نسخه چاپی

آماده‌باش وزارت بهداشت برای مقابله با آنفلوانزای پرندگان

در پی انتشار اخباری مبنی بر مشاهده مواردی از آنفلوانزای پرندگان میان طیور یكی از روستاهای استان مازندران، رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تاكید بر اینكه هیچ مورد انسانی از این بیماری در كشور گزارش نشده، اقدامات و توصیه‌های وزارت بهداشت در این زمینه را تشریح كرد.

به گزارش نما، دکتر محمدمهدی گویا در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه هیچ مورد انسانی از آنفلوآنزای پرندگان در کشور مشاهده نشده، در مورد اقدامات وزارت بهداشت در زمینه کنترل این بیماری و جلوگیری از انتقال آن به انسان گفت: بلافاصله پس از اعلام تلفات پرندگان از سوی سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی ساری و بابل وارد عمل شدند و کل منطقه و کسانی که با این پرندگان در تماس بودند، تحت مراقبت قرار گرفته و داروی پیشگیری و آموزش‌های لازم به آنها داده شد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه کسانی که در تماس با این پرندگان بودند، تا 14 روز تحت نظارت ما هستند، اظهار کرد: اگر علائمی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در این افراد مشاهده شود، حتما اقدامات لازم صورت خواهد گرفت. در حال حاضر سیستم در وضعیت آماده‌باش قرار گرفته و ما با سازمان دامپزشکی همکاری می‌کنیم. به این صورت که اگر مواردی از تلفات پرندگان مشاهده کنیم، توسط سیستم‌ مراقبت‌های بهداشتی اولیه وزارت بهداشت به سازمان دامپزشکی اطلاع داده می‌شود و بالعکس.

گویا در پاسخ به اینکه آیا جای نگرانی درخصوص انتشار این بیماری در کشور وجود دارد، تصریح کرد: ما همه اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و با توجه به تجربیاتی که از سال‌های گذشته داریم، سعی می‌کنیم که چنین اتفاقی نیفتد.
همکاری نزدیک وزارت بهداشت با سازمان دامپزشکی جهت کنترل آنفلوآنزای پرندگان

وی با اشاره به ارتباط مستقیم وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور گفت: وزارت بهداشت هر موردی از تلفات پرندگان را مشاهده کند، به سازمان دامپزشکی اطلاع داده و نمونه‌ها بلافاصله مورد بررسی قرار می‌گیرد و سازمان دامپزشکی نیز اگر با موردی برخورد کند به وزارت بهداشت اطلاع می‌دهد. براین اساس ما با سازمان دامپزشکی همکاری نزدیکی داریم و به نظر ما هر دو سیستم توانایی لازم در برخورد با این مساله را دارند.
توصیه‌های وزارت بهداشت به مردم جهت جلوگیری از انتشار آنفلوانزای پرندگان

رییس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه اقدامات لازم و اقدامات انجام شده به اطلاع مردم استان مازندران و به خصوص کسانی که در آن محل قرار گرفته‌اند، خواهد رسید،‌ افزود: از مردم می‌خواهیم که از تماس با پرنده‌ای که تلف شده، جدا خودداری کنند و به خصوص به کودکان آموزش دهند که چنین کاری انجام ندهند. همچنین اگر موردی از تلف پرندگان مشاهده کردند حتما به مسوولان بهداشتی محل یا مسوولان دامپزشکی اطلاع‌دهند.

گویا ادامه داد: همچنین کسانی که با پرندگان در تماس هستند یا به بازارهای فروش پرندگان مراجعه می‌کنند، باید نکات بهداشتی که مهم‌ترین آن شست‌وشوی دست‌هاست را رعایت کنند.

رییس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به تاکید مسئولان سازمان دامپزشکی مبنی بر خودداری جدی مردم از خرید طیور زنده از بازارچه‌های عرضه پرندگان زنده، گفت: توصیه می‌کنیم که مردم توصیه‌های سازمان دامپزشکی در این رابطه جدی بگیرند.




۱۳۹۴/۳/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...