نسخه چاپی

شرط سعودی ها برای آتش بس

محمد البخیتی عضو مجلس سیاسی جنبش انصارالله فاش كرد كه شرط سعودی ها برای موافقت با آتش بس حضور و مشاركت عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن در اجلاس ویژه یمن در ژنو بود.

به گزارش نما، البخیتی در گفت وگوی تلفنی با ایرنا تاکید کرد که بیشتر بحث ها در ژنو که با میانجیگری اسماعیل ولد الشیخ احمد نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن صورت گرفت بر این متمرکز بود که چه کسانی در نشست ها و هر هیات چند نفر باشد.

وی خاطرنشان کرد که جنبش انصارالله از همان ابتدا از گفت وگوها در ژنو استقبال کرد اما شرط آن برای شرکت در جلسات گفت وگو این بود که سازمان ملل گروه های سیاسی حاضر در گفت وگوها را معرفی کند و همین طور هم شد.

دربیانیه سازمان ملل که پیش از برگزاری نشست ژنو صادر شد به چهار گروه سیاسی از جمله انصار الله و همپیمانان آن، کنگره مردمی و همپیمانان آن و جنبش جنوبی اشاره شده بود.

عضو دفتر سیاسی انصارالله تصریح کرد: ما نیز بر همین اساس دعوت به ژنو را پذیرفتیم اما به نظر می رسد ولد الشیخ از قبل قول هایی را به منصور هادی و دولت سابق یمن داده بود که می توانند در گفت وگوها حضور پیدا کنند.

البخیتی به تلاش های تحریک آمیز و باجیگیرانه سعودی ها اشاره کرد که درصدد مشارکت دادن هادی و خالد البحاح نخست وزیر مستعفی در گفت وگوهای ژنو بودند و برقراری آتش بس را منوط به تحقق این مساله کردند و این درحالی است که جنبش انصار الله چنین معامله ای را از اساس رد کرد و زیر بار آن نرفت.

وی با بی فایده خواندن این گونه تلاش ها، خاطرنشان کرد که جنبش انصارالله به دنبال اهدافی بالاتر از آتش بس موقت و خواهان توقف کامل تجاوز است، با این وجود اگر نیت صادقانه ای درکار باشد به آتش بس موقت هم رضایت می دهد.

عضو دفتر سیاسی انصارالله تصریح کرد: انصار الله با هر اقدامی که کمکی به کاهش آلام مردم یمن کند، همکاری خواهد کرد حتی اگر نتیجه کامل را به دنبال نداشته باشد.

البخیتی درعین حال اظهارداشت: با وجود گروه های نامنظمی مانند القاعده که از حمایت سعودی ها برخوردار هستند و رفتارهای خارج از کنترل از خود بروز می دهند نمی توان آتش بس موقت را برقرار کرد، چرا که مسائلی همچون آتش بس و آتش بس موقت و صلح در قاموس این گروه های تروریستی تکفیری وجود ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان شاهد برقراری آرامش در برخی مناطق یمن باشیم تا امکان ورود برخی کشتی های حامل کمک های انسان دوستانه به بندرهای یمن میسر شود.

عضو دفتر سیاسی انصارالله گفت که تهدیدهای هیات اعزامی از ریاض به عقب نشینی از مذاکرات برای اعمال فشار بر هیات صنعا بود تا با مشارکت منصور هادی در گفت وگوها موافقت کند.

البخیتی فاش کرد: مواضع علنی و غیرعلنی منصور هادی و همپیمانان وی دچار نوعی سردرگمی بود آنها در ظاهر اعلام می کردند که حاضر به ملاقات مستقیم با انصار الله نیستند اما در پشت پرده بر دیدار با نمایندگان جنبش انصارالله اصرار می کردند.

وی با ابراز شگفتی از تلاش های طرف شکست خورده در میدان نبرد برای تغییر روند گفت وگوها به نفع خود، خاطرنشان کرد که جنبش انصارالله و همپیمانان آن با اینکه معادله قدرت درعرصه میدانی به نفع آنها بود، هیچ امتیاز خاصی را در جریان گفت وگوها مطالبه نکردند و به سازوکار گفت وگوهای سابق بین گروه های سیاسی بر اساس شراکت و توافق پایبند ماندند و خواستار انتخاب رییس جمهور توافقی و روی کار آمدن دولتی با مشارکت همه شدند.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله بازگشت مجدد عبد ربه منصور هادی به ریاست جمهوری یمن را بعید دانشت و تصریح کرد که مردم یمن حاضر به قبول دوباره هادی نیستند چرا که وی از تجاوز سعودی ها علیه مردم و ارتش یمن حمایت کرد.

البخیتی همچنین درخواست عقب نشینی کمیته های مردمی از شهرها و یا تحویل سلاح انصارالله را درخواستی غیرواقعی و غیرمنطقی نامید.

وی عقب نشینی از شهرها را به معنی میدان دادن به گروه تروریستی القاعده دانست و گفت: تحویل سلاح انصار الله باید به ارتش و نیروهای امنیتی کشور صورت گیرد اما در وضعیت کنونی که ارتش مورد هجوم تجاوزگران قرار دارد امکان تحویل سلاح عملا وجود ندارد.

عضو دفتر سیاسی انصارالله با اشاره به اینکه نتایج گفت وگوهای ملی و تفاهم نامه صلح و شراکت، روند عملیات تحویل سلاح و عقب نشینی انصارالله از شهرها را مشخص کرده بود، افزود: باید حکومت توافقی که همه گروه ها را در برمی گیرد، تشکیل شود و دولتی بی طرف با اتکای به قانون اساسی خلاء سیاسی موجود را پر کند، در غیر این صورت تحویل سلاح در کار نخواهد بود.

۱۳۹۴/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...