراب‌شان کم شود و یکی از گروه‌هایی که می‌تواند نقش کم شدن اضطراب را داشته باشد، خانواده است.

محمودی افزود: خانواده هنگامی که سطح عالی از عملکرد تحصیلی را از فرزندشان انتظار داشته باشد که با توانمندی‌ او هماهنگی نداشته باشد، باعث اضطراب در دانش‌آموز می‌شود و خیلی خوب است تا خانواده شناختی دقیق از نقاط قوت و ضعف فرزند خود داشته باشد.

دکترای مدیریت آموزشی یادآور شد: خانواده‌ها خیلی اوقات، فرزند خود را با فرزندان دوستان و اقوام مقایسه می‌کنند و این مقایسه‌ها کار درستی نیست و باعث می‌شود برای کودک ایجاد نگرانی و مشکل کند.

وی اضافه کرد: اگر خانواده متناسب با شرایط دانش‌آموز، انتظارات خود را هماهنگ کرده و ایجاد نگرانی قبل از امتحان نکند و شروطی نگذارد، این مقدار مشارکت خانواده می‌تواند کمک کند تا دانش‌آموز با آرامش بهتری در امتحانات شرکت کند.

محمودی با بیان اینکه عوامل دیگری که در کاهش اضطراب دانش‌آموزان می‌تواند نقش داشته باشد، فضای حاکم بر جلسه امتحان است، گفت: معمولاً اگر در فضای حاکم بر جلسه امتحان آرامش حاکم باشد و آلودگی صوتی و سر و صدای مراقبین وجود نداشته باشد، فرد حاضر در جلسه امتحان با آرامش بهتری می‌تواند به سؤالات پاسخ دهد.

این دکترای مدیریت آموزشی در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: عامل سوم خود فرد است یعنی یکی از عوامل افزایش اضطراب دانش‌‌آموزان، عملکرد خود فرد است؛ اگر فردی مطالعات با برنامه‌ریزی قبلی انجام داده و تسلط لازم بر موضوع را کسب کرده باشد، می‌تواند به کاهش اضطراب خود کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: مناسب است دانش‌آموزان قبل از شرکت در امتحان، صبحانه مقوی استفاده کنند، خواب کافی داشته باشند و صبح امتحان با نرمش و ورزش به سر جلسه بروند و اگر بر سه عامل خانواده، فضای حاکم به مدرسه و محیط امتحان وخود دانش‌آموز، مدیریت لازم انجام شود، شاهد خواهیم بود که فرد با موفقیت از عهده مسائل امتحان بر می‌آید.

۱۳۹۴/۳/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...