نسخه چاپی

نایب رئیس كمیسیون اصل 90 در گفتگو با نما بررسی كرد:

چرایی عدم اعلام وصول استیضاح ها در هیات رییسه

عکس خبري -وزرا در سايه مصونيت استيضاح و ضعف هيات رييسه

فاطمه رهبر گفت:طبیعتا لجبازی‌كردن در كارهای تخصصی و امور كلی كشور نه به صلاح دولت است و نه به صلاح نظام جمهوری اسلامی ایران! طبیعتا اگر باید تعاملی بین مجلس و دولت صورت بگیرد؛ این تعامل هیچ‌گاه یك طرفه نخواهد بود.

استیضاح به‌عنوان یکی ابزار نظارتی نمایندگان محسوب می‌شود. اما این روزها تقاضای نمایندگان جهت استیضاح وزرا دولت یازدهم و عدم اعلام وصول آن توسط هیئت رئیسه مجلس، حال به هر دلیل و منطقی، این شائبه را در اذهان عمومی به وجود می‌آورد که اگر ابزارهای نظارتی مجلس کم‌رنگ دیده شود، برای وزرا ایجاد مصونیت نمی‌کند؟ که البته این نگاه می‌تواند به جایگاه مجلس آسیب بزند. فاطمه رهبر نایب رئیس کمیسیون اصل 90 و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با نما در این رابطه اظهار داشت: عدم اعلام وصول برخی از استیضاح‌ها، طبیعتا ایرادی است که برخی از نمایندگان از هیئت رئیسه مجلس می‌گیرند که این انتقاد وارد است؛ به هرجهت ساز و کار نظارتی به مجلس تذکر، سوال و استیضاح و تحقیق و تفحص است. بعد از مدتی که نمایندگان اقداماتی را پیگیری کردند و مسائلی را به‌خصوص در وزارت آموزش و پرورش بررسی کردند و طرح موضوع ‌کردن و کلید استیضاح زده شد. به طور مثال بحث وزیر آموزش و پرورش از مهرماه سال گذشته مطرح بوده است که اعلام وصول نمی‌شود.

وی افزود: همان طور که مستحضرید مشکلات عدیده‌ای در برخی از وزارتخانه وجود دارد که حتی برخی وزرا طی رفت و آمدهایی در مجلس چه در کمیسیون‌های تخصصی و چه در جلساتی که از باب تعامل و گفتگو می‌شود، حضور می‌یابند، پاسخی از سوی آنها دریافت نمی‌شود. حتی به‌عنوان نمونه بعد از کارت زردی که اخیرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب دکتر جنتی از مجلس گرفتند، اعلام کردند که ما سیاست‌های دولت را پیگیری می‌کنیم و هیچ اعتنایی به درخواست نمایندگان که نیاز جامعه است، نکردند. به ‌هر جهت بر مواضع خود پافشاری کردند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی یادآور شد: طبیعتا لجبازی‌کردن در کارهای تخصصی و امور کلی کشور نه به صلاح دولت است و نه به صلاح نظام جمهوری اسلامی ایران! طبیعتا اگر باید تعاملی بین مجلس و دولت صورت بگیرد؛ این تعامل هیچ‌گاه یک طرفه نخواهد بود؛ همدلی و همفکری که در فرمایش مقام معظم رهبری تاکید شده است باید هم از سوی دولت و هم از سوی مجلس رعایت شود؛ ولی این تعامل باید دو سویه باشد. اینکه مجلس دائم دم از تعامل بزند و پیگیری‌هایی را داشته باشد و حتی الان هیئت رئیسه به خاطر این تعامل در مجلس زیر سوال رفته است که تعامل تا به کی؟ چرا استیضاح‌هایی که مطرح است اعلام وصول نمی‌شود. یک نکته‌ای بسیار مهم است، نشان می‌دهد که مجلس تمام تلاش خود را برای تعامل و همفکری می‌کند؛ ولی متاسفانه پاسخی از سوی دولت دریافت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در هر صورت شاهد هستیم که استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام وصول شد؛ اما اختلاف نظری وجود داشت که مطبوعات به نوعی دیگر پوشش دادند و تعبیر شد! در حال حاضر در کلیات موضوع هیچ تغییراتی حاصل نشد؛ اما به طور کلی یک هفته استیضاح به جهت بررسی این موضوع در کمیسیون تخصصی آموزش و تحقیقات به تاخیر افتاد. در سنوات گذشته دیده می‌شد که اگر استیضاحی صورت می‌گیرد، طی جلسات و تلاش‌هایی که از طرف آن وزارتخانه و دولت صورت می‌گرفت، برخی از امضا کنندگان استیضاح، امضای خود را پس می‌گرفتند و انصراف می‌دادند و تا موعد مقرر و حضور وزیر امضای خود را پس می‌گرفتند و در دقایق آخر طرح استیضاح دیده می‌شد که استیضاح به دلیل عدم حد نصاب قانونی امضاکنندگان از دستور کار خارج می‌شد.

فاطمه رهبر افزود: لذا مجلس چاره‌اندیشی کرد تا از این موضوع که موجب وهن مجلس به حساب می‌آمد، جلوگیری شود. بنابراین تغیر آیین‌نامه مجلس در این راستا بود که در صورتی استیضاح صورت بگیرد، یک هفته قبل از ورود به موضوع به صحن باید در هفته اول مسئله استیضاح در کمیسیون تخصصی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، چنانچه کمیسیون استیضاح را مورد تایید قرار داد و دلایل استیضاح را منطقی اعلام کرد، دیگر بحث افت امضاکنندگان مطرح نباشد؛ در صورتی که اگر امضاکنندگان هم امضا را پس بگیرند، موضوع استیضاح به صحن علنی کشیده خواهد شد که این روال منطقی است.

وی خاطر نشان کرد: اما در استیضاح اخیر به دلیل اینکه بعد از تغییر آیین‌نامه اولین بار بود که طرح استیضاح می‌شد، البته در این بین ضعف هئیت رئیسه هم وجود داشت، چون آنها به جهت اشراف کامل بر موضوع نباید اجازه می‌دادند قبل از اعلام وصول این موضوع اتفاق بیفتد، باید موضوع به‌صورت قانونی اعلام می‌شد. در هر صورت در کلیات تغییری اتفاق نیفتاده است و در این هفته قبل از ورود موضوع به صحن باید کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار دهد و چنانچه تایید شد در هفته آینده وارد صحن علنی شود.

۱۳۹۴/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...