نسخه چاپی

سیره پیامبر(ص) در ماه رمضان

سید بن طاووس نقل می‌كند كه زمانی ماه مبارك رمضان فرا می‌رسید، رنگ رخسار رسول‌الله(ص)‌ تغییر می‌كرد، نماز خواندنش طولانی می‌شد، در دعا بسیار تضرع و زاری می‌كرد و از خدا ترسان بود.

به گزارش نما به نقل از فارس، عارفان، مشتاق زمزمه و گفت‌وگو با محبوبند. چه کسى از پیامبر خدا (ص) عارف‌تر و عاشق‌تر به پروردگار بود؟ نشانه این اشتیاق، در چشم دوختن به وقت نماز و حالت انتظار براى وقت اذان و تغییر رنگ رخسار در ماه مبارک رمضان هویدا بود.

سید بن طاووس در کتاب «اقبال» از جزء دوم تاریخ نیشابورى روایتى نقل می‌کند که زمانی ماه مبارک رمضان فرا مى‏‌رسید، رنگ رخسار رسول خدا (ص) تغییر مى‏‌کرد، و نماز خواندنش زیاد مى‏‌شد، و در دعا و درخواست از حق تعالى بسیار زارى و تضرع مى‏‌کرد و از خدا ترسان بود.

به نقل شهید ثانى، پیامبر اکرم (ص) براى وقت نماز انتظار مى‌کشید و شوقش براى عبادت افزون مى‌شد و چشم به راه رسیدن وقت نماز بود. نماز و عبادت را بسیار دوست مى‌داشت و مى‌فرمود: «جُعِلَ قُرِّةُ عَینى فى الصّلاةِ و الصَّومِ». روشنایى چشم من در نماز و روزه قرار داده شده است.
بنابراین پیامبر (ص) در ماه‌هاى رمضان عاشقانه‌تر عبادت مى‌کرد. دستور مى‌داد براى او خیمه‌اى در مسجد مى‌زدند، از زنان فاصله مى‌گرفت، رخت‌خوابش را جمع مى‌کرد و خود را فارغ و خالص براى اعتکاف و عبادت مى‌ساخت. به ابوذر غفارى مى‌فرمود: اى ابوذر! خداوند نماز را محبوب من ساخته است همچنان که غذا را محبوب گرسنه و آب را محبوب تشنه قرار داده است، گرسنه هر گاه طعام بخورد سیر مى‌شود و تشنه با خوردن آب سیراب می‌شود، ولى من از نماز سیر نمى‌شوم: «. . . وَاَنا لااَشْبَعُ مِنَ الصّلاةِ»

در کتاب «دعائم» از امیرالمؤمنین على (ع) روایت شده است: رسول خدا دهه آخر ماه مبارک رمضان رختخواب خود را جمع مى‏‌کرد، و کمرش را براى عبادت محکم مى‏‌بست. و چون شب بیست و سوم فرا مى‌‏رسید، أهل بیت خود را بیدار نگه مى‌‏داشت. و به صورت هر کدام که خواب بر او غلبه می‌کرد آب مى‏‌زد که خوابش نگیرد. همین طور حضرت زهرا (س)، هیچ یک از أهل خانه خود را نمى‏‌گذاشت که در آن شب بخوابند، و براى این که خوابشان نبرد، غذاى کمترى به آنان مى‏‌داد و از روز، خود را براى شب ‏زنده ‏دارى آماده مى‏‌کرد و مى‏‌فرمود: محروم کسى است که از خیر این شب بى ‏بهره بماند.

در کتاب «فقیه» روایت شده است: رسول خدا وقتى که ماه رمضان فرا مى‏‌رسید، تمامى اسیران را، آزاد مى‏‌کرد و به هر سائلى چیزى مى‏‌داد.

در کتاب کشف الاسرار آمده است: مصطفى (ص) گفت: «من صام رمضان و قامه ایمانا و احتسابا غفر له ما تقدّم من ذنبه»؛ هر که ماه رمضان روزه دارد و اندر شب وى قیام آرد، چنان که روزه فریضه داند و قیام سنّت، خداى عز و جل گناه گذشته وى بیامرزد‏.


*منابع:

-میبدی، کشف الأسرار و عدة الأبرار، ج ‏1، ص 488 و 489
- جواد محدثی ، کتاب آشنایی با سیره اخلاقی پیامبر اعظم (ص)
-علامه محمدحسین طباطبایی، کتاب سنن النبی (ص)

۱۳۹۴/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...