نسخه چاپی

ابتكار: منشأ اصلی گردوغبار عربستان است

رئیس سازمان محیط زیست گفت: فردا برای رسیدگی به گردوغبار خوزستان به این استان سفر خواهم كرد ولی به طور كلی باید بگویم منشأ اصلی از عربستان سعودی است كه امنیت در آنجا وجود ندارد تا بتوانیم به آن كشور سفر كنیم.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، معصومه ابتکار در حاشیه نخستین همایش روز جهانی تأیید صلاحیت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی براینکه آیا قرار است گردوخاک تهران افزایش یابد و همچنین اینکه برنامه محیط زیست در زمینه مقابله با ریزگردها چیست، اظهار داشت: فردا برای رسیدگی به گردوخاک خوزستان به این استان سفر خواهم کرد و با معاونت دستگاه‌ها در این استان موضوع گردوخاک را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد و گزارش مقابله با گردوخاک از سوی آنها ارائه خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: موضوع از بین رفتن گردوخاک در کوتاه مدت امکان پذیر نبوده و نیاز به زمان زیادی دارد چه منشأ داخلی و چه خارجی باشد. ولی به طور کلی موضوع در دست اقدام است و با وجود کاهش بارندگی در استان خوزستان میزان گردوخاک در این استان بیشتر شده است؛ موضوع مقابله با گردوخاک ساده نیست ولی بخش اصلی آن مربوط به نقاط دیگر است که هیچ دولتی به دلیل ناامنی نمی‌تواند در این زمینه ورود کند.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه منشأ اصلی گردوخاک خوزستان ناشی از گردوخاک عربستان سعودی و غرب آسیا بوده است در حقیقت گردوخاک از منطقه‌ای دیگر وارد شده که فعلاً هیچ دولتی نمی‌تواند به این کشور به دلیل ناامنی رفته و در زمینه گردوخاک ورود کند.

ابتکار در ادامه در خصوص وضعیت محیط زیست اظهار داشت: هرچقدر میزان پیشرفت کشور افزایش یابد ما نیاز بیشتری به استانداردها و آگاهی مردم داریم بنابراین برای سلامت و حفظ محیط زیست باید اقدامی صورت گیرد تا حال محیط زیست بهتر شود. البته خوشبختانه دولت با جدیت موضوع بهبود وضعیت محیط زیست را دنبال می‌کند و تفاهم نامه و همکاری‌های بسیاری در زمینه افزایش آگاهی مردم با سایر دستگاه‌ها داشته است؛ باید هم افزایی بین دستگاه‌های دولتی بوجود آید چرا که این امر کمکی برای بهبود وضعیت محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه ما با مجلس همکاری و همراهی خوبی برای بهبود وضعیت محیط زیست داریم، گفت: با وجود افزایش شهرنشینی و توسعه باید استاندارد نیز ارتقا یابد و توجه به محیط زیست بیش از پیش صورت گیرد. چرا که اگر استانداردها براساس محیط زیست نباشد کیفیت زندگی سقوط می‌کند و ما مشکلات بهداشتی و اقتصادی نیز خواهیم داشت بنابراین ملاحظات زیست محیطی یک ضرورت محسوب می‌شود.

معاون رئیس جمهور در ادامه در خصوص آتش سوزی جنگل‌های گلستان و ایلام نیز گفت: یک بخش مهم مربوط به آگاهی مردم و استفاده درست از جنگل‌ها و مراتع است چرا که آنها باید بدانند و مراقب باشند که از جنگل‌ها به عنوان میراث ملی به شکل درست استفاده کنند تا بتوانند هم لذت برده و هم طبیعت را از بین نبرند. روشن کردن آتش در تابستان با وجود خشکسالی که وجود دارد بسیار کار غلطی است و ممکن است منجر به آتش سوزی بزرگ شده و صدمات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

ابتکار در ادامه بیان کرد: آموزش و توانمندی دستگاه‌های دولتی برای پیشگیری از مخاطرات طبیعی صورت گرفته و ما حتی مانورهای استانی برای مقابله با آتش سوزی در سازمان مدیریت بحران تنظیم کردیم که وزارت کشور و سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز در این زمینه ورود کردند در حقیقت ستاد ملی آتش سوزی را در مدیریت بحران خواهیم داشت.

وی در ادامه در خصوص پارک ملی گلستان نیز گفت: نصب سنسورهای آتش در گلستان خود کمکی برای جلوگیری از احتراق است و در خصوص ویلاسازی در این منطقه نیز باید بگویم قطعا اگر این امر رخ دهد دستگاه‌های نظارتی ورود کرده و با پدیده زمین خواری مقابله خواهند کرد؛ رفع تصرفات مختلفی در مناطق متعدد را شاهد بودیم که از جمله آن می‌توان به میانکاله اشاره کرد که دادستان مازندران در این زمینه ورود کرده و ۲۰ ماه گذشته میانکاله کاملا آزاد شد تا مردم از‌ آن لذت ببرند.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: در خصوص جنگل ایلام نیز باید بگوم ظرف ۲۰ ساعت توانستیم آتش را مهار کنیم ولی با وجود ستاد ملی در مدیریت بحران حمل آب اطفای حریق به راحتی صورت خواهد گرفت.

ابتکار همچنین در خصوص خودروهای آلاینده نیز گفت: بازرسی مستمر از خودروها صورت گرفته و برخی آزمایشگاه‌ها به عنوان آزمایشگاه‌های تأیید صلاحیت در اختیار سازمان محیط زیست قرار دارند که در زمینه خودروهای آلاینده ما سال گذشته به ۵ خط خودروی آلاینده کشور اجازه شماره گذاری ندادیم که البته این امر در زمینه بازرسی همچنان ادامه خواهد داشت و در مرحله بعد موضوع معاینه فنی در نظر خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همچنین موضوع معاینه فنی خودروهای در حال کار نیز از اموری است که در دست اقدام است و ما آیین نامه اجرایی آن را به تصویب رساندیم و شبکه پایش ملی خودرو را به زودی نهایی خواهیم کرد که در این زمینه وزارت کشور اقدامات خوبی را آغاز کرده و یک شبکه ملی می‌تواند بسیاری از مشکلات را از سر راه بردارد و میزان تخلفات را کاهش دهد.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: با وجود ۵ میلیون خودرو باید ضوابط و استانداردها نیز درکنار آن رعایت شود و نباید نسبت به ضوابط بی تفاوت باشیم که خوشبختانه مجلس همراهی خوبی در زمینه این امر با ما داشته است.

ابتکار در ادامه بیان کرد: مجری نهایی برخورد با خودروهای متخلف سطح شهر راهور ناجا است که براساس قانون باید ورود کند و شهرداری و راهور ناجا و محیط زیست باید در عمل کنار هم بوده و همکاری خوبی داشته باشند. همچنین باید بگویم ما کارگروه سه جانبه‌ای برای آگاهی مردم در خصوص کاهش آلودگی هوا به وسیله خودرو تشکیل دادیم. در حقیقت همانطور که مردم به این امر توجه می‌کنند که خودرو باید بنزین داشته باشد تا حرکت کند، باید به موضوع معاینه فنی خودروی خود تأکید و توجه داشته باشند تا آلودگی خودرو نه تنها برای خود فرد بلکه برای دیگران نیز آسیب نرساند.

۱۳۹۴/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...